Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av Walsh » 23 november 2012, 18:22

tryggve skrev:
Allmän fråga: stämmer det att Pakistan uppnådde "air superiority" över Indien 1965 som hävdas i presentationen sid 26? Jag ställer mig aningen skeptisk till det baserat på vad jag har läst om kriget och luftstriderna.

Nej det vågar jag säga är ett felaktigt påstående. Däremot vill jag minnas att PAF hade ganska imponerande resultat med sina F-86 mot Indiska Hawker Hunters.

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av Walsh » 23 november 2012, 18:26

tryggve skrev:
Delvis. Om 30-40 år kanske få är imponerade av F-22, eftersom det har kommit modernare system. Det skulle inte förvåna mig alls. Och så sker ju taktikanpassning, teknikutveckling o s v. Men innebär det att F-22 är ett dåligt plan idag?

Exempel: säg att Eurofighter och Gripen skulle mötas i en WVR-övning, och Gripen har bättre "kill ratio" än vad Eurofighter lyckas med, går det att säga att Gripen är bättre än Eurofighter då baserad på det enbart?
Säkert inte, Pierre Sprey skulle nog isåfall hävda Gripens överlägsenhet iaf.

Jag tror Pierre Sprey anser om Gripen att den är skit, men lite mindre skit än F-22/F-35, den har ju trots allt en hel del av de egenskaper han håller högt. Dock tror jag han anser att E/F är ett steg helt i fel riktning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av tryggve » 23 november 2012, 19:40

Walsh skrev:
Säkert inte, Pierre Sprey skulle nog isåfall hävda Gripens överlägsenhet iaf.

Jag tror Pierre Sprey anser om Gripen att den är skit, men lite mindre skit än F-22/F-35, den har ju trots allt en hel del av de egenskaper han håller högt. Dock tror jag han anser att E/F är ett steg helt i fel riktning.
Aha. Han borde ju egentligen anse att alla nya stridsflygplan är för avancerade/dyra i så fall. :-) T o m JF-17 ligger väl på en kostnad runt 20 miljoner USD/styck, och det är väl bland det billigaste som går att uppbringa bland de stridsflygplan som är i produktion nu.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av J.K Nilsson » 3 december 2012, 18:45

Walsh skrev:trots detta är många inte så imponerade av JA37 idag, många hävdar tom att den inte var speciellt bra för sin tid, pga sin begränsade manövrerbarhet och WVR-förmåga. Känns resonemanget igen?
Så AIM-9L och radarriktad 30mm Örlekon är begränsad WVR-förmåga? :roll:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av J.K Nilsson » 3 december 2012, 18:50

Blixten skrev: Det sägs att radarajaktrobotarnas dåliga nerskjutningsstatistik i Vietnam hade att göra med att US-piloterna hade ett krav från sina politiska chefer att mål måste identifieras visuellt. Hade det bara handlat om att panga på skulle radarrobotarna ha presterat bättre alltså. Någon som vet?
Jag tvivlar med tanke på att robotarna var byggda för att skjuta bombflygplan ifrån stormakt röd. De var överhuvudtaget inte optimerade för snabba mål. T.o.m. AMRAAM anses som tveksam i förmågan att skjuta på långa avstånd mot snabbt manövrerande mål. No escape zone blir ganska liten med den pjäsen.

J.K Nilsson

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av kblomster » 3 december 2012, 22:44

J.K Nilsson skrev:
Walsh skrev:trots detta är många inte så imponerade av JA37 idag, många hävdar tom att den inte var speciellt bra för sin tid, pga sin begränsade manövrerbarhet och WVR-förmåga. Känns resonemanget igen?
Så AIM-9L och radarriktad 30mm Örlekon är begränsad WVR-förmåga? :roll:

J.K Nilsson
JA37 togs i tjänst 1980 och de första individerna började tas ur tjänst runt 2000. AIM-9L (rb 74) infördes i svenska flygvapnet runt 1987-1988 nån gång och hade då varit i tjänst i bortåt tio år i USA (när rb 74 levererades hade man redan gått vidare med två eller tre ytterligare generationer AIM-9M i USA). Innan dess fanns inom svenska flygvapnet rb 24J, dvs. AIM-9P-3, som är en något förbättrad exportversion av de Sidewinders som USA:s flygvapen använde i Vietnam. Den saknar den vidvinkel-målsökare som AIM-9L har och kan därför bara skjutas mot mål man "ser" aktern på. Skillnaden i effektivitet mellan rb 24J och rb 74 är mycket stor och trots att båda heter Sidewinder bör man akta sig för att jämföra dem.

