Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 9 februari 2003, 19:34

Tack Larsson!
Vad är det för flygplan uppepå? F-18?
Har fartyget en frontlucka á la D-day eller hur sköts in och urlastning av fordon mm?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 9 februari 2003, 19:42

Flygplanen är McDonnel Douglas AV-8B Harrier II.

Vad avser lastningen av mtrl till flytetyg, så sker den såvitt jag förstått det inuti fartyget till landstigningsbåtar och svävare.
Dessa lämnar sedan fartyget genom luckan/luckorna i aktern.

Bild

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 25 februari 2003, 01:52

Jag hittade bilder som visar hur en F-111 genomför start/landning från hangarfartyg, vilket var en överraskning.
Jag visste visserligen att den var procekterad för att kunna göra det,
men jag trodde inte att de kom så långt med projektet på den punkten.

Bild

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2003, 17:29

Scheisse vad jänkarna kan...

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Landa

Inlägg av Ja77 » 22 mars 2003, 17:00

Det sägs att JAS 39 Gripen skulle teoretiskt kuna landa och starta på ett amrekanskt hangarfartyg.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Landa

Inlägg av varjag » 24 mars 2003, 11:42

Ja77 skrev:Det sägs att JAS 39 Gripen skulle teoretiskt kuna landa och starta på ett amrekanskt hangarfartyg.
Det vore säkert möjligt - men det måste nog till en mycket duktig chaufför - med tungan rätt i mun - och kalsongbyte i bagaget om han/hon lyckas. Med risk for att tangera det frivola, vill jag inte undanhaalla forumet ett tankespraak som anvandes bland U.S. Navy's piloter;

Till mannens största njutningar hör en bra orgasm,
och en fulländad tarmtömning
Det är känt att bägge inträffar samtidigt
vid nattlandingar paa hangarfatyg

Användarvisningsbild
Ghillieman
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 april 2002, 23:37
Ort: Paradiset på jorden...

Inlägg av Ghillieman » 25 mars 2003, 02:02

Ja, nog kanske en JAS skulle klara det... men jag tänkte se om någon kan bekräfta eller dementera detta rykte jag hört för känge sen:
En AJS-37 Viggen landade på ett amerikanskt hangarfartyg och startade också... Har spånat lite, och visst f*n måste det vara möjligt? även om just denna händelse kanske är osann... den har ju extremt kort startsträcka, och om den reverserar motorerna vid landning så måste det ju gå... men som "varjag" säger, rena kalsonger i bagaget är nog ett skall krav...

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 25 mars 2003, 11:02

chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?
Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:

Bild

Spica
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 25 mars 2003, 10:41
Ort: Henrik Strömblad

Inlägg av Spica » 6 maj 2003, 13:54

frodeh skrev:
chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?

Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:


Åh, tusan, en norrman? Häftigt. Ska bara påpeka att jag gillar erat Försvars Spesialkommando FSK. Fast vette fan om de 'slår' SSG? :D
Hur som helst, man vet ju aldrig vad NATO och USA uppmanar sina medlemsstater till. Va fan, om Frankrike kan spionera på Sverige så kan väl Norge bygga ett maffigt hangarfartyg i hemlighet, kanske med amerikansk hjälp?! 8O

En sista detalj, bara. JAS 39 Gripen är det ända 4:e generationens attack/jakt/spaningsflygplan som finns än, för de där klantiga jänkarna och de klantiga engelsmän som inte deltar i byggandet av JAS har ju sunkat sitt eurofigheer och JSF. DET är respekt. Sverige har världens modernaste flygplan än så länge. Och vi har till och med snott en radar från ryssarna och testat den på JAS.
Måste erkänna att Polen och allt vad de där kommunistländerna heter, var korkade som tackade nej till JAS.
MVH/Henrik the S

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 6 maj 2003, 15:33

Cobra18 skrev:
frodeh skrev:
chaser skrev:Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?

