Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 23 november 2013, 19:07

Det chilenska flygvapnet (Fuerza Aerea de Chile - FACH) blev en självständig försvarsgren år 1930. Dess flygdivisioner (Grupo de Aviación) har dock en historia som i en del fall är äldre än så. Från det chilenska flygvapnets officiella sajt har jag samlat denna information.

Grupo de Aviación No 1.
Uppsattes 3 mars 1926 på flygbasen "El Bosque" i Santiago de Chile. Divisionens förste chef var kapten Armando Castro López. År 1928 flyttades divisionen till flygbasen "Los Cóndores" i Iquique. 1945 omvandlad till Skytte- och bombskolan (Escuela de Tiro y Bombardero) vilken 1955 blev Taktiska skolan (Escuela Táctica). År 1975 flyttades divisionen till flygbasen "Chucumata" söder om Iquique. Divisionen är underställd I. Flygbrigaden (Ia Brigada Aérea).

Under sin aktiva tid har divisionen flugit Vickers Wibault, Beechcraft C-18, Vickers Viven, deHavilland Vampire, Junkers JR-42 Falcon, Curtiss Falcon, North American AT-6, A-37 Dargonfly, Cessna L-19, T-37 och Casa C-101 Aviojet. Idag flyger man CASA/ENAER A-36 Halcón vilken är en uppgraderad version av C-101 samt den brasilianska A-29B Super Tucano.

Bild
A-36.

Bild
A-29.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 23 november 2013, 19:22

Grupo de Aviación No 2.
Uppsattes 27 januari 1927 på Marinflygbasen i Quintero. 1930 integrerad i det nyuppsatta Flygvapnet som GA 2 med major Luis Marin Manuben som förste chef. Deaktiverad 1979 men återaktiverad 1982 på flygbasen "Los Cerillos". År 1993 flyttade till flygbasen "Cerro Moreno" i Antofagasta och 1995 till "Chucumata"-basen i Iquique och underställd I. Flygbrigaden.

Under sin aktiva tid har divisionen flugit Sjöflygplanet Winfisher, Beechcraft C-45, Fairey sjöflygplan, Dornier flygbåtar, Beechcraft 99A, Sikorsky S-43, Canberra PR.9 och PBY-4. Idag flyger man CASA C-212-200 Aviocar, PA-28-236 Dakota och Bell 412EP.

Bild
C-212, här dock från det chilenska arméflyget.

Bild
Bell 412.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 24 november 2013, 13:30

Grupo de Aviación No 3.
Uppsattes 3 augusti 1928 på flygbasen "El Bosque" i Santiago de Chile. Den förste chefen var kapten Andrés Soza Fuentes. Redan udner 1928 flyttades divisionen till flygbasen "Maquehue" i Temuco. Mellan 1971-81 var man utrustad enbart med helikoptrar. I mars 1992 återaktiverad med A-37 Dragonfly. Dessa byttes sedan mot A-36 och Bell UH-1H.

Under sin aktiva tid har man flugit Curtis Falcon, Gipsy moth, North American AT-6, Vultee BT-13, Vickers Vixen, Vickers Wibault, A-37, A-36 och helikoptrarna Hiller H-03, H-01, E-12, UH-1H, Bell 47D, Lama. Idag flyger man F-16C/D som del av I. Flygbrigaden i Iquique.

Grupo de Aviación No 4.
Uppsatt 12 juli 1928 i Colina som Escuadrilla de Bombardero, dess förste chef var kapten Alfredo Fuentes Martinez. År 1937 belv divisionen Grupo de Aviación No 4. 1955 deaktiverades divisionen för att återuppstå 1974 på flygbasen "Los Cóndores" i Iquique. År 1980 flyttades man till Santiago-Pudahuel och utrustades med Mirage M-50. I mars 1986 flöjde en flytt till flygbasen "Chabunco" i Punta Arenas under IV. Flygbrigaden.

