Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 19 oktober 2012, 16:33

Som ni säkert känner till betecknas inom svenska flygvapnet varje flygplanstyp med en bokstav vilken anger vilken typ av flygplan det rör sig om t.ex. J för jaktflyg, S för spaning och Tp för transport. Denna bokstav följs av en siffra som talar om vad det rör sig om för modell t.ex. J26 för P-51 Mustang. Vid genomgåendet av denna lista upptäckte jag att det i J-serien finns J1 (FVM Phönix)-J11 (Fiat CR 42) men att serien sedan gör ett hopp till J20 Reggiane Re 2000 Falco 1. Var de saknade J12-J19 planerade inköp som avbröts av andra världskriget eller beslöt man hel sonika att hoppa över dem?.

Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av lampros » 19 oktober 2012, 16:51

tyskaorden skrev:Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
Det är logiskt. T.ex var fpl 36 planerat som en atombomsbärande plattform. Såg enligt skisserna (iaf vingens form) litegrann ut som Mirage. Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig men klarande konventionell attack, jakt och spaning.

Edit: wikipedia har detta om fpl 36 http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36

Och här har du nerlagda Saab-projekt som J 19, J 23 osv: http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/
Senast redigerad av 3 lampros, redigerad totalt 19 gång.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Sarvi » 19 oktober 2012, 16:55

Reggiane Re 2000 skulle fått nummer J 12, men Flygvapnet ändrade i den vevan sin "namngivningspolicy" så att flygplanenstypen fick ett typnummer (i det här fallet då 20) och sedan angavs uppgiften med en bokstav, i det här fallet då J för Jakt. 12:an var ju redan upptagen av spaningsflygplanet S 12 (en ful historia, byggd av Heinkel).

Därför kan vi se t.ex. progressionen J 28 Vampire, J 29 och S 29 Tunnan, J 30 Mosquito, S 31 Spitfire, A 32 och J 32 Lansen osv. Saab- och flygvapenmänniskor brukar t.ex. tala om "flygplan 37" om Viggensystemet vilket då inbegriper AJ, JA, Sk och AJS-varianterna.

Sen är det rätt att det finns ett antal luckor i systemet, oftast nummer som reserverats för ett eller annat projekt och som sen aldrig blev av. A 36 var ju t.ex. ett tungt attackflyg som enligt traditionen skulle blivit den svenska kärnvapenbäraren.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Hans » 19 oktober 2012, 17:29

lampros skrev:...
Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig ....
Struntdetalj, men nog skulle en 37'a rent tekniskt kunna bära ett en eventuell kärnladdning. Såsom flera andra plan i flygvapnet.
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Wea ... bombs.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 19 oktober 2012, 17:52

Tackar tackar, för de snabba svaren. Och ja tar man med andra typer av flygplan så fylls ju en del ytterligare luckor:

S 12 var ju som sagts en Heinkel (närmare bestämt He 114B-1), S 14 var Fieseler Fi 156 Storch, B/S 16 var Caproni C1 313, B/S 17 var ju SAAB 17A/B/C, B/T 18 var SAAB 18A/B/T 18B och 31 fylldes ju som sagts av S 31 Sprifire.

S 10 var för övrigt Breguet Bre 694 av vilka 12 beställdes 1938 men inga levererades p.g.a. krigsutbrottet; S 11 var Dornier Do 215A-1 av vilka 18 beställdes hösten 1939, inte heller dessa levererades p.g.a krigsutbrottet; samma öde fick S 13 Fokker G 1 av vilka 18 beställdes hösten 1939.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av lampros » 19 oktober 2012, 19:29

Hans skrev:
lampros skrev:...
Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig ....
Struntdetalj, men nog skulle en 37'a rent tekniskt kunna bära ett en eventuell kärnladdning. Såsom flera andra plan i flygvapnet.
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Wea ... bombs.html

MVH

Hans
Taget. Viggen skulle kunna bära en 600-800 kg fällbomb som det gällde.

Men följande resonemang kan vara på plats. Enligt http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/ måste planet ha inre bomblast pga rädslan för att värmefriktion i yttre lastläge skulle skapa ofrivillig detonation (... "concerns about accidental detonation due to the high temperatures air friction would cause"). Och enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36 måste planet ha 410 km räckvidd för att nå mål i Baltikum. Har Viggen så lång räckvidd?

A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Hans » 20 oktober 2012, 11:01

lampros skrev:A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.
Vi är nog i princip överens - A 36 var tänkt som ett strategiskt bombplan med huvuduppgift att släppa en kärnladdning i lämplig utskeppningshamn. Jag vet inte om en AJ 37'a kan ta ~800kg kärnladdning till Baltikum från fastlandet och hem igen men den skulla definitift kunna göra det mot ett brohuvud.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av MD650 » 20 oktober 2012, 11:19

Var 38 avsedd för B3LA och därför blev det 39 för JAS?
:)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av lampros » 20 oktober 2012, 11:47

MD650 skrev:Var 38 avsedd för B3LA och därför blev det 39 för JAS?
:)
Ja, typ. Sajten om obsoleta Saabprojekt berättar om ett Fpl 38, här och där i citatet omtalad som just det "B3LA" man hörde talas om på den tid det begav sig:

http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/
A 38/Sk 38, another "missing" Swedish Air Force designation.

In the middle 1970's it was thought the life time in service of the Viggens would be some 14-16 years (we're at 20 and expecting at least a decade more), so it was suggested that when production of the Fighter-Viggen was to end in 1985 (it ended in 1990), a new enhanced generation attack Viggens (project 'A20') were to be built to replace the "worn out" Viggens.

