Fjärde största flygvapnet

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Hexmaster » 14 december 2013, 13:28

Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar, 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet

1) "Ansågs", är det sant?
2) Vilka var de tre största?
3) Vad berodde volymen på? Att man behöll äldre plan ett tag innan de byttes ut? Jag förutsätter att det svenska flygvapnet inte var det fjärde starkaste.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Psilander » 14 december 2013, 13:51

1/ Ja (även om jag uppfattnigen mer handlar om sena 50/ tidiga 60)
2/ USA, Sovjet, Storbrittaninen eller Frankrike
3/ Vi byggde väldigt mycket flygplan. SAAB levererade en J29 om dagen då. Sedan kom Lansen och Draken.... Sedan fasades inte äldre plan ut förrän de nya var i linje.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av FNP » 14 december 2013, 15:23

Hexmaster skrev:
Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar, 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet

1) "Ansågs", är det sant?
2) Vilka var de tre största?
3) Vad berodde volymen på? Att man behöll äldre plan ett tag innan de byttes ut? Jag förutsätter att det svenska flygvapnet inte var det fjärde starkaste.
1) + 2) Ansågs är ett tänjbart uttryck: USA, Sovjetunionen var definitivt större Storbritannien sannolikt större, reserver inräknat.
Övriga i sammanhanget intressanta nationer är Frankrike och Kina. Jag tor att det saknas tillförlitliga data för Kina och det är nog högst osäkert om man förfogade över 1000 fpl i början av 50-talet även om "inflödet" av fpl (Amerikanska, Japanska, Sovjetiska)i Kina under 1944-50 sannolikt var /hade varit betydligt fler.
Det franska flygvapnet förfogade sannolikt inte över 1000 flygplan i början av 50-talet, men det är inte omöjligt att Franska Krigsmakten gjorde det (marin- och arméflyg inkluderat).
3) 50 krigsdivisioner om 18 fpl = 900 fpl , 100 skol och tpfpl, samt ung 150 fpl under leverans / år. Mycket snabb fpl omsättning under dessa år.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av kblomster » 16 december 2013, 18:18

Hexmaster skrev:
Under början av 1950-talet ansågs Flygvapnet vara det då fjärde största i världen med fyra stycken flygeskadrar, 17 flottiljer, 2 flygkårer, 2 flygskolor och cirka 1 000 flygplan.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_flygvapnet

1) "Ansågs", är det sant?
2) Vilka var de tre största?
3) Vad berodde volymen på? Att man behöll äldre plan ett tag innan de byttes ut? Jag förutsätter att det svenska flygvapnet inte var det fjärde starkaste.
1) Källan till uppgiften förefaller vara Flygvapenmuseum, men exakt vilka grunder påståendet är baserat på vet jag inte. Tidpunkten det gäller är sent 50-tal; jag har för mig att jag sett årtalet 1957 nämnas. Jag bedömer att det inte är ett orimligt påstående; de andra flygvapen som då kan ha konkurrerat om titeln torde varit USA, Sovjet, Storbrittannien och Frankrike. Västtyskland och Japan hade ännu inte återhämtat sig sedan kriget, Kina hade ännu inte påbörjat sin storskaliga industrialisering och Indien var ännu en nykomlig som självständig stat. Fjärde största är kanske tveksamt men femte största går jag absolut med på.

Vad gäller 3 så är det snarare tvärtom. Sverige sägs även ha haft det första flygvapnet i världen som helt övergått till att enbart använda jetdrift, bortsett från på rena transportflygplan. "Starkaste" är dock ett väldigt knepigt mått; utvecklingen gick otroligt fort under dessa år och vi var hela tiden två-tre år bakom stormakterna, vilket inte låter så mycket men då kunde det vara skillnaden mellan underljud och mach 2+.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 16 december 2013, 20:12

kblomster skrev:"Starkaste" är dock ett väldigt knepigt mått; utvecklingen gick otroligt fort under dessa år och vi var hela tiden två-tre år bakom stormakterna, vilket inte låter så mycket men då kunde det vara skillnaden mellan underljud och mach 2+.
Vi valde dessutom att inte ha vissa flygslag, som tungt bombflyg. Utan dessa kan man knappast räknas till de starkaste i frågan om att kunna slå hårt mot motståndaren, även om man bortser från kärnvapen.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av kblomster » 16 december 2013, 20:57

Ja, det med. Det jag menade (men som jag nog inte sade så tydligt) är att det det är väldigt vanskligt att försöka mäta "styrka" eftersom det är så otroligt många faktorer inblandade.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Hans » 16 december 2013, 22:31

Största, inte starkaste - annars kommer vi aldrig fram till det enkla svaret Hex vill ha.

Jag har minnet från 'Ett år i luften' typ 1955 +-5 år om också just fjärde. Jag bedömer inte att jag har tid före jul att kolla men nog var som sagt svenskarna då sämst femma.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av sonderling » 17 december 2013, 14:53

Jag kom med detta påståendet på en fest en gång när herrarna dragit sig tillbaka för kaffe och avec, och det kändes som om samtals ämnet började glida in på nått som jag behärskade för en gångs skull. *Jag blev utskrattad. :cry:

Sonderling

*Brukar annars röra sig kring olika hemmafixar projekt, dyra och exotiska utlandsresor eller diverse affärsklipp.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av CvD » 17 december 2013, 15:34

sonderling skrev:Jag kom med detta påståendet på en fest en gång när herrarna dragit sig tillbaka för kaffe och avec, och det kändes som om samtals ämnet började glida in på nått som jag behärskade för en gångs skull. *Jag blev utskrattad. :cry:

Sonderling

*Brukar annars röra sig kring olika hemmafixar projekt, dyra och exotiska utlandsresor eller diverse affärsklipp.
Hur gamla var de där herrarna?

/CvD

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Walsh » 17 december 2013, 16:47

Räknar man per capita torde vi varit etta så det sjöng om det.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av Ben » 17 december 2013, 17:52

Ur Brassey's annual 1952:
Brasseys.png

En officiell svensk uppgift från 1955:
According to official information from the Swedish Royal Air Force published in the daily press, Sweden's airpower now ranks fifth in the world. The RSAF ranks the first four as the Soviet Union, the United States, Great Britain and Red China, in order of size

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Fjärde största flygvapnet

Inlägg av sonderling » 19 december 2013, 07:35

CvD skrev:
sonderling skrev:Jag kom med detta påståendet på en fest en gång när herrarna dragit sig tillbaka för kaffe och avec, och det kändes som om samtals ämnet började glida in på nått som jag behärskade för en gångs skull. *Jag blev utskrattad. :cry:

Sonderling

*Brukar annars röra sig kring olika hemmafixar projekt, dyra och exotiska utlandsresor eller diverse affärsklipp.
Hur gamla var de där herrarna?

/CvD
Helt OT förstås men det är herrar födda på 70-talet. Generation ordning eller så är det bvara jag som inte är vuxen min ålder....men jag vill hellre prata film, musik, böcker eller MÖP-frågor med nån likasinnad.

Sonderling

Skriv svar