Jag tror att det är sån't här som vi kallar "wishful thinking"...
http://www.corren.se/ostergotland/linko ... tikel.aspx
Hans K
Saab slåss om jätteorder
Re: Saab slåss om jätteorder
Ja, det låter underligt. Gripen som skolflygplan? Varför? Det måste väl vara flera gånger dyrare än de andra alternativ som finns?
EDIT: om det inte är "supersonic jet trainer" då, för det finns väl inte så väldigt många sådana idag...
EDIT: om det inte är "supersonic jet trainer" då, för det finns väl inte så väldigt många sådana idag...
Re: Saab slåss om jätteorder
Detta är inte första gången något liknande diskuteras. För längesen (80-tal?) pratades det om JAS som skolplan i USA och det var då den potentiellt största order som diskuterats. Det blev förstås inte mer än snack den gången och jag har inget annat än mitt minne som källa.
...tänk vilken lång näsa vi JAS-skeptiker skulle stå med om någon av alla dessa drömordrar trillar in! Det vore kul!
...tänk vilken lång näsa vi JAS-skeptiker skulle stå med om någon av alla dessa drömordrar trillar in! Det vore kul!
Re: Saab slåss om jätteorder
T-50 känns ju som en rätt het kandidat för att vinna en order av detta slag.
http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle
Har ju också amerikanska företag involverade redan....
http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle
Har ju också amerikanska företag involverade redan....
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 13 gånger.
Re: Saab slåss om jätteorder
Så sant.Blixten skrev: ...tänk vilken lång näsa vi JAS-skeptiker skulle stå med om någon av alla dessa drömordrar trillar in! Det vore kul!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11060
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Saab slåss om jätteorder
Tror det är tid att dra fram den här tråden igen - kan inte helt utesluta möjligheten att Saab/Boeing gör ett klipp här...
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 441513.svd
Hans K
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 441513.svd
Hans K
Re: Saab slåss om jätteorder
Lite trolig, for Saab/Boeing hadde valgt å gå bort fra Gripen-konseptet til fordel for et helt nytt konsept som det ikke finnes et designutkast av den dag i dag. I T-X-treningsflyprogrammet hadde man fem konkurrenter, nå er det kuttet ned til bare to med eksisterende og ferdigutviklede konsepter - Alenia Aermacchi M-346 Master som sannsynlig vil tape fordi General Dynamics trakk seg ut 26. mars 2015 - og KAI/Lockheed Martin T-50 Golden Eagle. Saab/Boeing, Northrop Grumman og Textron AirLand hadde valgt å satse på nyutviklede og utestede konsepter.sveahk skrev:Tror det är tid att dra fram den här tråden igen - kan inte helt utesluta möjligheten att Saab/Boeing gör ett klipp här...
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 441513.svd
Hans K
Av alle kandidater er T-50 det beste valget, ettersom det først og fremst har amerikansk opprinnelse som et fellesprosjekt mellom sørkoreansk KAI og amerikansk Lockheed Martin. Det er også det som lettere kunne tilfredsstille de strenge kriterier som stilles av USAF som i tillegg sliter med alvorlige budsjettproblemer og et voksende behov for hastig erstatning av eldre treningsfly som nå er i ferd med å bli for farlig for videre bruk fra om noen få år. Amerikanerne kan ikke ha tålmodighet for nyutviklede fremtidsfly som kunne ta flere år på seg, og enda mer tid for å kunne adopteres for utvelging og tilpasning, de må ha en erstatningsplan i stor skala så tidlig som mulig, senest 2023. Dessuten må man ha amerikansk flyproduksjon uansett om flytypen skulle ha utenlandsk opprinnelse.
Det som fikk Boeing og Northrop Grumman til å tro de kunne ha nyutviklede konsepter beredt for evaluering innenfor en kort tidsramme er Texton AirLand som på bare tre år klarte å utvikle fram et egne fly, Scorpion, i 2011-2014. Scorpion i seg selv er et interessant fly som kan bli A-10 Thunderbolts erstatning i fremtiden ettersom det var utviklet som taktisk nærstøttefly for en rekke ulike oppdrag (som Gripen uten "J, men i subsonisk hastighet).
Men USAF ønsker ikke subsoniske treningsfly for avansert flytrening, de må ha fly med kapasitet for supersonisk hastighet i flyging. T-38 Talon som skal erstattes, har maks. hastighet på Mach 1,3. Det er bare T-50 som kom i nærheten, og dette flyet var allerede i utgangspunktet designet som treningsfly. Det er langt mye mer krevende å utvikle og ferdigstille et fly med supersonisk kapasitet for en hastig evaluering med påfølgende pre-produksjon.
T-50 vil vinne med letthet, egentlig om man hadde ikke konkurranseutsatt T-X-prosjektet som nå er lovbestemt - ville det ikke ha vært andre kandidater på plassen.
Re: Saab slåss om jätteorder
Jag har också trott på T-50, samtidigt så pratade väl Lockheed Martin om att även de hade en ny konstruktion på gång? Men det kanske inte är aktuellt längre.