Jag menar att JA37 i sig var ett mycket avancerat jaktplan för sin tid, fullt jämförbart med internationella konkurrenter, men just när det gäller värmesökande kortdistansrobotar så var det enda tillgängliga vapensystemet föråldrat och tämligen bristfälligt under närmare hälften av flygplanets aktiva tjänstetid.

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av iqbad » 4 december 2012, 20:59

frodeh skrev:Når det gjelder luft-luft-missiler: Jeg leste nylig boken "Viper pilot" som er en selvbiografi av en av de mest dekorerte SEAD-flygerne fra Irak, og han uttrykte skepsis til missiler for langdistanse-engasjementer. Han beskrev selv et utall engasjementer hvor klarte å manøvrere seg unna bakkeavfyrte missiler, både IR og radarstyrte, og uttrykte en viss skepsis til å legge for stor tillit til at BVR-missiler gjorde "hele jobben" mot fienden.
Jag förstår inte riktigt hur man klarar sig från en jaktrobot idag? Robotarna går 1,5-2 gånger fortare än flygplanen och kan svänga med 6-7 gångers högre g-belastning. Dessutom håller de målsökaren på plats trots nästan 90 graders vinkelskillnad mot målet. Av vad jag hört så är det nu först med IRIS-T som de västerländska robotarna har blivit betydligt bättre än de robotar som ryssarna hade när sovjetunionen upplöstes. (Man ska tydligen ha fått sig en chock när man fick tillgång till några av de Vympel som satt på mig-29 i Östtyskland.) Vet man vilka robotar författaren lyckades klara sig undan?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av frodeh » 5 december 2012, 10:48

iqbad skrev:
frodeh skrev:Når det gjelder luft-luft-missiler: Jeg leste nylig boken "Viper pilot" som er en selvbiografi av en av de mest dekorerte SEAD-flygerne fra Irak, og han uttrykte skepsis til missiler for langdistanse-engasjementer. Han beskrev selv et utall engasjementer hvor klarte å manøvrere seg unna bakkeavfyrte missiler, både IR og radarstyrte, og uttrykte en viss skepsis til å legge for stor tillit til at BVR-missiler gjorde "hele jobben" mot fienden.
Jag förstår inte riktigt hur man klarar sig från en jaktrobot idag? Robotarna går 1,5-2 gånger fortare än flygplanen och kan svänga med 6-7 gångers högre g-belastning. Dessutom håller de målsökaren på plats trots nästan 90 graders vinkelskillnad mot målet. Av vad jag hört så är det nu först med IRIS-T som de västerländska robotarna har blivit betydligt bättre än de robotar som ryssarna hade när sovjetunionen upplöstes. (Man ska tydligen ha fått sig en chock när man fick tillgång till några av de Vympel som satt på mig-29 i Östtyskland.) Vet man vilka robotar författaren lyckades klara sig undan?
Fra skildringene i boken er mitt inntrykk at SA-2 og SA-3 var vanligst, men SA-6, SA-8 og den franske ROLAND var også utbredt i Irak. SA-6 og 8 beskrev han som meget vanskelige å manøvrere fra pga at de bruker semi-aktiv målsøking, og ROLAND var også meget farlig. MANPADS (skulderavfyrte) våpen var meget farlig i lav høyde, siden pilotene ikke hadde tekniske verktøy for å identifisere avfyring av disse, men MANPADS ble i hovedsak forvirret av noen ir-flares. Det han definitivt skildrer er unnamanøvre for SA-2/3 og ved en anledning SA-6 (et missil han aldri så).

