ME110 ett bra jaktplan
ME110 ett bra jaktplan
Det tyska tvåmotoriga ME110 var ett mycket kapabelt jaktplan under slaget om Storbritannien skriver Christer Bergström i senaste numret av pennan och svärdet. Det blev inte alls utklassat av Spitfire och Hurricane som ofta påståtts. Kul läsning för ME110 tycker jag är ett väldans snyggt plan!
Re: ME110 ett bra jaktplan
Det var så framgångsrikt att tyskarna fick dra bort det från fronten då det inte ansågs vara fair play att använda. Tidigare hade man haft med Bf 109or tillsammans med 110orna. Detta troligen för att de sistnämnda skulle visa hur luftstrid skulle gå till.
Ovanstående kan innehålla spår av ironi. Christers nya bok ligger i min inhög och skall läsas när tid ges.
Ovanstående kan innehålla spår av ironi. Christers nya bok ligger i min inhög och skall läsas när tid ges.
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: ME110 ett bra jaktplan
I så fall går vår gode Christer tvärt emot allt som skrivits om Bf 110 under BoB -LasseMaja skrev:Det tyska tvåmotoriga ME110 var ett mycket kapabelt jaktplan under slaget om Storbritannien skriver Christer Bergström i senaste numret av pennan och svärdet. Det blev inte alls utklassat av Spitfire och Hurricane som ofta påståtts. Kul läsning för ME110 tycker jag är ett väldans snyggt plan!
Men - det gäller ju att dra till med nåt kontroversiellt - för att få läsare och skapa debatt.......
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: ME110 ett bra jaktplan
-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII? Vilken vana vid detta, ganska avancerade flygplan kunde väl en skrivbordsstrateg och politiker som Hess ha?
Re: ME110 ett bra jaktplan
Stämmer!hasse lindquist skrev:-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII?
Re: ME110 ett bra jaktplan
Rudolf Hess, var - förutom vad du tror - en mycket erfaren ock skicklig flygare!hasse lindquist skrev:-Var det inte en ME110, som Rudolf Hess använde när han helt oförhappandes stack till Skottland under WWII? Vilken vana vid detta, ganska avancerade flygplan kunde väl en skrivbordsstrateg och politiker som Hess ha?
Han flygutbildades 1918 och tilldelades JASTA 35b - utrustade med Fokker D VII - men luftkriget tog slut innan han hann med....
Han hade deltagit i många flygtävlingar på 20-30-talen, vunnit flera. Många innefattande flygnavigation - med orienteringspunkter på
slutna banor.
Han hade, vad jag förstått, många flygtimmar på avancerade typer som He 112, Bf 109 och Bf 110.
Hans planering av - och navigatoriska bedrift med flygningen till Skottland, där han fällskärmade ytterst nära ''målet'' - var av en
kvalité - som bara få flygnavigatörer i Luftwaffe kunde ha matchat!
(En Bf 109 - hade inte räckvidden nå Skottland från Augsburg)
Varjag
Re: ME110 ett bra jaktplan
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschm ... al_history
Ja, Bergström har nog läst källorna till detta. Säkerligen kan 110:an gjort nytta i striderna genom sina dykattacker, även om man kanske fick pisk när det blev kurvstrider mot enmotoriga plan. Kanske värderas 110:an främst genom jämförelser plan mot plan vs. enmotoriga jaktplan. Satt i sitt sammanhang, alltså den uppgift förbandet hade, så kanske bilden blir en annan.However, it was unique at the time as a long-range bomber escort, and did not have the problems of restricted range that hampered the Bf 109E. Although outclassed, it was still formidable as a high escort for bombers using the tactic of diving upon an enemy, delivering a long-range burst from its powerful forward-facing armament, then breaking contact to run for it.[26]
Re: ME110 ett bra jaktplan
Det finns väl en tråd om 110-an här på skalman. Även om den är gammal. Nu var det länge sedan som jag läste den, men vill nog minnas att det knappast verkar vara så att 110:an var så dålig som har blivit den etablerade sanningen efter kriget.
viewtopic.php?f=26&t=28706
viewtopic.php?f=26&t=28706
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 23 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Re: ME110 ett bra jaktplan
Tack Varjag! Det var lite nya uppgifter om Hess förmåga som både pilot och navigatör.
