Embraer EMB 314 Super Tucano

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av LasseMaja » 17 januari 2015, 09:53

Intressant litet plan och lite kul att inte all flygstridsutveckling går mot det värsta hela tiden (och kostnaderna därefter). Detta är säkerligen ett vapensystem man kan ha användning för i otaliga asymmetriska situationer, övervakning, FN-insatser och dylikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_EM ... per_Tucano

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av tyskaorden » 17 januari 2015, 12:27

En stor exportframgång för Brasilien förövrigt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av tryggve » 17 januari 2015, 12:31

Det används väl en hel del till att jaga narkotikasmugglare i Sydamerika.

Dock så tror jag att orden till USA:s flygvapen har skrotats, och att man i stället skulle leta efter en inhemsk lösning.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av sonderling » 17 januari 2015, 13:42

Ja det är ett favorit plan, jag gillar det. Ska inte Sverige motköpa några, när/ om vi säljer JAS till Brasilien?

USA har ju sin Texan II som jag trodde var en kopia men här ser jag att det är en Pilatus PC-9 som den är passerad på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_T-6_Texan_II

Sonderling

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av Bjernevik » 17 januari 2015, 16:48

sonderling skrev:Ja det är ett favorit plan, jag gillar det. Ska inte Sverige motköpa några, när/ om vi säljer JAS till Brasilien?
I vilket syfte? Att jaga knarksmugglare längs gränsen mot Norge?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av LasseMaja » 17 januari 2015, 19:24

Man kan ha dem för understöd av våra trupper i Mali eller att hjälpa Sydafrika att skydda sina noshörningar. De kan bistå vid spaning efter U-båtar eller båtflyktingar, eller helt enkelt som ett verktyg för försvarsmakten att ta till vid någon situation som man skall hantera i framtiden.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av sonderling » 17 januari 2015, 20:26

Bjernevik skrev:
sonderling skrev:Ja det är ett favorit plan, jag gillar det. Ska inte Sverige motköpa några, när/ om vi säljer JAS till Brasilien?
I vilket syfte? Att jaga knarksmugglare längs gränsen mot Norge?
Emf....alltså det är ett skolflygan från början. Och det var främst i den rollen jag tänkte mig det. Jag tror det varit på tal faktist.

Sonderling

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av Gyps » 17 januari 2015, 20:57

sonderling skrev:Emf....alltså det är ett skolflygan från början. Och det var främst i den rollen jag tänkte mig det. Jag tror det varit på tal faktist.
Hade Schweiz hade köpt Gripenplan hade det kanske blivit Pilatus PC-9 som skolflygplan men super tucanon funkar ju också.

Men Brasiliens köp av Gripen är mellan SAAB gruppen och Brasilien. Svenska staten är väl inte inblandad så brassarna kan inte kräva motköp men schweizarna hade dock kunnat gjort det. Om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av J.K Nilsson » 19 januari 2015, 00:55

Skulle vara spännande att spela med en fullsmetad EMB 314 i lätt attackrollen med full telekrigskit och beväpning mot kvalificerad motståndare.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av tryggve » 22 januari 2015, 20:51

J.K Nilsson skrev:Skulle vara spännande att spela med en fullsmetad EMB 314 i lätt attackrollen med full telekrigskit och beväpning mot kvalificerad motståndare.

J.K Nilsson
Frågan är väl hur dyr en sådan skulle bli.


Sedan vet jag inte om det finns några konkreta planer på motköp från Brasilien. Jag hajade för övrigt till idag när jag såg i JDW att Brasilien planerar bygga 15 konventionella och 6 atomdrivna ubåtar i en långsiktig plan för flottan. Man undrar ju lite hur de ska ha pengar till allt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av tryggve » 22 januari 2015, 20:52

LasseMaja skrev:Man kan ha dem för understöd av våra trupper i Mali eller att hjälpa Sydafrika att skydda sina noshörningar. De kan bistå vid spaning efter U-båtar eller båtflyktingar, eller helt enkelt som ett verktyg för försvarsmakten att ta till vid någon situation som man skall hantera i framtiden.
När det gäller att skydda noshörningar/elefanter så använder man väl drönare för övervakning mer och mer. Det är nog mer kostnadseffektivt egentligen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av CvD » 22 januari 2015, 22:09

tryggve skrev:
J.K Nilsson skrev:Skulle vara spännande att spela med en fullsmetad EMB 314 i lätt attackrollen med full telekrigskit och beväpning mot kvalificerad motståndare.

