Et flyvrak ble funnet i Sibir av en ikke-statlig organisasjon, "Russia Search Movement" som var blitt varslet om funn av rester etter et fly i et folketømt område i Khabariovsk-regionen av tømrere allerede i 2006. De meddelt den 25. september om at de hadde funnet et flyvrak som skal ha vært identifisert som et Savoia-Marchetti S.55 sjøfly etter over ett års letning. Men da de gjennomsøkte flyvraket, oppdaget de at det hadde vært utsatt for vrakplyndring av ukjente som kan ha stjålet en skatt på to millioner rubler. Denne skatten var lastet om bord på sjøflyet i byen Aleksandrovsk-Sakhalinsky under streng vakthold av NKVD med to menn, den 25. juni 1935 og skulle videre til Khabarovsk da all kontakt med flyet opphørt etter 75 minutter. Det ble sendt ut letemannskap blant annet fra NKVD for å finne flyet man tror kan ha forulykket, men uten resultat. Søkene sluttet med at etterforskningen ble hemmeligstemplet, muligens pga. de to NKVD-offiserene som var om bord i flyet.
http://www.dagbladet.no/2015/09/26/nyhe ... /41248340/
I 80 år var flystyrten en gåte som hadde lenge vært uoppklart, og dermed var det mange lokale historier om hva som kan ha hendt, blant annet om utenforstående krefter var involvert. Gåten blir bare større etter funnet som avslørte at ukjente hadde vært der først, og at vrakstedet var plyndret uten av de tolv omkomne fikk hvilested - mens skrinet med de to million rubler er forsvunnet.
Selve sjøflyet er interessant, fordi S.55 ser ut som en flygende katamaran med dobbeltskrog montert til en stor vinge, og var verdensberømte i mellomkrigstiden for langdistanserekordene og de såkalte Balbo toktene over Atlanterhavet, men var meget raskt glemt ved krigsutbruddet i 1939. Sovjetrusserne var interessant i det italienske sjøflyet, og kjøpt en S.55 i 1932 - i det neste året satt dette flyet rekord i non-stop flygning på 4500 km fra Vladivostok til Petropavlovsk. Deretter ble fem S-55P sjøfly kjøpt som passasjer/fraktfly for Aeroflot. De var av type S.55P, men spesialtilpasset bruk i Sovjetunionen med improviserte flottørunderlag og to 800 hk Asso 750 motorer. En av flyene som var levert, fløy 22,000 km rett fra fabrikken i Sesto Calende til Petropavlovsk.
http://www.dieselpunks.org/profiles/blo ... hetti-s-55
Flyet som krasjet, var "A-840".
http://www.newsru.com/russia/25sep2015/ostanki.html
Skattefly funnet
Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Värd: sveahk
Skriv svar
1 inlägg
• Sida 1 av 1
Återgå till "Flyg- och rymd-historia"
Hoppa till
- Historia
- ↳ Förhistoria
- ↳ Tidiga civilisationer och antiken (8000 fkr till 476)
- ↳ Romerska riket
- ↳ Nordisk forntid & vikingatid
- ↳ Medeltiden (476 till 1523)
- ↳ Tidig modern tid (1523 till 1789)
- ↳ Revolutionernas och Imperialismens tid (1789 till 1913)
- ↳ Första världskriget och mellankrigstiden (1914 till 1932)
- ↳ Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)
- ↳ Kalla Kriget (1946 till 1991)
- Övrig historia
- ↳ Finlands historia
- ↳ Socioekonomisk historia
- ↳ Historiska hjälpvetenskaper
- ↳ Historiska källor & litteratur
- ↳ Släktforskning
- ↳ Historia - övrigt & allmänt
- ↳ Språkhistoria
- ↳ Idéhistoria
- ↳ Hästen i historien
- Kalenderbitar- och teknikhistoria
- ↳ Civil teknikhistoria
- ↳ Flyg- och rymd-historia
- ↳ Pansarhistoria
- ↳ Sjöfartshistoria
- ↳ Militär teknikhistoria
- ↳ Sveriges militär 1925-idag
- Historiskt samlande
- ↳ Köp och sälj
- ↳ Militära samlarsaker
- ↳ Övrigt samlande
- Social samvaro
- ↳ Quizzar
- ↳ Historiska sevärdheter, restips och reseskildringar
- ↳ Kontrafaktisk historia
- ↳ Historia i litteratur och media
- ↳ Modellbygge
- ↳ Modellbygge köp/byt/sälj
- ↳ J.R.R. Tolkien
- ↳ Om Skalman.nu
- ↳ varjag berättar