Nödköpet Hkp 16

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Nödköpet Hkp 16

Inlägg av tyskaorden » 26 april 2013, 12:16

P.g.a. förseningarna med att få de 18 beställda Hkp 14 (NH-90) i tjänst beslutades sommaren 2010 om inköp av en beprövad helikopter från USA. Så blev det också och 15 stycken av den modernaste modellen av Black Hawk UH-60M inköptes, de gavs beteckningen Hkp 16. I priset på 4,7 miljarder ingår anskaffning, utbildning, drift, logistik och underhåll fram till 2020. Ett amerikanskt utbildningsteam med namnet Tactical Assistance Fielding Team Sweden verkar på Malmen i Linköping för utbildning av svenska piloter på Hkp 16. Teamet består av tre helikopterpiloter från Förenta staternas armé.

Att det var brådskade med att få helikoptrarna i tjänst bevisas av att det endast tog två år från ordertecknandet 2011 tills de gick i operativ tjänst i Afghanistan i april 2013. Där från den 1 april finns en flygstyrka om fyra Hkp 16 och 40 personer.

Svd skrev i mars en intressant artikel i ärendet: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sveri ... 962150.svd

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av erep » 26 april 2013, 14:17

Det som inte nämns är att beslutet innebär att svenska försvaret nu har kostnader för två olika helikoptersystem (HKP14 och HKP16) med helt olika service- och skolningssystem. Denna extra kostnad kommer ju att finnas kvar hela systemets livslängd.

Det andra faktum som inte heller nämns, är att det inte råder brist på medevac helikoptrar i Afghanistan. Behöver ett svenskt skyttekompani + ett stabskompani samt spridda OMLT-grupper egen medevac förmåga? En av helikoptrarna har nu genomfört sin första skarpa uppgift, vilket är bra i sig. Om en av koptrarna någonsin evakuerar en svensk kommer det att basuneras ut i media i stilen "se vad vi sade, detta var absolut en nödvändig anskaffning", utan att gå på djupet och verkligen se om det var en nödvändig anskaffning.

Hela projektet klubbades igenom med politisk motivering, inte militära överväganden. Försvaret säger sedan inte nej till trevliga prylar och allt marknadsförs som en dans på rosor och att kärrorna kommer till ett stort behov.

Då det svenska försvaret håller låda om hur mycket resurser fattas är det svårt att förstå att ett dylikt impulsköp görs. Det blir förståeligt endast om man ser det som en politisk markering gällande Sveriges internationella engagemang.
Senast redigerad av 2 erep, redigerad totalt 26 gång.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av sonderling » 26 april 2013, 14:24

Sist jag körde förbi Linköping så såg jag en. Först trodde jag det var en korp, en fågel alltså, men sedan så jag de typiska linjerna av en Black Hawk.
Snyggt. Försvaret skulle köpt dem för länge sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av tryggve » 26 april 2013, 16:25

Det hade nog varit smartare att köpa Blackhawk eller något direkt, i stället för att vela med NH90-inköpet. Men så är det ju med facit i hand.
Den engelsspråkiga Wikiartikeln om NH90 påstår för övrigt att man inte räknar med att de svenska NH90 ska vara helt operativa förrän 2020. Om det stämmer är det väl kanske inte helt omoitviterat att köpa in ett annat system.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av Psilander » 1 maj 2013, 09:45

Jag tror att med facit i hand så är HKP16 Blackhawk en klok investering även om den ursprungliga tanken med medevac i Afgahnistan är utgången. Vi behöver helikoptrar och antalet HKP 14 och HKp 15 är för få och kanske lite över kvalificerade för vissa uppgifter. HKP 16 fyller luckan emellan dem. Dessutom var köpet förhållandevis smidigt och billigt utan långa förhandlingar och tricks och fix med industrin. Systemet är också väl spritt och beprövat i världen så erfarenheter och logistik finns det gott om.

Dessutom så får man äntligen en bra lösning på marinoperativ helikopter, fler HKP 14 kan ersätta HKP4 i marina uppgifter, främst i ubåtsjaktrollen som kräver uthållighet och bredd, framförallt kan helikopter mycket mera kunna arbeta organiskt med alla typer av stridskrafter, nationellt och internationellt. HKP är en viktig del av den moderna striden.

