Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Som ni säkert känner till betecknas inom svenska flygvapnet varje flygplanstyp med en bokstav vilken anger vilken typ av flygplan det rör sig om t.ex. J för jaktflyg, S för spaning och Tp för transport. Denna bokstav följs av en siffra som talar om vad det rör sig om för modell t.ex. J26 för P-51 Mustang. Vid genomgåendet av denna lista upptäckte jag att det i J-serien finns J1 (FVM Phönix)-J11 (Fiat CR 42) men att serien sedan gör ett hopp till J20 Reggiane Re 2000 Falco 1. Var de saknade J12-J19 planerade inköp som avbröts av andra världskriget eller beslöt man hel sonika att hoppa över dem?.
Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Det är logiskt. T.ex var fpl 36 planerat som en atombomsbärande plattform. Såg enligt skisserna (iaf vingens form) litegrann ut som Mirage. Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig men klarande konventionell attack, jakt och spaning.tyskaorden skrev:Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
Edit: wikipedia har detta om fpl 36 http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36
Och här har du nerlagda Saab-projekt som J 19, J 23 osv: http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/
Senast redigerad av 3 lampros, redigerad totalt 19 gång.
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Reggiane Re 2000 skulle fått nummer J 12, men Flygvapnet ändrade i den vevan sin "namngivningspolicy" så att flygplanenstypen fick ett typnummer (i det här fallet då 20) och sedan angavs uppgiften med en bokstav, i det här fallet då J för Jakt. 12:an var ju redan upptagen av spaningsflygplanet S 12 (en ful historia, byggd av Heinkel).
Därför kan vi se t.ex. progressionen J 28 Vampire, J 29 och S 29 Tunnan, J 30 Mosquito, S 31 Spitfire, A 32 och J 32 Lansen osv. Saab- och flygvapenmänniskor brukar t.ex. tala om "flygplan 37" om Viggensystemet vilket då inbegriper AJ, JA, Sk och AJS-varianterna.
Sen är det rätt att det finns ett antal luckor i systemet, oftast nummer som reserverats för ett eller annat projekt och som sen aldrig blev av. A 36 var ju t.ex. ett tungt attackflyg som enligt traditionen skulle blivit den svenska kärnvapenbäraren.
Därför kan vi se t.ex. progressionen J 28 Vampire, J 29 och S 29 Tunnan, J 30 Mosquito, S 31 Spitfire, A 32 och J 32 Lansen osv. Saab- och flygvapenmänniskor brukar t.ex. tala om "flygplan 37" om Viggensystemet vilket då inbegriper AJ, JA, Sk och AJS-varianterna.
Sen är det rätt att det finns ett antal luckor i systemet, oftast nummer som reserverats för ett eller annat projekt och som sen aldrig blev av. A 36 var ju t.ex. ett tungt attackflyg som enligt traditionen skulle blivit den svenska kärnvapenbäraren.
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Struntdetalj, men nog skulle en 37'a rent tekniskt kunna bära ett en eventuell kärnladdning. Såsom flera andra plan i flygvapnet.lampros skrev:...
Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig ....
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Wea ... bombs.html
MVH
Hans
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Tackar tackar, för de snabba svaren. Och ja tar man med andra typer av flygplan så fylls ju en del ytterligare luckor:
S 12 var ju som sagts en Heinkel (närmare bestämt He 114B-1), S 14 var Fieseler Fi 156 Storch, B/S 16 var Caproni C1 313, B/S 17 var ju SAAB 17A/B/C, B/T 18 var SAAB 18A/B/T 18B och 31 fylldes ju som sagts av S 31 Sprifire.
S 10 var för övrigt Breguet Bre 694 av vilka 12 beställdes 1938 men inga levererades p.g.a. krigsutbrottet; S 11 var Dornier Do 215A-1 av vilka 18 beställdes hösten 1939, inte heller dessa levererades p.g.a krigsutbrottet; samma öde fick S 13 Fokker G 1 av vilka 18 beställdes hösten 1939.
S 12 var ju som sagts en Heinkel (närmare bestämt He 114B-1), S 14 var Fieseler Fi 156 Storch, B/S 16 var Caproni C1 313, B/S 17 var ju SAAB 17A/B/C, B/T 18 var SAAB 18A/B/T 18B och 31 fylldes ju som sagts av S 31 Sprifire.
