C-130 Hercules

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:07

Ett av efterkrigstidens mest framgångsrika transportflygplan är utan tvekan C-130 Hercules. Första flygningen ägde rum redan 23 augusti 1954 och mer än 50 år senare är flygplanet i dess senaste modeller fortfarande i tjänst.

Hercules kom att bli huvudtransportflygplan bland västvärldens flygvapen, med undantag av Tyskland som i stället kom att köpa den fransk-tyska Transall C-160. Fransmännen själva kom dock att senare även köpa ett antal Hercules. Även civila operatörer flyger Hercules.

Hercules historia började 1951 då Taktiska flygkommandot inom Förenta staternas flygvapen (USAF) lade ut en specifikation på ett medeltungt transportflygplan till den amerikanska flygindustrin. Flygplanet skulle bl.a. kunna fälla last via fallskärm och kunna landa på korta opreparerade flygfält. I mitten av 1951 hade Lockheed vunnit kontraktet för att fortsätta med sin modell 382 och 19 september 1952 fick de kontrakt att bygga två modeller för evaluering. Denna visade att en konfiguration med fyra motorer verkade vara den bästa. Testerna visade också att flygplanet hade mycket bra fältoperativ kapacitet. Den första YC-130 rullade av bandet i Burbank, Kalifornien sommaren 1954 (serieproduktionen kom senare att äga rum i Marietta, Georgia) och fick serienummret 53-3396. Första flygningen ägde rum 27 augusti 1954 från Burbank till Edwards flygvapenbas, Kalifornien. Väl där undergick flygplanet ett 61 minuters testprogram. Testerna visade att det nya flygplanet väl uppfyllde de satta kraven och visade att det var lättfluget.

Redan före dessa flygningar hade dock USAF lagt en inital produktionsorder vilken i oktober 1954 följdes av en andra. Färdigställandet av C-130 följde snabbt och sommaren 1955 flög minst fem stycken (medräknat de två YC-130 prototyperna). Testprogrammet fortsatte och en C-130A sändes till Eglin flygvapenbas i Florida där den i flera månader placerades i en specialhangar som kyldes ned för att testa hur flygplanet klarade kyla. En annan C-130A deltog under en tvåårsperiod i statiskastresstest vilka avslutades 1956.

C-130A vilket var den första produktionsmodellen var istort identisk med testmodellen YC-130 dock var nossektionen ombyggd och motorerna utgjordes av de kraftfullare Allison T56-A-1A. Den första flygningen med C-130 (nr 53-312G) ägde rum 7 april 1955. Under 1956 genomfördes intensiva test under tjänsteförhållanden vid 3245. testflottiljen (bomb) på Eglin flygvapenbas, Florida. Den 9 december 1956 kunde så USAF:s första enhet den 463. trupptransportflottiljen på Ardmores flygvapenbas , Oklahoma mottaga sina första C-130A.

Bild
De två YC-130 prototyperna i luften. Bild från Wikimedia. Uppgifterna i övrig är hämtade främst från boken Aircraft in Profile Vol. 11.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:09

Utvecklingen av olika varianter av C-130 följde. Så utvecklades exempelvis en variant av C-130A med landningsställ av skidor för operationer i vinterväder. En version för kartläggning från luften RC-130A utvecklades också. Efter 231 byggda exemplar avslutades produktionen av A-modellen i februari 1959. En annan variant av A-modellen som togs i tjänst kort efter produktionen av denna modell upphörde var GC-130A. Dessa (två stycken byggdes om till GC-130A) var var avsedda som målbogserare, och hade bl.a. förlängd noskon för att härbergera kontrollutrustning.

En av de första utländska kunderna var Kungl. australiensiska flygvapnet som 1955 beställde 12 stycken C-130A.

C-130B var nästa huvudmodell, denna flög för första gången 20 november 1958. B-modellen hade starkare motorer, stärkt flygkropp för att kunna ta tyngre last och större bränsletankar. Den tog i tjänst av USAF med början 12 juni 1959.

Förenta staternas kustbevakning (USCG) blev också Herculeskund då de beställde fyra (seanre utökat till 12) SC-130B (de fick senare beteckningen HC-130B). Denna modell var utrustad för eftersökning och flygräddning. Dessa skilde sig från den reguljära B-modellen genom tillkomsten av en radiooperatörstation på flygdäcket samt tre ytterligare platser för sökteamets ledare och två spanare. De levererades 1960 till november 1963.

