SAAB 90 Scandia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

SAAB 90 Scandia

Inlägg av tyskaorden » 29 maj 2014, 18:04

Vi har ju mestadels diskuterat stridsflygplan här i avdelningen, så jag tyckte det var dags för ett civilt flygplan. SAAB 90 Scandia är inte så omtalat och med tanke på dess modesta försäljning så är väl detta inte så konstigt. Men flygplanet är intressant på så sätt att det var ett av SAAB:s första försök att slå sig in på trafikflygmarknaden.

Lennart Andersson skriver i sin eminenta Svenska flygplan att det första utkastet till Scandia stod färdigt i februari 1944. Ansvarig för detta projekt var Tord Lidmalm och man planerade ett tvåmotorigt flygplan med 1450 hk Pratt & Whitney TW R-2000 avsett för 25-30 passagerare och en besättning om fem personer. SAAB hade i planeringsstadiet kontakt med AB Aerotransport (ABA), det senare företaget hade hösten 1945 meddelat ett intresse för 18 flygplan. Förutom detta planerade SAAB en brett upplagd utlandsförsäljning och byggde upp en försäljningsorganisation. Man företog också reklamresor med det första planet runt i Europa, i norra Afrika samt i Nord- och Sydamerika.

I april 1948 beställde så ABA till slut 10 stycken Scandia, den övriga försäljningen gick dock trögt och de amerikanska konkurrenterna Convair och Martin tog hem beställningarna. Med ett undantag Brasilien, där Aerovias Brasil och VASP tillsammans beställde sex flygplan. I samma vända minskade dock ABA sin order till sex, vilket dock medförde att exportorden snabbare kunde fullföljas. Men det totala antalet beställda flygplan minskade förstås.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: SAAB 90 Scandia

Inlägg av tyskaorden » 29 maj 2014, 18:30

Bild
En Scandia på Heathrow 1953.

Data.
Längd: 21,3m.
Spännvidd: 28m.
Höjd: 7,1m.
Vingyta: 50,4 m².
Tomvikt: 9 960kg.
Max. startvikt: 16 500 kg.
Max. landningsvikt: 14 490 kg.
Motorer: 2X PW R-2180 TwinWasp E 14.
Max. hastighet: 450 km/h.
Räckvidd med max. bränsle: 2 510 km.
Stigförmåga: 6,5 m/s.
Lastförmåga: 4800 kg.
Lastvolym: 11,01 m3.
Passagerarantal: 32.


I november 1949 blev det första seriebyggda flygplanet klart för provflygning och i maj 1951 stod det sista klart. Ett tag hade man tänkt utöka produktionsserien från 11 fpl till 70 stycken. Då exportorder uteblev kom denna utökning inte att äga rum. De första fyra kom att levereras till Aerovias Brasil under 1950, ABA erhöll sitt första fpl i oktober samma år. De övriga fem ABA-maskinerna följde fram till 1951. I augusti 1951 överlämnades den 11 maskinen till VASP, bolaget hade också köpt prototypen. VASP hade dock övertagit Aerovias Brasil med flygplan och allt, så alla brasilianska Scandia samlades nu hos VASP (Viação Aérea São Paulo S/A, gick i konkurs 2005).

På grund av produktion av J 29, fann sig SAAB varken ha tillräckligt med plats eller personal för att även tillverka Scandia och i maj 1952 slöts ett avtal med holländska Fokker om att tillverka Scandia på Aviolanda- och de Scheldefabrikerna i Nederländerna. Det rörde sig här om montering av delar importerade från Sverige. Totalt kom Fokker att leverera fyra Scandia till VASP och två till ABA innan hela Scandiaprojektet lades ned. Något som starkt hämmande försäljningsmöjligheterna var avsaknad av tryckkabin. På ritbordet fanns dock en planerad Scandia 90B som skulle förses med tryckkabin, den kom dock att stanna på ritbordet.

Scandias karriär vid ABA (som kom att uppgå i SAS) kom att bli relativt kort då man 1957 sålde åtta till VASP. I Brasilien flög typen till mitten av 1960-talet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: SAAB 90 Scandia

Inlägg av tyskaorden » 29 maj 2014, 18:45

Från Anderssons bok lista på antalet tillverkade Scandia:

C/n
90001 (prototypen) såld till Aerovias Brasil/VASP registerad PP-XEA senare PP-SQB.
90101 såld till Aerovias Brasil/VASP reg. PP-XEK senare PP-SQF.
90102 såld till Aerovias Brasil/VASP reg. PP-XEB senare PP-SQC.
90103 såld till Aerovias Brasil/VASP reg. PP-XEI senare PP-SQE.
90104 såld till Aerovias Brasil/VASP reg. PP-XEJ senare PP-SQD.
90105 såld till ABA/SAS SE-BSB , 1957 till VASP som PP-SQW.
90106 såld till ABA/SAS SE-BSD, 1957 till VASP som PP-SQV.
90107 såld till ABA/SAS SE-BSH, 1957 till VASP som PP-SRA.
90108 såld till ABA/SAS SE-BSE, 1957 till VASP som PP-SRB.
90109 såld till ABA/SAS SE-BSE, 1957 till VASP som PP-SQX.
90110 såld till ABA/SAS SE-BSG, 1957 till VASP som PP-SQY.
90111 såld till Aerovias/VASP som PP-XEL senare PP-SQN.

90112-90117 tillverkades av Fokker, varav fyra gick till VASP och två till ABA/SAS. 90115 (PP-SQR) var den sista flygande Scandian och finns nu på ett museum utanför São Paulo.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: SAAB 90 Scandia

Inlägg av tyskaorden » 29 maj 2014, 18:48


Skriv svar