Jag trodde inte att han flugit sedan 20-talet och ansåg också att 110-an måste vara tämligen svårflugen i jämförelse med de maskiner, som han en gång utbildats på. Där ser man.
Jag trodde inte att han flugit sedan 20-talet och ansåg också att 110-an måste vara tämligen svårflugen i jämförelse med de maskiner, som han en gång utbildats på. Där ser man.
Re: ME110 ett bra jaktplan
Ja, det är väl samma sak som när japanernas konvertering av Shinano till hangarfartyg har löjliggjorts ("hur kan ett så stort fartyg rymma så få flygplan"). Först på senare tid verkar man ha tagit del av japansk litteratur och då upptäckt att det fanns en väldigt vettig tanke bakom Shinano - att agera väl skyddad "tankstation" för flygplanen från de oskyddade hangarfartygen som skulle ligga längre bak på säkert avstånd från motståndarens flyg.tryggve skrev:Nu var det länge sedan som jag läste den, men vill nog minnas att det knappast verkar vara så att 110:an var så dålig som har blivit den etablerade sanningen efter kriget.
viewtopic.php?f=26&t=28706
En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.
Re: ME110 ett bra jaktplan
Ett etablerat axiom - var att ALLA ''tvåmotoriga tvåsitsiga strategiska jaktplan'' - enligt concept Me 110 - (försöktes ju i många andra länder oxå)En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.
hade mycket svårt att reda sig mot enmotoriga interceptorjagare typ Me 109/Spitfire i luftstrid.
110:an blev ett superbt nattjaktplan senare i kriget.
Varjag
Re: ME110 ett bra jaktplan
Amerikanska P-38 Lightning var ju också ett tvåmotorigt tungt jaktplan, lyckades inte det ganska bra?
Re: ME110 ett bra jaktplan
Som Bergström visade i den länkade tråden så verkar detta axiom faktiskt inte vara ett sådant. Däremot har det betraktats som det under lång tid.varjag skrev:Ett etablerat axiom - var att ALLA ''tvåmotoriga tvåsitsiga strategiska jaktplan'' - enligt concept Me 110 - (försöktes ju i många andra länder oxå)
hade mycket svårt att reda sig mot enmotoriga interceptorjagare typ Me 109/Spitfire i luftstrid.
110:an blev ett superbt nattjaktplan senare i kriget.
Varjag
Re: ME110 ett bra jaktplan
Yup, men P-38 var mindre, lättare samt hade starkare motorer vilket gav den bättre jaktegenskaper i form av manöverbarhet, stigningsprestanda med mera.LasseMaja skrev:Amerikanska P-38 Lightning var ju också ett tvåmotorigt tungt jaktplan, lyckades inte det ganska bra?
Däremot hade Me-110 andra bra egenskaper och var nog Luftwaffes bästa nattjaktplan.
Re: ME110 ett bra jaktplan
Håller med. Minns jag rätt från diskussionen som skedde i den länkade tråden så hade också Bergström rätt gott om uppgifter från brittiska och tyska arkiv som han stödde sig på. Vill minnas att han hävdar att Me-110 förbanden inte hade större förluster än Me-109 (snarare tvärtom), samt att Me-110 inte heller drogs tillbaka, utan var kvar i strid fram till våren 1941. Och att detta backades upp av tyska dokument.Bjernevik skrev: Ja, det är väl samma sak som när japanernas konvertering av Shinano till hangarfartyg har löjliggjorts ("hur kan ett så stort fartyg rymma så få flygplan"). Först på senare tid verkar man ha tagit del av japansk litteratur och då upptäckt att det fanns en väldigt vettig tanke bakom Shinano - att agera väl skyddad "tankstation" för flygplanen från de oskyddade hangarfartygen som skulle ligga längre bak på säkert avstånd från motståndarens flyg.
En gammal "sanning" blir lätt fakta om den får upprepas tillräckligt många gånger utan att ifrågasättas. Det behöver inte betyda att den stämmer.