Blue1

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Blue1

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2014, 10:15

Är Blue1 svenskt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blue1

Inlägg av Hans » 13 mars 2014, 10:19

Blue1 Ltd is a Finnish airline owned by the Scandinavian Airlines System Aktiebolag, with its hub at Copenhagen Airport.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue1

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blue1

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2014, 11:29

Hans skrev:Blue1 Ltd is a Finnish airline owned by the Scandinavian Airlines System Aktiebolag, with its hub at Copenhagen Airport.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue1
Jag förstår inte riktigt hur Blue1 kan vara finländskt om det ägs av SAS som är svenskt. Hur hänger det ihop?

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Blue1

Inlägg av JohnT » 13 mars 2014, 12:25

Ralf Palmgren skrev:
Hans skrev:Blue1 Ltd is a Finnish airline owned by the Scandinavian Airlines System Aktiebolag, with its hub at Copenhagen Airport.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue1
Jag förstår inte riktigt hur Blue1 kan vara finländskt om det ägs av SAS som är svenskt. Hur hänger det ihop?
SAS är inte rent svenskt mer än att toppen av bolagshierarkin har juridisk hemvist i Sverige,
det är nordiskt och en hel hög med bolag fördelade mellan länderna.

Bild

"SAS Group is partially owned by the governments of Sweden, Denmark, and Norway, with a 21.4%, 14.3%, and 14.3% ownership, respectively. The remaining 50% is held by private owners"


Så tekniskt är blue1 ett finskt bolag som ägs av SAS group i Sverige (oom jag fattar Wikin rätt)
och numera är blue1 ett så kallat produktionsbolag, har inga flighter under eget namn.
dvs dom flyger som en del av SAS med SK prefix på flightnummer osv.
Men jag tror att dom fortfarande är målade som Blue1.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blue1

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2014, 12:54

JohnT skrev:
Ralf Palmgren skrev:
Hans skrev:Blue1 Ltd is a Finnish airline owned by the Scandinavian Airlines System Aktiebolag, with its hub at Copenhagen Airport.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue1
Jag förstår inte riktigt hur Blue1 kan vara finländskt om det ägs av SAS som är svenskt. Hur hänger det ihop?
SAS är inte rent svenskt mer än att toppen av bolagshierarkin har juridisk hemvist i Sverige,
det är nordiskt och en hel hög med bolag fördelade mellan länderna.

"SAS Group is partially owned by the governments of Sweden, Denmark, and Norway, with a 21.4%, 14.3%, and 14.3% ownership, respectively. The remaining 50% is held by private owners"


Så tekniskt är blue1 ett finskt bolag som ägs av SAS group i Sverige (oom jag fattar Wikin rätt)
SAS huvudkontor ligger på Arlanda med Rickard Gustafsson som VD. Ägare är SAS Group som är ett skandinaviskt aktiebolag eller med andra ord ett svenskt, danskt och norskt bolag. Konstigt nog har de sitt huvudkontor i Haga strax norr om Stockholm och inte på Arlanda. Det här var konstigt. :? Blue1 är ägt av SAS Group men är ett dotterbolag som är finländskt. De har sitt huvudkontor i Vanda i Finland. Blue1 är Finlands näst största flygbolag efter Finnair. Hur kan ett företag vara finländskt om det ägs av ett skandinaviskt aktiebolag? Är det inte motstridigt? Om ägaren är ett svenskt, danskt och norskt bolag borde väl rimligen företaget vara svenskt, danskt och norskt men inte finländskt? Jag förstår inte hur det går ihop!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Blue1

Inlägg av Martin Lundvall » 13 mars 2014, 14:08

Jag, som bosatt i Sverige, kan äga ett finskt aktiebolag. Bolagets nationalitet avgör inte var ägaren bor utan var det är registrerat.

/Martin

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Blue1

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 mars 2014, 16:18

Tack för klargörandet. :D

hjakse
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 januari 2013, 12:30
Kontakt:

Re: Blue1

Inlägg av hjakse » 14 mars 2014, 20:54

Blue1 har sina rötter i Air Botnia som bedrev inrikes regionaltrafik i Finland. SAS sökte ta marknadsandelar från Finnair och köpte därför Air Botnia 1998. Efter en av de svåra kriserna i början av 00-talet ombildade SAS Air Botnia till ett lågprisbolag och döpte om företaget till Blue1. Finnair var å sin sida irriterade på SAS försök att bryta sig in på den finska marknaden och hämnades genom att köpa FlyNordic som konkurrerade med SAS på inrikeslinjer i Sverige.

Efter de senaste årens allmänna kalabalik i flygbranschen har Blue1 förvandlats till ett rent produktionsbolag, som nämnts i tråden. FlyNordic köptes i samma veva av Norwegian Air Shuttle och sedan dess håller SAS och Norwegian på att slå ihjäl varandra med varierande resultat.

(Jobbade i branschen 2001-2013)
Hans Jakobsson :: hjak.se

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blue1

Inlägg av Hans » 16 mars 2014, 14:05

Välkommen hjakse.

Intressant, tack för läsningen.

MVH

Hans

Skriv svar