Finska Me 109:or
-
- Medlem
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
- Ort: Skellefteå
Re: Finska Me 109:or
Boken 'Suomen Ilmavoimien Historia No.6 - Messerschmitt Bf 109G' anger för MT-473 att Werknummer var 165273 samt att den var märkt 'BV+UA'
-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
Tusen tack, Urban!
En Internetkälla jag har hittat, http://www.me109.info/, har flera register med Werknummer, Stammzeichen och märkning, och där framgår att MT-453 hade Werknummer 165274 och MT-452 hade 165277, så då måste MT-473 ha varit tänkt att levereras i samma veva som de här två flygplanen, som ju som bekant faktiskt kom fram till Finland. MT-273 skadades som sagt allvarligt i Insterburg. En orsak har jag inte kunnat hitta, men kanske tekniska problem i luften med en kraschlandning som följd?
http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmp_ ... hters.html
HGS
En Internetkälla jag har hittat, http://www.me109.info/, har flera register med Werknummer, Stammzeichen och märkning, och där framgår att MT-453 hade Werknummer 165274 och MT-452 hade 165277, så då måste MT-473 ha varit tänkt att levereras i samma veva som de här två flygplanen, som ju som bekant faktiskt kom fram till Finland. MT-273 skadades som sagt allvarligt i Insterburg. En orsak har jag inte kunnat hitta, men kanske tekniska problem i luften med en kraschlandning som följd?
http://www.geocities.ws/finnmilpge/fmp_ ... hters.html
HGS
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Finska Me 109:or
Vad innebär MT?


-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
MT=Messerschmitt
Det var finländarnas serienummer specifikt för Messerschmitt-planen. Likadant som Brewster Buffalo-planen hette BW-xxx.
HGS
Det var finländarnas serienummer specifikt för Messerschmitt-planen. Likadant som Brewster Buffalo-planen hette BW-xxx.
HGS
-
- Medlem
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 04 mar 2006 19:27
- Ort: Skellefteå
Re: Finska Me 109:or
Samma källa som tidigare anger att MT-573 skadades vid landning den 22 juni i Insterburg. Kvarlämnad. Denna plantyp var ju känd för att vara svår att landa och tydligen även starta.
Mer info på http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/ samt en genomgång av finnarnas test av flygplanstypen ifråga på http://www.kurfurst.org/Performance_tes ... 15_en.html
Mer info på http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/ samt en genomgång av finnarnas test av flygplanstypen ifråga på http://www.kurfurst.org/Performance_tes ... 15_en.html
-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
Det jag som gammal flygnörd både har läst och hört är att Messerschmitt Bf 109 i största allmänhet hade en tendens att vika sig åt vänster vid start och både vänster och höger vid landning, och det smala landningsstället orsakade även det en hel del problem. I vissa fall hade det t.o.m. en tendens att vika sig även när flygplanet redan hade landat, eller i värsta fall under start!
Jämför man Me 109 med Focke-Wulf Fw 190 så var det senare jakt-/jaktbombflygplanet mycket lättare att starta och landa med, och det breda landningsstället gjorde också att starterna och landningarna blev stabilare, så att säga en stabilare plattform. Även cockpit sägs ha varit rymligare hos Fw 190 än hos Me 109, och även den framåt- och bakåtglidande cockpithuven hos Fw 190 måste ha gjort det mycket enklare för pilot en att vid en nödsituation lämna flygplanet och utlösa fallskärmen. Även runtomsikten sägs ha varit betydligt bättre hos Fw 190 än hos Me 109, som fram tills Galland- och Erla-huven gjorde sina intåg, hade ett stort blint område rakt bakåt på grund av pansarplåten bakom pilotens huvud samt siktnedsättande stöttar i den sedvanliga "burhuven".
Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.
Ursäkta, nu gled jag lite åt OT-hållet, men som gammal flygnörd så kunde jag inte riktigt rå för det!
HGS
Jämför man Me 109 med Focke-Wulf Fw 190 så var det senare jakt-/jaktbombflygplanet mycket lättare att starta och landa med, och det breda landningsstället gjorde också att starterna och landningarna blev stabilare, så att säga en stabilare plattform. Även cockpit sägs ha varit rymligare hos Fw 190 än hos Me 109, och även den framåt- och bakåtglidande cockpithuven hos Fw 190 måste ha gjort det mycket enklare för pilot en att vid en nödsituation lämna flygplanet och utlösa fallskärmen. Även runtomsikten sägs ha varit betydligt bättre hos Fw 190 än hos Me 109, som fram tills Galland- och Erla-huven gjorde sina intåg, hade ett stort blint område rakt bakåt på grund av pansarplåten bakom pilotens huvud samt siktnedsättande stöttar i den sedvanliga "burhuven".
Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.
Ursäkta, nu gled jag lite åt OT-hållet, men som gammal flygnörd så kunde jag inte riktigt rå för det!