For bakkeavfyrte SAM-missiler fungerte det hovedsakelig slik at man takket være sensorsystemer på flyene registrerer avfyring via SAM-systemenes målradar. Typen målradar indikerte hva slags missil det dreide seg om. Deretter innledes en rekke unnamanøvre som vel i hovedsak gikk ut på å legge inn kurser normalt (90 grader) på missilets kurs og slippe ut chaff slik at missilet blir forvirret. Den spesifikke piloten jeg nevnte brukte også tauet "decoy" som ble truffet ved flere anledninger.

Når det gjelder effektiviteten til luft-til-luft-missiler er jeg skeptisk til mye av det jeg leser om dette (wikipedia bruker f. eks. meget tvilsomme kilder i sin artikkel om AMRAAM). Av det som finnes av data på dette er svært lite offentlig tilgjengelig - av forståelige grunner. USA bygger nå om en hel skavadron F-16-fly til fjernstyrte droner (QF-16) for å utvikle bedre doktriner for bekjempelse av manøvrerbare 4. generasjons fly. Dette inkluderer nedskyting med skarpe våpen og da vil de få noen nyttige data der, men jeg tviler på at vi i de tusen hjem får ta del i de data de samler inn :-)

Youtube har en video av en nokså svett F-16 som må unngå seks SAM-missiler i samme tokt over Bagdad under Desert Storm:

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av J.K Nilsson » 5 december 2012, 21:15

kblomster skrev: JA37 togs i tjänst 1980 och de första individerna började tas ur tjänst runt 2000. AIM-9L (rb 74) infördes i svenska flygvapnet runt 1987-1988 nån gång och hade då varit i tjänst i bortåt tio år i USA (när rb 74 levererades hade man redan gått vidare med två eller tre ytterligare generationer AIM-9M i USA). Innan dess fanns inom svenska flygvapnet rb 24J, dvs. AIM-9P-3, som är en något förbättrad exportversion av de Sidewinders som USA:s flygvapen använde i Vietnam. Den saknar den vidvinkel-målsökare som AIM-9L har och kan därför bara skjutas mot mål man "ser" aktern på. Skillnaden i effektivitet mellan rb 24J och rb 74 är mycket stor och trots att båda heter Sidewinder bör man akta sig för att jämföra dem.

Jag menar att JA37 i sig var ett mycket avancerat jaktplan för sin tid, fullt jämförbart med internationella konkurrenter, men just när det gäller värmesökande kortdistansrobotar så var det enda tillgängliga vapensystemet föråldrat och tämligen bristfälligt under närmare hälften av flygplanets aktiva tjänstetid.
Jo men vad var skillnaden mellan våra 9Li/g och de amerikanska 9M? Vad jag vet kräver 9M en mycket bättre elektronik för att kontrollera målsökaren innan skott jämfört med de tidigare 9L/Li/g som är har betydligt renare signaler ut. 9Li/g har även en förbättrad störundertryckning jämfört med ursprungs L. Den stora fördelen som M hade framför L var att raketmotorn var i det närmaste rökfri på M.

Det är ju inte möjligheten att styra ut retikeln i MS-delen som gör L till en bättre Rb än P utan att man kan kyla detektorn till mycket lägre temperaturer med hjälp av Argon eller Luft istället för peltierelementet i P.

Dessutom var Sverige en av de första exportländerna för den generationens AIM-9 så i en internationell jämförelse så står vår JA väl rustad när den också började bli användbar i förbandstjänst.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av millgard » 5 december 2012, 23:21