At the same time, a completely new advanced light attack/trainer (project 'B3LA') was to be developed, replacing the 1960's Sk 60/Saab 105. It was to have a very sophisticated avionics system, with a FLIR as main sensor, including automatic target recognition and multiple missile lock-on.

The 'A20' was cancelled, since it wouldn't be much cheaper to develop than a new aircraft, and just as expensive to operate as the 'old' Viggens. Instead development of a 'next generation' aircraft (=Gripen) was timed to an in-service date in the 1990's instead of 2000's, first replacing attack Viggens and then Fighters, instead of the other way round. (The first Fighter-Viggens won't be withdrawn till at least 2005, and some will certainly serve until after 2015.)

The B3LA was cancelled on cost grounds, instead a simplified trainer/attack version of it was suggested, and this got the designation A 38/Sk 38. It was cancelled as well, but sort of a 'B3LA' flies today as the Aeritalia-Aermacchi-Embraer AMX. (Saab cooperated with Aermacchi during the development.)
Not: "LA" stod för "lätt attack".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av varjag » 20 oktober 2012, 13:25

tyskaorden skrev:Som ni säkert känner till betecknas inom svenska flygvapnet varje flygplanstyp med en bokstav vilken anger vilken typ av flygplan det rör sig om t.ex. J för jaktflyg, S för spaning och Tp för transport. Denna bokstav följs av en siffra som talar om vad det rör sig om för modell t.ex. J26 för P-51 Mustang. Vid genomgåendet av denna lista upptäckte jag att det i J-serien finns J1 (FVM Phönix)-J11 (Fiat CR 42) men att serien sedan gör ett hopp till J20 Reggiane Re 2000 Falco 1. Var de saknade J12-J19 planerade inköp som avbröts av andra världskriget eller beslöt man hel sonika att hoppa över dem?.

Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
J 10 - var den uteblivna leveransen av Vultee Vanguards. J 19, J/B 24 och J/B 27 - var nedlagda SAAB-projekt. J 23 tror jag man undvek då det redan på 20-talet förevisats ett fpl med den beteckningen. Fick fpl. nummer 3119 i Arméns Flygväsende.
Typnumret 13 - undveks. Av förståeliga skäl :D (Fokker G.1?)
Med alla olika typer som hopades 1940-41 blev det trängsel. vad jag minns skulle utebliven leverans av Breuget 691/693
kallas S 10, likaledes uteblivna Dornier 215 - skulle blivit S 11.

Luckan mellan 12-19, fylldes som redan beskrivits av 14, 15, 16, 17, 18 och 19 - skol-skol-skol-bomb-bomb. Men duplicerades av typ 16 - formerna Caproni S 16/B 16/T/16.
Dupliceringarna gällde även Sk 12/S 12 - Sk 14/S 14

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av tyskaorden » 20 oktober 2012, 16:50

Tackar för utredningen kring fpl 38. Angående nr 13 så anges det att det i Björn Karlströms flygplansriningar 4 Svenska flygvapnets spaningsflygplan att de uteblivna Fokker G.1 skulle fått beteckningen S 13. 24 fylldes av Tp 24 flygvapnets enda Dornier Do24 som var en nödlandare som togs i svensk tjänst och tilldelades F2.

Så vi kan alltså konstatera att man för flygplan någon gång under andra världskriget övergick till en gemensam nummer- serie för alla typer av flygplan istället för att numrera från 1 och framåt i varje serie J, B, S, SK, TP ect. Dock finns det efter fpl 39 ett sifferserie fram till Tp 46 DH194 Dove som är öppen för framtida stridsflygplan.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av J.K Nilsson » 20 oktober 2012, 22:10

lampros skrev:Och enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36 måste planet ha 410 km räckvidd för att nå mål i Baltikum. Har Viggen så lång räckvidd?
Rak anflygning och åter så har fpl37 den räckvidden.
lampros skrev:A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.
Det var länge sedan man övergick till att tala om strategisk/taktisk utifrån de uppgifter man tilldelar flygplanet/förbandet. En B-52 kan utföra taktiska uppgifter likväl som en F-16 kan utföra strategiska uppgifter.

J.K Nilsson

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Der Löwe » 21 oktober 2012, 17:49

För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Henke78 » 22 oktober 2012, 23:35

Der Löwe skrev:För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?
Jo i syftet att hindra fartyg att gå ut från Baltikum med destination Sverige. Blev hamnarna oanvändbara i Baltikum, medförde det ju att det blev svårare att skeppa förband i syfte att invadera Sverige.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet

Inlägg av Der Löwe » 25 oktober 2012, 19:52

Henke78 skrev:
Der Löwe skrev:För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?
Jo i syftet att hindra fartyg att gå ut från Baltikum med destination Sverige. Blev hamnarna oanvändbara i Baltikum, medförde det ju att det blev svårare att skeppa förband i syfte att invadera Sverige.
Vilket ju är en operativ uppgift. Om hamnarna kunde påverka den Ryska rustningsindustrin eller deras vilja att fortsätt kriget ligger det mer nära strategisk uppgift. Därav att strategiska kärnvapen inte används för att understödja egna eller bekämpa motståndarens konvetionella styrkor utan för att slå mot motståndarens kärnvärden, tex befolkning, industrier, vilja att fortsätta kriget. Därav min tanke med Leningrad eller Moskva som båda inehöll kärnvärden för Sovjetunionen.

Skriv svar