S 10 var för övrigt Breguet Bre 694 av vilka 12 beställdes 1938 men inga levererades p.g.a. krigsutbrottet; S 11 var Dornier Do 215A-1 av vilka 18 beställdes hösten 1939, inte heller dessa levererades p.g.a krigsutbrottet; samma öde fick S 13 Fokker G 1 av vilka 18 beställdes hösten 1939.
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Taget. Viggen skulle kunna bära en 600-800 kg fällbomb som det gällde.Hans skrev:Struntdetalj, men nog skulle en 37'a rent tekniskt kunna bära ett en eventuell kärnladdning. Såsom flera andra plan i flygvapnet.lampros skrev:...
Dock skrotades projektet på ritbordet och man beställde fpl 37 istället som blev Viggen, ej atombombsfähig ....
http://nuclearweaponarchive.org/Usa/Wea ... bombs.html
MVH
Hans
Men följande resonemang kan vara på plats. Enligt http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/ måste planet ha inre bomblast pga rädslan för att värmefriktion i yttre lastläge skulle skapa ofrivillig detonation (... "concerns about accidental detonation due to the high temperatures air friction would cause"). Och enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36 måste planet ha 410 km räckvidd för att nå mål i Baltikum. Har Viggen så lång räckvidd?
A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Vi är nog i princip överens - A 36 var tänkt som ett strategiskt bombplan med huvuduppgift att släppa en kärnladdning i lämplig utskeppningshamn. Jag vet inte om en AJ 37'a kan ta ~800kg kärnladdning till Baltikum från fastlandet och hem igen men den skulla definitift kunna göra det mot ett brohuvud.lampros skrev:A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.
MVH
Hans
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Var 38 avsedd för B3LA och därför blev det 39 för JAS?
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Ja, typ. Sajten om obsoleta Saabprojekt berättar om ett Fpl 38, här och där i citatet omtalad som just det "B3LA" man hörde talas om på den tid det begav sig:MD650 skrev:Var 38 avsedd för B3LA och därför blev det 39 för JAS?
http://www.x-plane.org/home/urf/aviation/text/saabcanc/
Not: "LA" stod för "lätt attack".A 38/Sk 38, another "missing" Swedish Air Force designation.
In the middle 1970's it was thought the life time in service of the Viggens would be some 14-16 years (we're at 20 and expecting at least a decade more), so it was suggested that when production of the Fighter-Viggen was to end in 1985 (it ended in 1990), a new enhanced generation attack Viggens (project 'A20') were to be built to replace the "worn out" Viggens.
At the same time, a completely new advanced light attack/trainer (project 'B3LA') was to be developed, replacing the 1960's Sk 60/Saab 105. It was to have a very sophisticated avionics system, with a FLIR as main sensor, including automatic target recognition and multiple missile lock-on.
The 'A20' was cancelled, since it wouldn't be much cheaper to develop than a new aircraft, and just as expensive to operate as the 'old' Viggens. Instead development of a 'next generation' aircraft (=Gripen) was timed to an in-service date in the 1990's instead of 2000's, first replacing attack Viggens and then Fighters, instead of the other way round. (The first Fighter-Viggens won't be withdrawn till at least 2005, and some will certainly serve until after 2015.)
The B3LA was cancelled on cost grounds, instead a simplified trainer/attack version of it was suggested, and this got the designation A 38/Sk 38. It was cancelled as well, but sort of a 'B3LA' flies today as the Aeritalia-Aermacchi-Embraer AMX. (Saab cooperated with Aermacchi during the development.)
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
J 10 - var den uteblivna leveransen av Vultee Vanguards. J 19, J/B 24 och J/B 27 - var nedlagda SAAB-projekt. J 23 tror jag man undvek då det redan på 20-talet förevisats ett fpl med den beteckningen. Fick fpl. nummer 3119 i Arméns Flygväsende.tyskaorden skrev:Som ni säkert känner till betecknas inom svenska flygvapnet varje flygplanstyp med en bokstav vilken anger vilken typ av flygplan det rör sig om t.ex. J för jaktflyg, S för spaning och Tp för transport. Denna bokstav följs av en siffra som talar om vad det rör sig om för modell t.ex. J26 för P-51 Mustang. Vid genomgåendet av denna lista upptäckte jag att det i J-serien finns J1 (FVM Phönix)-J11 (Fiat CR 42) men att serien sedan gör ett hopp till J20 Reggiane Re 2000 Falco 1. Var de saknade J12-J19 planerade inköp som avbröts av andra världskriget eller beslöt man hel sonika att hoppa över dem?.
