Civila olyckor med militär inblandning

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Civila olyckor med militär inblandning

Inlägg av Battler » 29 juli 2013, 22:05

Tänker i första hand på Korean Air Lines Flight 007, men andra har ju förekommit. Har en personlig reflektion om "KAL 007-incidenten". Var i våras till Moskva och besökte en massa muséer, bl. a. Monino flygvapenmuséum, där vi hade guidad tur med tolk (först muséts guide som berättade om sammlingarna på ryska, sedan översatte våran tolk det hela till svenska). Det var fritt att fråga, så någon tog upp "KAL 007-incidenten" varvid muséts guide hävdade att det var ett militärt flygplan - gruppen hävdade samfälligt att det var civilt flygplan. Guiden ordnade anletsdragen och hävdade att, "nåja inga civila dog" - varvid gruppen gav svar på tal igen. Får väl såga att gruppen bestod av ett gäng historie & vapen-nördar, men vad hade hänt om gruppen bestått av vanliga svennar - desinformation ?
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Civila olyckor med militär inblandning

Inlägg av sonderling » 30 juli 2013, 12:49

http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Flight_902

Kanske blandades ihop två olika nedskjutningar. Två Koreanska plan nedskjutna av två olika Sukhoi-15 plan. (Jag blev själv lite förrvirrad.)

När jag började luska i det här så verkar det inte vara så ovanligt som man först trodde när det begav sig. (När flight 007 sköts ner så...den var en sådan där händelse där man minns var man var när man först hörde det. Själv stod jag på perongen i Barkarby pendeltågstation och såg kvällstidningsrubrikerna.)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ai ... _incidents

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Civila olyckor med militär inblandning

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 juli 2013, 20:51

Två små inrikeshändelser som är förknipade med rubriken.

Jag läste nånstans att någon gång på 1970-talet så var ett par militärfordon inblandade i en trafikolycka och minns inte just nu var det var nånstans. Är det någon som vet flera detaljer.
Jag tror att det krävde fler än fyra-fem liv i denna olycka.
Utanför Husby-Långhundra i Uppland krockade ett militärfordon med en personbil med två äldre personer i någon gång under 1960-talet. En i militärfordonet avled senare medan de båda äldre personerna omkom omedelbart. Min avlidne far blev mer eller mindre varse om denna olycka på plats.

Stefan

Skriv svar