Ett litet plan som britterna använde

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Ett litet plan som britterna använde

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 augusti 2012, 23:17

Jag läste en artikel i "Illustrerad Vetenskap" en gång om ett litet plan som britterna använde för att hjälpa spioner eller de som har flytt från tyskarna under andra världskriget. Flygplanet skulle landa och lyfta på mindre ytor, de fick inte gå ner förrän de såg en avtalat signal från marken. Tyskarna försökte locka ner planen och om piloten gjorde så hade han begått ett stort misstag.

Vilket plan var det???

Stefan

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Ett litet plan som britterna använde

Inlägg av Dalmas » 8 augusti 2012, 23:24


Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ett litet plan som britterna använde

Inlägg av Sten Johnson » 9 augusti 2012, 14:02

Lysandernt var först ett mindre bra spanings-och sambandsplan för armén, men specialutrustades för att flyga in materiel och agenter i ockuperade länder. Korta start och landningssträckor var ett måste, plus starka och bra ställ som klarade ojämn mark "Fälltanken" under flygkroppen kallades "spykapsel" och är egentligen ett förrådsutrymme för att medföra materiel till exempelvis motståndsrörelser. På sidan sitter en fast monterad stege en s.k. "spyladder". Den underlättade snabba av- och påstigningar. Tiden på marken fick bara vara några få minuter.

Jag fick uppleva Lysandern på nära håll i samband med SFF:s resa till "Flying Legends" på Duxford I England (juli 10). Att se den flyga satte min fantasi i rörelse, som resulterade i denna teckning. Här kan man tala om piloter som behärskade allt. Flygning och navigering i mörker. Landningar på små och okända fält, hela tiden med fara för sitt eget liv. The Shuttleworth Collection vårdar och håller den flygande. Det är roligt att flyghistorien hålls levande.

Hälsn Sten Tecknare

Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ett litet plan som britterna använde

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 augusti 2012, 19:54

Det var det där planet som Wikipediaartikeln handlar om som jag läste i Illustrerad Vetenskap för en del år sedan. Men jag kommer ihåg att tyskarna försökte få ner planet och ibland så öppnade dom eld, vet inte hur många som dom sköt ner.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ett litet plan som britterna använde

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 april 2014, 15:57

Intressant kort film på Youtube om just Westland Lysander, verkar vara taget på någon flyguppvisning.



Stefan

Skriv svar