Utarmat uran som ballast?
Utarmat uran som ballast?
Enligt tv-programmet Haverikommissionen på National Geographic så används utarmat uran som ballast i vissa civila passagerarflygplan som t ex Boeing 747-200. Finns det någon som kan förklara varför man använder just utarmat uran som ballast? Är det inte att, vid en ev. krasch, utsätta miljön, ev. överlevande och andra i omgivningen för onödiga risker från radioaktiv strålning? Det kan ju även allvarligt försvåra en ev. olycksutredning och t o m utsätta utredningspersonalen för onödiga risker. Vad kan möjligen motivera att man använder detta i civila passagerarflygplan?
/Per
/Per
Re: Utarmat uran som ballast?
Vad jag förstår så är utarmat uran inte radioaktivt, eller snarare så är det inte speciellt radioaktivt. Toxiskt är det, men då i sin egenskap som tungmetall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Depleted_uranium
http://en.wikipedia.org/wiki/Depleted_uranium
Dock är det inte helt okontroversiellt med användningen i flygplan, men det är väl mest p g a att det vid en krasch kan spridas via brand, och inandas. Man verkar ha slutat med det i nyare modeller.Depleted uranium (DU; also referred to in the past as Q-metal, depletalloy or D-38) is uranium with a lower content of the fissile isotope U-235 than natural uranium.[2] (Natural uranium is about 99.27% U-238, 0.72% U-235—the fissile isotope, and 0.0055% U-234). Uses of DU take advantage of its very high density of 19.1 g/cm3 (68.4% denser than lead). Civilian uses include counterweights in aircraft, radiation shielding in medical radiation therapy and industrial radiography equipment and containers used to transport radioactive materials. Military uses include defensive armor plating and armor-piercing projectiles.
Aircraft that contain depleted uranium trim weights (such as the Boeing 747–100) may contain between 400 to 1,500 kg of DU. This application is controversial because the DU may enter the environment if the aircraft were to crash. The metal can also oxidize to a fine powder in a fire. Its use has been phased out in many newer aircraft. Boeing and McDonnell-Douglas discontinued using DU counterweights in the 1980s. Depleted uranium was released during the crash of El Al Flight 1862 on 4 October 1992, in which 152 kg was lost, but an extensive study concluded that there was no evidence to link depleted uranium from the plane to any health problems.[63] Counterweights manufactured with cadmium plating are considered non-hazardous while the plating is intact.[64]
Re: Utarmat uran som ballast?
Ok, tack för infon. Lite märkligt dock om Boeing skulle ha slutat använda DU redan på 80-talet, eftersom utredningspersonalen (enligt tv-programmet) befarade att det skulle finnas rester av detta i vrakspillrorna efter det koreanska 747-200F fraktplan som störtade utanför London den 22 Dec 1999.
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air ... light_8509
/Per
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air ... light_8509
/Per
Re: Utarmat uran som ballast?
Fast det står ju att planet var byggt i april 1980, så det skulle ju kunna ha varit före man slutade med DU som ballast.Perman skrev:Ok, tack för infon. Lite märkligt dock om Boeing skulle ha slutat använda DU redan på 80-talet, eftersom utredningspersonalen (enligt tv-programmet) befarade att det skulle finnas rester av detta i vrakspillrorna efter det koreanska 747-200F fraktplan som störtade utanför London den 22 Dec 1999.
http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air ... light_8509
/Per
Built on 4 April 1980, the aircraft had completed 15,451 flights with a total flight time of 83,011 hours before its fatal flight on 22 December 1999.
Re: Utarmat uran som ballast?
Ja det har du rätt i. Tänkte inte på det.tryggve skrev: Fast det står ju att planet var byggt i april 1980, så det skulle ju kunna ha varit före man slutade med DU som ballast.
Built on 4 April 1980, the aircraft had completed 15,451 flights with a total flight time of 83,011 hours before its fatal flight on 22 December 1999.
/Per
Re: Utarmat uran som ballast?
DU är giftigt att inandas vilket man fick erfara under första Kuwaitkriget, som ett superasbest ungefär. Det har inga strålningsvärden att tala om...
Re: Utarmat uran som ballast?
DU är en tungmetall vilket gör den giftig i stora koncentrationer på ungefär samma sätt som t.ex. kvicksilver men jag har inte sett några studier som skulle indikera ökad risk för lungcancer.Frogman skrev:DU är giftigt att inandas vilket man fick erfara under första Kuwaitkriget, som ett superasbest ungefär. Det har inga strålningsvärden att tala om...
Hela rapporten: http://www.analys.se/lankar/rapporter/rapport01-1.pdfPolanski har rapporterat att ingen ökning av leukemi eller annan cancer kunnat förknippas med uranet fram till 1998 [5].
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Utarmat uran som ballast?
Jo för att kadmium är ju så nyttig metall. Finns nästan ingenting av det i ett flygplan heller...tryggve skrev:Counterweights manufactured with cadmium plating are considered non-hazardous while the plating is intact.
J.K Nilsson
Re: Utarmat uran som ballast?
Gissningsvis är väl kadmium mindre giftigt/farligt än utarmat uran för detta syfte. Det är väl inte många metaller som är "nyttiga"så sett...J.K Nilsson skrev: Jo för att kadmium är ju så nyttig metall. Finns nästan ingenting av det i ett flygplan heller...
J.K Nilsson
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Utarmat uran som ballast?
Det är ju rätt så mycket kadmiuminnehåll i teknikerns kläder och man har mätt tvättvatten av flygplan så att jag ställer mig försiktigt skeptiskt till att det skulle vara bättre för det är inte bra.
J.K Nilsson
J.K Nilsson