Under sin aktiva tid har divisionen flugit Junkers R-42, Douglas A-24, Junkers A-20, AT-11, Dornier (vilket typ är ej angiven i min källa), deHavilland Vampire, A-37, Breda 65, North American AT-6, Mirage M-50 (senare modifierad till Pantera). När Pantera togs ur tjänst 2006-07 verkar det ha medfört att divisionen deaktiverades.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 26 november 2013, 18:34

Grupo de Aviación No 5.
Uppsatt 27 juli 1929 på flygbasen "El Bosque" i Santiago de Chile. Dess förste chef var kapten Modesto Vergara Montero. Redan under 1929 flyttade divisionen till Puerto Montt i södra Chile. Divisionen var vid denna tid känd som Escuadrilla de Anfibios No 1. År 1935 medverkade divisionen i bildandet av Puerto Montts flygklubb - Club Aéreo de Puerto Montt. Omkring år 1945 fick divisionen sin nuvarande beteckning Grupo de Aviación No 5.

Under sin aktiva tid har divisionen flugit Vickers Vedette, AT-6, Gipsy Moth, Vultee B-13, Curtis Falcon, T-35 Pillán, T-25, Sikorsky S-55, PA-28, Fairchild PT-19, Avro 626, CASA 212-300 och MBB Bo-105. Idag flyger man DHC-6-100/300 Twin Otter, CJ-1 Cessna 525 Citationjet, Blackhawk och UH-1H som del av III. Flygbrigaden baserad på flygbasen "El Tepual" i Puerto Montt.

Grupo de Aviación No 6.
Uppsatt 16 december 1930 som Escuadrilla de Anfibios No 2 i Punta Arenas. Dess förste chef var löjtnant Santiago Leitao Moya. År 1935 blev man Grupo de Aviación No 6. 1975 flyttade man från sin gamla bas i Bahia Catalina till sin nuvarande bas flygbasen "Chabunco" norr om staden Punta Arenas.

Bild
DHC-6.

Under sin aktiva tid har divisionen flygit Curtis Falcon, C-47 Dakota, Gypsy Moth, Douglas A-24, North American AT-6, DHC-7 Buffalo, AF-11, UH-1H, Beechcraft C-45, Sikorsky S-38, Sikorsky S-43 och MBB Bo-105. I dag flyger man Bell 412SP och DHC-6-300 Twin Otter under IV. Flygbrigaden.

Bild
Curtis Falcon, Chile hade ett obekant antal licensbyggda Falcon i tjänst 1931-40.

Bild
Beechcraft C-45/D-18, mellan åren 1944-78 hade Chile 23 av dessa fpl i tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 28 november 2013, 22:17

Grupo de Aviación No 7.
Uppsattes 1 september 1949 på flygbasen "Los Cerrillos" i Santiago de Chile, dess förste chef var överstelöjtnant René Ianiszewsky. År 1976 flyttades divisionen till flygbasen "Cerro Moreno" i Antofagasta.

Under sin aktiva tid har divisionen flugit F-80, T-33, Hawker Hunter och F-5E/Tigre III. Idag flyger man F-16AM som del av V. Flygbrigaden i Antofagasta.

Bild
F-80 Shooting Star, det chilenska flygvapnet hade 30 stycken c-modeller i tjänst 1957-74.

Grupo de Aviación No 8.
Uppsatt 19 maj 1948 på flygbasen i Quintero som Grupo de Bombardero No 1 (senare No 3 och tillslut GA No 8). Dess förste chef var major Fernando Rojas Ortega. 1955 flyttades divisionen till flygbasen "Cerro Moreno" i Antofagasta där man fortsatt är baserad.

