J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 22 oktober 2016, 22:02

Inköpet av 60 stycken Reggiane Re.2000 "Falco 1" var ju en nödlösning, då de flygplan man hade beställt från USA lades med embargo, då Sverige låg precis intill Tyskland och man var rädd att de skulle falla i tyska händer ut i fall att Tyskland även skulle ha invaderat Sverige.

Jag vet att man var på väg att köpa A6M från Japan, men avbröt förhandlingarna då de extremt långa leveransvägarna mitt under brinnande krig hade varit alldeles för osäkra. Därefter började man förhandla med Italien och Tyskland.

Det är ganska uppenbart vad Italien erbjöd för flygplan, då vi valde att köpa det blivande J 20 från dem, men jag undrar om någon vet vilka flygplan vi erbjöds att köpa från Tyskland, om möjligt vilka specifika modeller av vilka flygplan, som jag antar var Bf 109 och Fw 190.

HGS

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av Gott » 22 oktober 2016, 23:36

Enligt Svenskt Militärflyg - Propellerepoken, förhandlades om Bf 109 och senare om Me 210 med tyskarna. Förhandlingarna gick inte i mål för kompletta plan, men till sist fick Sverige licens för DB 605-motorn. Fw 190 omnämns inte.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 23 oktober 2016, 06:59

Då borde det nog handla om Bf 109E3 eller Bf 109E4-varianterna, alt. Bf 109E7, då denna hade börjat tilldelas de tyska jaktflygförbanden strax ett par månader innan kontraktet med Re.2000 skrevs under i Italien. Denna variant hade ju också möjlighet att bära en fälltank, något som Flygvapnet säkert hade sett som en fördel samt hade några ytterligare förbättringar jämfört med Bf 109E4.

Med tanke på de instabila flygegenskaperna för Me 210 så är det nog inte så sannolikt att Flygvapnet hade satsat på den, så som också fallet blev.

Tack för svaret!

HGS

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av JohnT » 23 oktober 2016, 16:27

HomeGuardSoldier skrev:Då borde det nog handla om Bf 109E3 eller Bf 109E4-varianterna, alt. Bf 109E7, då denna hade börjat tilldelas de tyska jaktflygförbanden strax ett par månader innan kontraktet med Re.2000 skrevs under i Italien. Denna variant hade ju också möjlighet att bära en fälltank, något som Flygvapnet säkert hade sett som en fördel samt hade några ytterligare förbättringar jämfört med Bf 109E4.

Med tanke på de instabila flygegenskaperna för Me 210 så är det nog inte så sannolikt att Flygvapnet hade satsat på den, så som också fallet blev.

Tack för svaret!

HGS
Sverige frågade inte om specifika versioner, det handlade om vilka flygplan man överhuvdtaget kunde tänka sig få köpa.
Frågan om att få köpa tyska plan kom upp under vinterkriget(om inte tidigare) och det var då Bf-109, Ju87 och He-114.

Storkarna fick man köpa och He-114 kom ett år senare än tänkt.

men att välja att inte köpa Me-210 skulle varit ett lyxproblem långt från flygvapnets vardag.
En period så flög man B-17 från SAAB till flottiljerna, för att där skruva av motorn och skicka tillbaka motorn till SAAB på tåg för nästa plan.

Mvh
/John

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av Gott » 23 oktober 2016, 17:22

Det är en bra poäng. Tyskarna liksom övriga krigförande länder prioriterade knappast export under brinnande krig så Sverige fick nöja sig med det som gick att få tag på. T o m Ungern som var tysk allierad fick kämpa rätt länge innan man fick köpa några större antal Bf 109 och licens för egen produktion. De fick precis som Sverige länge nöja sig med Re 2000.

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av Gott » 10 november 2016, 13:39

Lite tillägg - enligt SFF så förhandlade Sverige redan 1939 om att köpa Bf 109, men fick avslag. Avtal om köp av 18st lätta bombplan Do 215 skrevs på men revs upp av tyskarna efter krigsutbrottet.

Förhandlingar fortsatte om Bf 109 och Ju 87 fram till Februari 1940 då förhandlingarna strandade.

Nya förhandlingar licenstillverkning av DB 60x-motorer (oklart vilken DB-version) strandar i Januari 1941. Tyskarna kräver att få varannan motor som svenskarna tillverkar, vilket Sverige inte går med på.

I Augusti 1941 avtalar man till sist om försäljning och licenstillerkning av den då nya DB605 som då ej var färdigutvecklad. Första svensktillverkade motorerna leveras först 1945.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av Hans » 10 november 2016, 19:43

Intressant tråd.
HomeGuardSoldier skrev:Inköpet av 60 stycken Reggiane Re.2000 "Falco 1" var ju en nödlösning, då de flygplan man hade beställt från USA lades med embargo, då Sverige låg precis intill Tyskland och man var rädd att de skulle falla i tyska händer ut i fall att Tyskland även skulle ha invaderat Sverige.
Som vanligt på mobil men var det verkligen huvudanledningen? Tyckte sig inte jänkarna behöva sina Sikorsky själva?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av Psilander » 26 januari 2017, 21:48

Borde inte Sverige kunna köpt erövrade plan från tex Frankrike av Tyskland. FInland gjorde det. Men Zeros med lilla riksvapnet istället för röda solar hade varit en syn för gudarna

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 januari 2017, 22:27

Turkiet fick köpa 72 Fw 190A-3a (Ausländisch=utländska), med två MG 17 och två MG FF och möjligheten att bygga in två till MG FF i mitten av vingarna, så att säga en försämrad version av tyskarnas egen Fw 190A-3. Och Turkiet var neutrala under kriget ända från början. Turkiet hade även engelsmännens Supermarine Spitfire i tjänst.

Med detta som bakgrund, hade detta - åtminstone rent teoretiskt - varit ett alternativ för Sverige, alltså att köpa Fw 190A-3a. De hade sannolikt varit ett bättre alternativ än det italienska jaktflygplanet.

HGS

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: J 20 från Tyskland om valet inte hade fallit på Reggane Re.2000 Falco 1?

Inlägg av JohnT » 28 januari 2017, 17:04

Psilander skrev:Borde inte Sverige kunna köpt erövrade plan från tex Frankrike av Tyskland. FInland gjorde det. Men Zeros med lilla riksvapnet istället för röda solar hade varit en syn för gudarna
Man köpte motorer i alla fall.
Vill minnas att det fanns J22 och B17 med "franska" motorer.

mvh
/John

Skriv svar