Hoppas helikoptrar blir lika vanligt som lastbilar på våra övningar i framtiden.
Då det svenska försvaret håller låda om hur mycket resurser fattas är det svårt att förstå att ett dylikt impulsköp görs. Det blir förståeligt endast om man ser det som en politisk markering gällande Sveriges internationella engagemang.
Du får nog snarare se det som att det äntligen gått upp ett ljus hos politikerna om vad FM verkligen behöver, läget var akut. Luftvärnsrobotar till ytstridsfartygen, artilleri till bataljonerna etc är inte lika påtagligt som när soldaten blöder ihjäl på en mission eftersom vi saknat egna helikoptrar.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av Krook » 1 maj 2013, 10:45

Ett bra köp, tycker jag. Det borde mycket riktigt ha gjorts för länge sedan. FM ville ha dem men det var tydligen inte politiskt möjligt att köpa dem då det var uppe förra gången.

Svenska medevac-hkp behövdes inte i Afghanistan när beslutet fattades att skicka dit dem. Det var helt och hållet ett politiskt beslut utan några som helst militära överväganden.
Den första medevac-insatsen genomförde tactical medevac, alltså sjuktransport mellan vårdinrättningar och inte några stridsfältsevakueringar. Vilken uppgift de nu löser har jag inte någon koll på men nu finns det knappt någon svensk trupp i terrängen varvid det blir få tillfällen att evakuera svensk personal åtminstone.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av Bjernevik » 1 maj 2013, 13:09

Att säga att svenska medevachelikoptrar inte behövdes i Afghanistan anser jag vara fel. De fyllde ett behov, tactical medevac, som inte många löste ut i RC N. De enda alternativen var de tyska helikoptrarna och en tysk C-160, amerikanarna hade inte den förmågan. Det har funnits perioder när de tyska helikoptarna inte har kunnat flyga av olika skäl, då har svenska helikoptrar stått för 100 procent av RC N tactical medevac-förmåga.

Men som alla funktioner som i huvudsak löser en beredskapsuppgift så är det självklart svårt att säga om de verkligen behövs. Så länge behovet inte uppstår, så kan man väl säga att de är onödiga. Men den dagen behovet uppstår och resursen inte finns? Ja, då blir det ett dj-vla liv... Rent krasst så har jag för mig att de svenska helikoptrarna har transporterat fler patienter än de svenska sjukvårdspatriorna, men de svenska sjukvårdspatriorna var inte onödiga för det. För visst är det en bra sak att ambulansen inte behöver rycka ut?

Den nya insatsen löser både tactical och forward medevac samt rena transportuppgifter. Så har man med sig dubbelt så många helikoptrar som det första gänget också, vilket ger en helt annan tillgänglighet med avseende på underhåll osv. Precis som föregångarna så är de en RC N-resurs, och inte en ren svensk resurs vilket många ibland inte verkar vilja förstå.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av Sarvi » 2 november 2022, 10:46

Tar upp den här tråden igen. I ÖBs nyligen publicerade militära råd till politiken är inriktningen tydlig:
Som ett resultat av översynen av befintliga helikoptersystem… …avvecklas såväl mark- som sjöoperativ helikopter 14 (helikopter 14E och F). Anskaffning av ny sjöoperativ helikopter påbörjas i perioden och ytterligare markoperativ helikopter 16 (Blackhawk) anskaffas för att ersätta helikopter 14E.
Så, fler hkp 16 och inga hkp 14, iallafall om FM själva får välja (det får de dock inte). Hur är status på hkp 14F nuförtiden, senast jag hörde nåt fattades fortfarande en mängd förmågor för att det skulle vara en fullt kapabel ubjakt-helikopter?

Inom parantes kan ju sägas att även Norge och Australien ledsnat på sina NH-90. Finland, Tyskland och Frankrike verkar dock rätt nöjda?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Nödköpet Hkp 16

Inlägg av sonderling » 3 november 2022, 19:06

De skulle aldrig sålt helikopter 4?

Sonderling

Skriv svar