Corsairs på hangarfartyg

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Yngve
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: 5 januari 2006, 11:14
Ort: Östergötland

Corsairs på hangarfartyg

Inlägg av Yngve » 3 februari 2014, 14:44

I Quiz-tråden påstås det att F4U Corsair inte godkändes för hangarfartyg förrän sent i andra världskriget, därför att den hade dåliga lågfartsegenskaper.

Nu vet jag inte så mycket om Corsairens stallfart eller liknande, men mitt minne säger mig att anledningen till att US Navy inte ville har dem på hangarfartygen var att man inte kunde se hangarfartyget när man kom in för landning. Det var en gigantisk motor ivägen, speciellt när man kom in med nos-upp-attityd under finalen.

Royal Navy lär ha utvecklat en speciell landningsteknik för att åtgärda detta - man skall ha lärt sig att utföra hela inflygningen i en lätt (vänster?)sväng, så att man kunde hålla ögonen på däcket (och landningsofficeraren!).

Har jag hittat på detta själv eller vet någon hur det verkligen ligger till?

Yngve

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Corsairs på hangarfartyg

Inlägg av Sarvi » 3 februari 2014, 16:18

Det stämmer, den brittiske FAA-piloten Eric "Winkle" Brown utvecklade tekniken för ett annat plan med dålig framåtsikt under landning, nämligen SeaFire. För Corsair så var det dock inte bara sikten som var begränsande utan även stallegenskaperna som var horribla - när stallfart uppnåddes (vilket alltså i princip ska ske i själva landningsögonblicket vid en hangarfartygslandning) så rollade planet tvärt över åt vänster. Det var helt enkelt ett väldigt oförlåtande flygplan, till och med för att vara ett jaktflygplan under andra världskriget.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Corsairs på hangarfartyg

Inlägg av Urban » 4 februari 2014, 09:36

Var även så att man la till en 150mm lång "stall strip" på styrbords vinge så att båda vingarna skulle stalla samtidigt för att undvika just det problem som Sarvi beskriver. Corsair var ett kraftfullt flygplan och var faktiskt i produktion fram till 1952.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vought_F4U ... l_problems

Skriv svar