J.K Nilsson
Frågan är väl hur dyr en sådan skulle bli.


Sedan vet jag inte om det finns några konkreta planer på motköp från Brasilien. Jag hajade för övrigt till idag när jag såg i JDW att Brasilien planerar bygga 15 konventionella och 6 atomdrivna ubåtar i en långsiktig plan för flottan. Man undrar ju lite hur de ska ha pengar till allt.
Var inte planen att ha "atombatterier" än mer "normal" atomdrift till de brasilianska ubåtarna? Kommer inte ihåg exakt hur systemet fungerade, men det var något med att ladda normala batterier med atomkraft.

Dom har tydligen en plan att bygga ett hangarfartyg och ha det inom drift inom 15 år.

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av tryggve » 22 januari 2015, 23:54

CvD skrev:
Var inte planen att ha "atombatterier" än mer "normal" atomdrift till de brasilianska ubåtarna? Kommer inte ihåg exakt hur systemet fungerade, men det var något med att ladda normala batterier med atomkraft.
"Nuclear powered" stod det, och Brasilien har väl lagt rätt mycket resurser under många år på att ta fram en reaktor för ubåtar, så det låter väl som det är en normal atomubåt som man planerar. Man borde väl iofs kunna ladda normala batterier med en reaktor, men då borde man väl få en ubåt som är rätt mycket dyrare än en konventionell ubåt, men utan den möjlighet som atomubåtar har att gå med hög hastighet under lång tid? För att gå i toppfart på batterier laddar ju ut dem fort.

I JDW artikeln så stod det att man räknade med leverans av den första atomubåten runt 2025.

EDIT: hittade länk med dessa uppgifter.
http://thedragonstales.blogspot.se/2014 ... arine.html
CvD skrev: Dom har tydligen en plan att bygga ett hangarfartyg och ha det inom drift inom 15 år.

/CvD
Jag har hört/läst om att de planerar både ett och två hangarfartyg. De har väl knappt pengar till att hålla det som de har operativt, om jag förstår det rätt. För mig låter både hangarfartyg och atomubåtar som prestigeprojekt snarare än något som de har verkligt behov av, men vad vet jag.... :-)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av CvD » 23 januari 2015, 21:10

tryggve skrev:Nuclear powered" stod det, och Brasilien har väl lagt rätt mycket resurser under många år på att ta fram en reaktor för ubåtar, så det låter väl som det är en normal atomubåt som man planerar. Man borde väl iofs kunna ladda normala batterier med en reaktor, men då borde man väl få en ubåt som är rätt mycket dyrare än en konventionell ubåt, men utan den möjlighet som atomubåtar har att gå med hög hastighet under lång tid? För att gå i toppfart på batterier laddar ju ut dem fort.

Visserligen, det hade blivit en kompromiss, och definitivt inte haft samma prestanda som en atomubåt, men hade samtidigt varit till en mycket lägre kostnad. Men personligen anser jag att en konventionell AIP-ubåt hade varit mer ekonomisk än en med atombatteri.
tryggve skrev:
Jag har hört/läst om att de planerar både ett och två hangarfartyg. De har väl knappt pengar till att hålla det som de har operativt, om jag förstår det rätt. För mig låter både hangarfartyg och atomubåtar som prestigeprojekt snarare än något som de har verkligt behov av, men vad vet jag.... :-)
Ja, något annat än ett prestigeprojekt kan det inte vara. Brasiliens gamla "ärkefiende", Argentina, är nära, om inte redan, bankrutt. Så något reellt hot därifrån finns det inte. Den andra starka nationen i Sydamerika, Chile, delar inte ens samma hav med Brasilien.
Läste någonstans att Brasiliens starka raketartilleri mer eller mindre fanns till för att kunna visa potentiella kunder att raketsystemet, som tillverkas i Brasilein, används av hemmalandet. Någon riktigt behov fanns inte för brasilianska armen.

/CvD

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Embraer EMB 314 Super Tucano

Inlägg av Bjernevik » 24 januari 2015, 11:29

USAs närmsta grannar Canada och Mexico är knappast något hot som motiverar hangarfartyg och atomubåtar heller...

Brasilien strävar efter att bli en regional/global stormakt. Då ser man nog lite längre än till närmsta grannen landvägen.

Skriv svar