Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?

Inlägg av Olof Larsson » 7 februari 2003, 17:30

I oktober 1963 slog den amerikanska Herculespilot James H. Flatley världsrekord i att landa och starta med
största möjliga flygplan på ett hangarfartyg.
Rekordet står sig föga förvånande fortfarande.

http://www.theaviationzone.com/facts/forrestal.htm
Bilagor
kc130009.jpg
kc130009.jpg (43.93 KiB) Visad 5276 gånger

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Landa med ett Hercules på ett hangarfartyg?

Inlägg av Battler » 7 februari 2003, 17:41

En medalj fick han för bedriften.
For his effort, the Navy awarded Flatley the Distinguished Flying Cross.
MVH

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

Inlägg av roninn » 7 februari 2003, 18:06

Vem landade planet på hangarfartyget ?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 7 februari 2003, 18:30

James H. Flatley
Bilagor
01.jpg
01.jpg (39.69 KiB) Visad 5261 gånger
02.jpg
02.jpg (21.42 KiB) Visad 5259 gånger

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 7 februari 2003, 19:58

Kyligt!
F.ö övrigt;
Borde inte hangarfartyg med utbyggt däck som kan ta så pass stora plan vara ganska användbvart för fallskärmsjägare och transport?

chaser
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 3 januari 2003, 00:24
Ort: Göteborg

Inlägg av chaser » 7 februari 2003, 21:32

Jag läste för några år sedan om att Norge höll på att bygga värdens största hangarfartyg som skulle ha stora bombplan som normal bestyckning... Någon som vet om våra kära grannar håller på med detta?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 7 februari 2003, 22:01

"Look Ma no hook". :-D




~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 februari 2003, 00:45

Det finns då dårar för allt... 8O

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 8 februari 2003, 02:02

Pulse skrev:
F.ö övrigt;
Borde inte hangarfartyg med utbyggt däck som kan ta så pass stora plan vara ganska användbvart för fallskärmsjägare och transport?
Ett av de största problemen med så stora flygplan som Hercules ombord på hangarfartyg
är att de inte går att få in under däck, vilket innebär att all annan flygaktivitet,
med undantag för helikoptrar måste inställas medans det enda flygplanet som får plats ombord
lastas ur/i och tankas.

Anledningen till att man ville kunna landa med Hercules på hangarfartyg var att man ville
kunna föra ut tyngre gods, när fartyget låg längre ut till havs.

Dessutom så är det väldigt riskabelt med fällning av trupp, vilket är förklaringen till
att det knappt har skett skarpt i större skala sedan VkII.
I så fall så är det säkrare att flyga in truppen med helikopter, vilket USMC lägger mycket pulver på,
med sina större landstigningsfartyg, som kan ta upp till 1870 man och 42 transporthelikoptrar*.


(*) Normalt dock färre, eftersom man även vill föra med sig Harrierflygplan och attackhelikoptrar.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 8 februari 2003, 17:15

Bild på ett sådant fartyg tack?
:D

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 8 februari 2003, 20:29

Pulse skrev:Bild på ett sådant fartyg tack?
Amerikanskt landstigningsfartyg?

Bild

USS Bonhomme Richard (LHD6), landstigningsfartyg av Wasp-klass.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 9 februari 2003, 15:35

Katapulterna är såpass starka att de kan skjuta upp en Hercules utan problem alltså? Eller hade Forrestalklassen starkare katapulter än de senare atomdrivna klasserna?

Det förvånar mig egentligen mer att planet var möjligt att starta än att landa, och att det inte bröts sönder. Är en Hercules byggd för en sådan acceleration?

Likväl ett intressant uppslag Larsson!

/Forsberg

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 9 februari 2003, 15:44

Mathias Forsberg skrev:Katapulterna är såpass starka att de kan skjuta upp en Hercules utan problem alltså?
Läser man Larssons länk så ser man att de starter och landningar som genomfördes, gjordes utan katapult eller bromsvajrar.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 7 januari 2003, 12:07
Ort: Nuewa Estockolmo

Inlägg av Flensburg » 9 februari 2003, 17:55

Per Andersson skrev:
Mathias Forsberg skrev:Katapulterna är såpass starka att de kan skjuta upp en Hercules utan problem alltså?
Läser man Larssons länk så ser man att de starter och landningar som genomfördes, gjordes utan katapult eller bromsvajrar.
ehh shit? Hercules? Han e en dåre den där Ja-mes.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 9 februari 2003, 19:04

Precis som Per Andersson skrev, så använde de inte katapulterna och bromsvajrarna
och detta troligtvis av tre skäl:

-Flygplanet skulle inte hålla.
-Bromsvajrarna och katapulterna skulle inte klara av tyngden.
-Det behövdes inte, p.g.a. Herculesflygplanets förmåga att starta och landa i låg hastighet,
samt p.g.a. att hangarfartygen vid flygoperationer går upp mot vinden, vilket underlättar kraftigt.

Låt oss anta att ett Hercules vid start och landning behöver komma upp i en hastighet av 200km/h relativt vinden
och att vinden över däck med hjälp av hangarfartygets egna hastighet och kurs mot vinden uppgår till
100 km/h, vilket motsvarar 30 knop och 12m/s motvind,
så innebär det att flygplanet bara behöver ändra sin hastighet med 100km/h.

Pulse bad om en bild på ett LHD-fartyg (Landingship Helicopter Dock).
Här kommer en på den amerikanska Wasp-klassen:
Bilagor
Wasp.jpg
Wasp.jpg (53.93 KiB) Visad 5119 gånger

Skriv svar