HGS
-
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 16318
- Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
- Ort: Det egentliga Sverige
Re: Finska Me 109:or
Aha.HomeGuardSoldier skrev:MT=Messerschmitt
Det var finländarnas serienummer specifikt för Messerschmitt-planen. Likadant som Brewster Buffalo-planen hette BW-xxx.
HGS
Hade aldrig hört det tidigare.

-
- Medlem
- Inlägg: 5594
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Finska Me 109:or
MS skulle kanske ha varit mer passande, men de bokstaverna var redan tagna. MS stod nämligen för Morane-Saulnier.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Finska Me 109:or
HGS skrev:
109:ans DB-motor hade goda höjdprestanda. Fockewulfens BMW-motor hade det inte. Vid omkring 5500 meters hjd började den
få andnöd och över 7000 m var den ganska hopplös.
8th AF's B-17 anflög regelmässigt på omkring 20 000 fot (6100 meter) där Messerns prestanda var goda - fast beväpningen klen.
Men den kunde reda sig mot eskortjakten på dessa höjder - Fockewulfens chanser var mycket sämre.
Det blev bättre när Fw 190 fick Junkersmotorer 1944-45 men då var det för sent.....
mvh, Varjag
Som en till ''gammal flygplansnörd''', vill jag påpeka ett par viktiga väsentliga skillnader mellan Bf 109 och Fw 190; motorerna!Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.
109:ans DB-motor hade goda höjdprestanda. Fockewulfens BMW-motor hade det inte. Vid omkring 5500 meters hjd började den
få andnöd och över 7000 m var den ganska hopplös.
8th AF's B-17 anflög regelmässigt på omkring 20 000 fot (6100 meter) där Messerns prestanda var goda - fast beväpningen klen.
Men den kunde reda sig mot eskortjakten på dessa höjder - Fockewulfens chanser var mycket sämre.
Det blev bättre när Fw 190 fick Junkersmotorer 1944-45 men då var det för sent.....
mvh, Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
Ah, glömde helt bort detta - tack varjag!varjag skrev:HGS skrev:Som en till ''gammal flygplansnörd''', vill jag påpeka ett par viktiga väsentliga skillnader mellan Bf 109 och Fw 190; motorerna!Men det sägs samtidigt att Me 109 förblev det allra bästa renodlade jaktflygplanet medan Fw 190 förblev betydligt mångsidigare, och då finländarna främst behövde ett renodlat jaktflygplan snarare än ett jaktbombflygplan så var det nog i slutändan rätt beslut att låta Finland köpa just Me 109, även om en hel del flygplan säkert gick åt i start- och landningsolyckor där också.
109:ans DB-motor hade goda höjdprestanda. Fockewulfens BMW-motor hade det inte. Vid omkring 5500 meters hjd började den
få andnöd och över 7000 m var den ganska hopplös.
8th AF's B-17 anflög regelmässigt på omkring 20 000 fot (6100 meter) där Messerns prestanda var goda - fast beväpningen klen.
Men den kunde reda sig mot eskortjakten på dessa höjder - Fockewulfens chanser var mycket sämre.
Det blev bättre när Fw 190 fick Junkersmotorer 1944-45 men då var det för sent.....
mvh, Varjag
Självklart var de luftkylda motorerna i Fw 190 sämre på hög höjd än de vätskekylda motorerna med direkt bränsleinsprutning i Me 109. Vill gärna minnas att FW 190-motorn som högst uppnådde ca 1.700 hk medan Me 109-motorn uppnådde ca 2.100 hk och dessutom var utrustade med en vatten-/metanol-insprutningssystem för nödsituationer i strid - en väsentlig skillnad i både hastighet och motorkraft.
Frågan är dock om inte finländarna ändå hade valt att plocka bort de två yttersta MG 151/20-kanonerna i vingarna på Fw 190 för att öka manövreringsförmågan, precis som man gjorde med MG 151/20-kanongondolerna som satt på en handfull Me 109:or från Tyskland. Två MG 131 och två MG 151/20 hade ju räckt till för att skjuta ner sovjetiska bombplan såväl som jaktplan.
Det kanske skulle vara något att bygga...en fiktiv Fw 190A-8 i finsk tjänst!