Tror ikke det nei, men du tenker kanskje på Odyssey Sea Launch, som såvidt jeg vet er ferdig bygget, 200x70 meter:


Åh, tusan, en norrman? Häftigt. Ska bara påpeka att jag gillar erat Försvars Spesialkommando FSK. Fast vette fan om de 'slår' SSG? :D
Hur som helst, man vet ju aldrig vad NATO och USA uppmanar sina medlemsstater till. Va fan, om Frankrike kan spionera på Sverige så kan väl Norge bygga ett maffigt hangarfartyg i hemlighet, kanske med amerikansk hjälp?! 8O

En sista detalj, bara. JAS 39 Gripen är det ända 4:e generationens attack/jakt/spaningsflygplan som finns än, för de där klantiga jänkarna och de klantiga engelsmän som inte deltar i byggandet av JAS har ju sunkat sitt eurofigheer och JSF. DET är respekt. Sverige har världens modernaste flygplan än så länge. Och vi har till och med snott en radar från ryssarna och testat den på JAS.
Måste erkänna att Polen och allt vad de där kommunistländerna heter, var korkade som tackade nej till JAS.
MVH/Henrik the S
Är det verkligen en allmänt vedertagen åsikt att Gripen skulle vara världens modernaste flygplan?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 maj 2003, 15:50

Det beror på hir man ser det..... F-22 JSF Tyhoon är mycket lovande plan men finns fortfarande inte i något större antal, några prototyper möjligtvis har man börjat serie tilverka dom i liten skala. F-22 JSF Tyhoon må vara bättre imorgon men Gripen är bäst i dag.

Sedan beror det på vad man vill ha planet till? Gripen är nästan värdelöst som hangarfartygs plan en gammal skyhawk skulle slå Gripen lätt på den punkten.

Min personliga uppfattning är att Gripen ger väldigt mycket plan för pengarna. Har för mig att man fick 10 JAS-39 för varje F22, och F22 pris lär inte minska.....

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 6 maj 2003, 16:04

F-22 är väl ett attackplan medans Gripen är en s.k. Multi task fighter. Går ju inte riktigt att jämföra heller eftersom utvecklingskostnaden för F-22 är högre p.g.a det är ett stealthplan.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 6 maj 2003, 16:33

F-22 är mest tänkt som jaktflygplan.
Enligt simuleringar mot de främsta jaktplanen av idag så ska kill-ration för F-22 ligga runt 10:1 vid luftstrid BWR.
Gripen bara c:a 1:2, vilket torde kunna innebära att det kan kompensera för F-22:ans högre pris.

Sedan så hänger det inte bara på vad man har för flygplan, utan andra faktorer spelar in:

- Robotar - Sverige har bara 100 AMRAAM-robotar, vilket inte ens räcker till en robot per flygplan.
Tar dessa slut, så får vi förlita oss på gamla Skyflash och Sidewinders.
- Motmedel och telekrigsföring. Kanske inte en svensk paradgren.
- Stridsledning
- Nummerär

Att Polen valde F-16 kan man förstå, då USA har helt andra påtryckningsmedel än vad Sverige har.
"Visst välj Gripen. Men räkna inte med att de kommer med motorer, elektronik och robotar.
Dessutom vete fåglarna hur det går med de där gamla amerikanska fregatterna
som ni suktar efter."

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 6 maj 2003, 16:41

Larsson: oj jag visste inte att F22 var tänkt som ett jaktplan. Vettefan men jag har fått för mig att det är ett attackplan, men jag litar på dig!

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 6 maj 2003, 21:31

Larsson skrev: Att Polen valde F-16 kan man förstå, då USA har helt andra påtryckningsmedel än vad Sverige har.
"Visst välj Gripen. Men räkna inte med att de kommer med motorer, elektronik och robotar.
Dessutom vete fåglarna hur det går med de där gamla amerikanska fregatterna
som ni suktar efter."
I kärlek och vapenen afärer är allt tillåtet.

I början av 80-talet så slogs Sverige (JA-37) och USA (F-16) om en stor flygplans order från holland/belgien?

Viggen låg väldigt bra till för att planet hadde en (för tiden) en mycket avancerad radar och möjlighet att använda radarstyrda robotar, F16 hadde då bara sidwinders.

Då sa USA sverige får sälja Viggen men de får inte sälja den "tophemliga" amrekanska motorn till våra lojala Nato medlemar, man kanske bör nämna att Viggen drivs av en mycket sprid civil motor som volvo modifierat.

holland/belgien valde F16....om det beror på motor-problem vet jag inte....

Skriv svar