Inte heller några J23-J25 verkar ha funnits, lika så saknas J31, J36 och JAS borde väl egentligen haft beteckningen JAS38. Någon som vet historien bakom dessa saknade nummer?
Typnumret 13 - undveks. Av förståeliga skäl (Fokker G.1?)
Med alla olika typer som hopades 1940-41 blev det trängsel. vad jag minns skulle utebliven leverans av Breuget 691/693
kallas S 10, likaledes uteblivna Dornier 215 - skulle blivit S 11.
Luckan mellan 12-19, fylldes som redan beskrivits av 14, 15, 16, 17, 18 och 19 - skol-skol-skol-bomb-bomb. Men duplicerades av typ 16 - formerna Caproni S 16/B 16/T/16.
Dupliceringarna gällde även Sk 12/S 12 - Sk 14/S 14
My tuppence, Varjag
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7625
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Tackar för utredningen kring fpl 38. Angående nr 13 så anges det att det i Björn Karlströms flygplansriningar 4 Svenska flygvapnets spaningsflygplan att de uteblivna Fokker G.1 skulle fått beteckningen S 13. 24 fylldes av Tp 24 flygvapnets enda Dornier Do24 som var en nödlandare som togs i svensk tjänst och tilldelades F2.
Så vi kan alltså konstatera att man för flygplan någon gång under andra världskriget övergick till en gemensam nummer- serie för alla typer av flygplan istället för att numrera från 1 och framåt i varje serie J, B, S, SK, TP ect. Dock finns det efter fpl 39 ett sifferserie fram till Tp 46 DH194 Dove som är öppen för framtida stridsflygplan.
Så vi kan alltså konstatera att man för flygplan någon gång under andra världskriget övergick till en gemensam nummer- serie för alla typer av flygplan istället för att numrera från 1 och framåt i varje serie J, B, S, SK, TP ect. Dock finns det efter fpl 39 ett sifferserie fram till Tp 46 DH194 Dove som är öppen för framtida stridsflygplan.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Rak anflygning och åter så har fpl37 den räckvidden.lampros skrev:Och enligt wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_36 måste planet ha 410 km räckvidd för att nå mål i Baltikum. Har Viggen så lång räckvidd?
Det var länge sedan man övergick till att tala om strategisk/taktisk utifrån de uppgifter man tilldelar flygplanet/förbandet. En B-52 kan utföra taktiska uppgifter likväl som en F-16 kan utföra strategiska uppgifter.lampros skrev:A 36 skulle bli ett strategiskt bombplan. Viggen är väl bara ett taktiskt flygplan. Därför kan man anse att, som jag var inne på, fpl 37 inte var kärnvapenfähig medan fpl 36 var det.
J.K Nilsson
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Jo i syftet att hindra fartyg att gå ut från Baltikum med destination Sverige. Blev hamnarna oanvändbara i Baltikum, medförde det ju att det blev svårare att skeppa förband i syfte att invadera Sverige.Der Löwe skrev:För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?
Re: Angående typnummreringen inom svenska flygvapnet
Vilket ju är en operativ uppgift. Om hamnarna kunde påverka den Ryska rustningsindustrin eller deras vilja att fortsätt kriget ligger det mer nära strategisk uppgift. Därav att strategiska kärnvapen inte används för att understödja egna eller bekämpa motståndarens konvetionella styrkor utan för att slå mot motståndarens kärnvärden, tex befolkning, industrier, vilja att fortsätta kriget. Därav min tanke med Leningrad eller Moskva som båda inehöll kärnvärden för Sovjetunionen.Henke78 skrev:Jo i syftet att hindra fartyg att gå ut från Baltikum med destination Sverige. Blev hamnarna oanvändbara i Baltikum, medförde det ju att det blev svårare att skeppa förband i syfte att invadera Sverige.Der Löwe skrev:För att nå strategisk verkan eller avskräckning borde ju fpl 36 ha haft förmåga att nå Leningrad eller hellst Moskva, kanske vid en enkelresa. Att anfalla hamnar i baltikum är väl ingen strategisk uppgift?