HGS
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Finska Me 109:or
HGS skrev:
D.v.s. sovjetflygets egentliga uppgift - var markstöd åt truppen på marken - inte stratosfärbombning ovan molnen....
Och uppträdde mest på höjder - där Fw's prestanda var i klass med allt ryssen hade....
Kanske därför också - Hitler hellre sålde Messrar till Finland - han behövde fockewulfarna på östfronten.....
Varjag
Troligen en riktig kalkyl HGS - då den sovjetiske moståndaren, i stort sett bara hade ett ''taktiskt flygvapen''....Frågan är dock om inte finländarna ändå hade valt att plocka bort de två yttersta MG 151/20-kanonerna i vingarna på Fw 190 för att öka manövreringsförmågan, precis som man gjorde med MG 151/20-kanongondolerna som satt på en handfull Me 109:or från Tyskland. Två MG 131 och två MG 151/20 hade ju räckt till för att skjuta ner sovjetiska bombplan såväl som jaktplan.
D.v.s. sovjetflygets egentliga uppgift - var markstöd åt truppen på marken - inte stratosfärbombning ovan molnen....
Och uppträdde mest på höjder - där Fw's prestanda var i klass med allt ryssen hade....
Kanske därför också - Hitler hellre sålde Messrar till Finland - han behövde fockewulfarna på östfronten.....

Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
Finns det ett eller flera bra färgfoton av hur finska jaktpiloter var klädda och utrustade när de flög 1943 och 1944? Hur deras fallskärmar satt, hur deras flygklädsel såg ut etc.? Färg på deras pilothuvor? Om de bar tjänstepistol i ett hölster för självförsvarssyfte?
HGS
HGS
-
- Medlem
- Inlägg: 1453
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Finska Me 109:or
Hur gick utbildningen av finska jaktpiloter till? Skiljde det mellan de som redan hade stridserfarenhet med t.ex. Brewster Buffalo och de som kom direkt från den grundläggande finska flygutbildningen?
Jag har läst att de allra första finska jaktpiloterna att började tränas på Bf 109G-2 i Tyskland i februari 1943, alltså cirka en månad innan de allra första Messerschmitt-planen anlände från Tyskland. Sedan dröjde det ju ända till maj 1943 innan de kom i tjänst. Tydligen fick de först ett par prova på-flygningar i Bf 109E och därefter i den aktuella Bf 109G-2.
Men vad omfattade utbildningen - grundläggande hantering, luftstridsövningar? Hur många timmar flygutbildning genomgick varje jaktpilot - 20?
HGS
Jag har läst att de allra första finska jaktpiloterna att började tränas på Bf 109G-2 i Tyskland i februari 1943, alltså cirka en månad innan de allra första Messerschmitt-planen anlände från Tyskland. Sedan dröjde det ju ända till maj 1943 innan de kom i tjänst. Tydligen fick de först ett par prova på-flygningar i Bf 109E och därefter i den aktuella Bf 109G-2.
Men vad omfattade utbildningen - grundläggande hantering, luftstridsövningar? Hur många timmar flygutbildning genomgick varje jaktpilot - 20?
HGS
-
- Medlem
- Inlägg: 5594
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Finska Me 109:or
Har ingen aning om hur utbildningen gick till före eller under kriget. Vet bara att de egentliga taktiska färdigheter lärde man från äldre och mer erfarna piloter på ett ganska informellts sätt, "utanför skolans porter" så att säga.
http://www.virtualpilots.fi/en/hist/ ?!
http://www.virtualpilots.fi/en/hist/ ?!
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Finska Me 109:or
HomeGuardSoldier skrev:Finns det ett eller flera bra färgfoton av hur finska jaktpiloter var klädda och utrustade när de flög 1943 och 1944? Hur deras fallskärmar satt, hur deras flygklädsel såg ut etc.? Färg på deras pilothuvor? Om de bar tjänstepistol i ett hölster för självförsvarssyfte?
HGS
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.