Under sin aktiva tid har man flugit B-26, deHavilland Vampire, Hawker Hunter och Mirage 5/Elkan. Idag flyger man F-16AM/BM understödda av Bell 412EP, CASA 212-300 och PA-28-236. Är systerdivision till GA No 7 inom V. Flygbrigaden.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 28 november 2013, 22:43

Grupo de Aviación No 9.
Uppsatt 27 juli 1967 på flygbasen "El Tepual" i Puerto Montt. Dess förste chef var överstelöjtnant Silvio Girardi Arestizabal. I maj 1975 flyttade divisionen till flygbasen "Cerro Moreno" i Antofagasta. Deaktiverad i slutet av 1981. Återuppsatt 18 mars 1993 som helikopterdivision på flygbasen "Los Cerrillos" i Santiago de Chile.

Under sin aktiva tid har divisionen flugit T-33, F-80, Hawker Hunter och BK-117 helikoptrar. Idag flyger man UH-1H, Bell 206B JetRanger, Bell 412EP, PA-28-236 som del av II. Flygbrigaden på "Los Cerrillos".

Grupo de Aviación No 10.
Uppsatt 29 December 1945 på flygbasen "Los Cerrillos" som Grupo de Tranporte No 1. Dess förste chef var överstelöjtnant Adalberto Fernández Ferreira. År 1948 blev man Grupo de Aviación No 10 men har fortsatt att vara det chilenska flygvapnets transportflygdivision. År 1986 flyttad till flygbasen "Pudahuel" även den i Santiagoområdet.

Man har flugit en rad typer: Fairchild PT-19, DHC-2 Beaver, Vultee BT-13, Catalina, Beechcraft C-45, Douglas C-47, Bell A-7-D-1 (helikopter), Douglas DC-3, Hiller SL-4 (helikopter), Douglas DC-6B, Sikorsky S-55 (helikopter), North American AT-6, Bell UH-1H (helikopter), SA-330 Puma (helikopter), SA-315 Lama (helikopter), Beechcraft 200 KingAir och Gulfstream III. Idag flyger man som del av II. Flygbrigaden C-130, Boeing 767-300ER, Boeing 737-300/500, KC-135E Stratotanker, EB-707 Condor (elektronikkrigföringsvariant av Boeing 707) och Gulfstream IV.

Bild
EB-707 Condor.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 5 december 2013, 20:45

Grupo de Aviación No 11.
Uppsatt 13 september 1949 i Quintero som Grupo de Caza No 1 senare No 5 och slutligen Grupo de Aviación No 11. Deaktiverad 1956 och återaktiverad som ett skolförband 1968. Åter deaktiverad 1981 och återuppsatt igen 1988 på flygbasen "Los Cerrillos". Divisionen verkar nu för tiden åter blivit deaktiverad.

Den har flugit P-47, Pitts Special, PA-28 och T-35 Pillan.

Bild
En formation Pillan under en militärparad 2009.

Grupo de Aviación No 12.
Uppsatt 16 december 1959 i Punta Arenas. Dess förste chef var överstelöjtnant Jacobo Atala Barcudi. Deaktiverad 1974 och återuppsatt 1977 på flygbasen "Chabunco" i Punta Arenas.

Divisionen har flugit F-80, T-33, T-37 och A-37. I dag flyger man F-5 Tigre III PLus som del av IV. Flygbrigaden på flygbasen "Chabunco".

Bild
F-5 Tigre III PLus.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Chilenska flygvapnet - en divisionshistoria

Inlägg av tyskaorden » 2 juli 2014, 18:25

Grupo de Exploración Antarctica no 19 (tidigare Grupo de Aviación no 19).
Uppsatt på ön Isla Rey Jorge i Antarktis 24 april 1980. Dess förste chef var kapten César Tejos. Flyger idag DHC-6-300 Twin Otter och Bell 412. Den lyder under IV flygbrigaden.

Tidigare han man varit utrustad med UH-1H, Hiller SL-4 och MBB BO-105.

NB några 13.-18. divisioner verkar inte ha funnits.

Skriv svar