iqbad skrev:
frodeh skrev:Når det gjelder luft-luft-missiler: Jeg leste nylig boken "Viper pilot" som er en selvbiografi av en av de mest dekorerte SEAD-flygerne fra Irak, og han uttrykte skepsis til missiler for langdistanse-engasjementer. Han beskrev selv et utall engasjementer hvor klarte å manøvrere seg unna bakkeavfyrte missiler, både IR og radarstyrte, og uttrykte en viss skepsis til å legge for stor tillit til at BVR-missiler gjorde "hele jobben" mot fienden.
Jag förstår inte riktigt hur man klarar sig från en jaktrobot idag? Robotarna går 1,5-2 gånger fortare än flygplanen och kan svänga med 6-7 gångers högre g-belastning. Dessutom håller de målsökaren på plats trots nästan 90 graders vinkelskillnad mot målet. Av vad jag hört så är det nu först med IRIS-T som de västerländska robotarna har blivit betydligt bättre än de robotar som ryssarna hade när sovjetunionen upplöstes. (Man ska tydligen ha fått sig en chock när man fick tillgång till några av de Vympel som satt på mig-29 i Östtyskland.) Vet man vilka robotar författaren lyckades klara sig undan?
Motmedel är det korta och enkla svaret. Sedan finns det nog ett gäng långa och komplicerade svar också.

Walsh
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 augusti 2004, 10:56
Ort: HBG

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av Walsh » 6 december 2012, 19:51

J.K Nilsson skrev:
Walsh skrev:trots detta är många inte så imponerade av JA37 idag, många hävdar tom att den inte var speciellt bra för sin tid, pga sin begränsade manövrerbarhet och WVR-förmåga. Känns resonemanget igen?
Så AIM-9L och radarriktad 30mm Örlekon är begränsad WVR-förmåga? :roll:

J.K Nilsson
Jag hävdar inte detta, jag skulle tro att JA37 hade utmärkt sig mycket bra i WVR mot det mesta som skulle komma dogfightandes över Östersjön. Men tangentbordsgeneraler jämför den med tex MiG-29 och SU-27, eller varför inte F-15, och drar därav slutsatsen att JA37 hade begränsad WVR-förmåga.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av tryggve » 6 december 2012, 21:00

Jag har för mig att SkyFlash (och andra radarjaktrobotar) diskuterades en hel del i denna gamla tråd. Även JA-37s prestanda kom väl upp där.

viewtopic.php?f=26&t=15564

Dock, jag har för mig att det har framkommit en del nya uppgifter som tyder på att AA-10 ändå gjorde bättre ifrån sig i kriget Etiopien-Eritrea än vad som tidigare har sagts.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av Blixten » 7 december 2012, 22:10

Här är något lurt...ingen ifrågasätter att luftvärnsrobotar är ett stort hot mot flygplan. Men sitter robotarna på flygplan är de nästan värdelösa enligt vissa bedömare. Jag får inte ihop det riktigt...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av tryggve » 7 december 2012, 22:21

Blixten skrev:Här är något lurt...ingen ifrågasätter att luftvärnsrobotar är ett stort hot mot flygplan. Men sitter robotarna på flygplan är de nästan värdelösa enligt vissa bedömare. Jag får inte ihop det riktigt...
Sant. Ska man se till Vietnam så gick det väl rätt många robotar per nedskjutet flygplan för luftvärnsrobotarna med.

Vill minnas att antalet robotar/nedskjutet plan i Yum Kippur-kriget 1973 också var väldigt stort, jag har sett siffror på över 100 robotar/plan, även om det varierade för olika modeller. Egypten och Syrien ska ha skjutit tusentals luftvärnsrobotar på rätt kort tid. Något som ska ha förskräckt deras sovjetiska rådgivare, eftersom de gjorde slut på sina lager mycket snabbare än vad den sovjetiska doktrinen sade.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Pierre Sprey om jaktplanens utveckling

Inlägg av millgard » 8 december 2012, 11:31

Blixten skrev:Här är något lurt...ingen ifrågasätter att luftvärnsrobotar är ett stort hot mot flygplan. Men sitter robotarna på flygplan är de nästan värdelösa enligt vissa bedömare. Jag får inte ihop det riktigt...
Modern robot är ett hot. Gammal robot är det inte.

Modernt flygplan med motmedel har goda chanser att klara även moderna robotar, gamla flygplan har det inte.

Allt uttryckt i sannolikheter, inget är svart eller vitt (tex en F-22 kan skjutas ned med ksp58 vid start/landning).

Men det är skillnad på robot och robot, och flygplan och flygplan.

Skriv svar