I Quiz-tråden påstås det att F4U Corsair inte godkändes för hangarfartyg förrän sent i andra världskriget, därför att den hade dåliga lågfartsegenskaper.
Nu vet jag inte så mycket om Corsairens stallfart eller liknande, men mitt minne säger mig att anledningen till att US Navy inte ville har dem på hangarfartygen var att man inte kunde se hangarfartyget när man kom in för landning. Det var en gigantisk motor ivägen, speciellt när man kom in med nos-upp-attityd under finalen.
Royal Navy lär ha utvecklat en speciell landningsteknik för att åtgärda detta - man skall ha lärt sig att utföra hela inflygningen i en lätt (vänster?)sväng, så att man kunde hålla ögonen på däcket (och landningsofficeraren!).
Har jag hittat på detta själv eller vet någon hur det verkligen ligger till?
Yngve
Corsairs på hangarfartyg
Re: Corsairs på hangarfartyg
Det stämmer, den brittiske FAA-piloten Eric "Winkle" Brown utvecklade tekniken för ett annat plan med dålig framåtsikt under landning, nämligen SeaFire. För Corsair så var det dock inte bara sikten som var begränsande utan även stallegenskaperna som var horribla - när stallfart uppnåddes (vilket alltså i princip ska ske i själva landningsögonblicket vid en hangarfartygslandning) så rollade planet tvärt över åt vänster. Det var helt enkelt ett väldigt oförlåtande flygplan, till och med för att vara ett jaktflygplan under andra världskriget.
Re: Corsairs på hangarfartyg
Var även så att man la till en 150mm lång "stall strip" på styrbords vinge så att båda vingarna skulle stalla samtidigt för att undvika just det problem som Sarvi beskriver. Corsair var ett kraftfullt flygplan och var faktiskt i produktion fram till 1952.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U ... l_problems
http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U ... l_problems