C-130C var en modell för STOL (Short Take Off Landing, d.v.s start/landning på kortbana). Denna var tänkt att möta den amerikanska arméns krav, men inga beställningar gjordes och endast en byggdes, vilken var en modifierad C-130B.

C-130D var en skidutrustad Hercules konverterad från C-130A. USAF beställde 12 av dessa och Förenta staternas flotta fyra skidutrustade C-130B med beteckningen C-130BL (senare LC-130F). För att kompensera för den ökade vikt skidorna medförde, tillfördes extra bränsletankar. De tillfördes även JATO (Jet-Assisted-Take-Off) åtta små jetraketer som gjorde att flygplanet kunde starta på korta banor.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:10

Förenta staternas marinkår (USMC) var sedan 1957 involverad i utvecklingen av Hercules. Detta år utprovade de två C-130A för att utröna deras möjlighet att verka som lufttankningsflygplan. USMC köpte sedan 16 (utökade till totalt 46) varianter av C-130B det var GV-1 för lufttankning och GV-1U för transport. Tankningsmodellen kan tanka två flygplan samtidigt från den stora tank som är placerad i lastrumet. Från 18 september 1961 beslutade Förenta staternas försvardepartement att alla flyplan i de olika väpnade styrkorna skulle ha ett gemensamt benämningssytem och Marinkårens GV-1 och GV-1U blev KC-130F respektive C-130F. Tre enheter i USMC utrustades med Hercules nämligen VMGR-152 (detachment till Republiken Vietnam), VMGR-252, VMGR-352.

Produktionen av C-130B upphörde 1965 efter 230 stycken byggts. Utländska order för denna modell var 10 till Indonesiska flygvapnet, 7 till Sydafrikanska flygvapnet, sex vardera till Brasilianska och Pakistanska flygvapnen och fyra vardera till Kungl. kanadensiska och Kejserliga iranska flygvapnen. Sex JC-130B (seanre HC-130B) specialutrustade för satellitbärgning levererades också till 6593. testdivisionen, USAF baserad på Hickam flygvapenbas, Hawaii.

Nästa huvudsteg i utvecklingen var C-130E, vilket var en B-modell med utökad räckvidd. Den kunde t.ex. flyga nonstop från Förenta staterna till Tyskland med 15 455 Kilos last. Motorerna gjordes krafigare för att kompensera för den ökade vikten. Tankar under vingarna utökade också bränslemängden. I december 1960 lade USAF en första order på 16 stycken C-130E, dessa följdes av ytterligare order och 1969 var man uppe i 363 stycken. Till detta kom en rad utländska order, Kungl. kanadensiska flygvapnet/Kanadensiska väpnade styrkorna flygkommandot - 24 stycken, Kejserliga iranska flygvapnet - 28 stycken, Kungl. australiensiska flygvapnet - 12 stycken, Brasilianska flygvapnet - 11 stycken, Kungliga saudiarabiska flygvapnet - nio stycken, sex stycken vardera till Norska, Libyska och Peruanska flygvapnen samt två vardera till de Colombianska och Svenska flygvapnen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:11

Nästa steg i utvecklingen av Hercules blev HC-/C-130H. C-130H var en utveckling av E-modellen som försetts med mer kraftfulla motorer. Kungl. nyazeeländska flygvapnet beställde fem C-130H för att utrusta nr 40 skvadronen. Ur denna modell utvecklades så flygräddningsvarianten HC-130H för USAF:s flygräddningstjänst. För vilket det s.k. Fultonåterhämtningssystemet utvecklades, med detta system kunde människor eller objekt med en vikt upp till 227,3 kg hämtas upp av en flygande HC-130H.

Systemet fungerade så att om man skulle bärga en människa fälldes först en räddningsutrustning till personen på marken. Denna tog sedan på sig denna utrustning som bestod av ett harnesk vid vilken en heliumballong var fäst med en nylonlina. Ballongen släpptes sedan upp i luften för att infångas av flygplanets fångstarmar, vilka fälldes ut från nosen i en v-form. Ballongen klipps vid fångstögonblicket av och personen som skall räddas hissades upp och drogs längs flygplanets undersida för att sedan hämtas in via bakrampen.

Produktionen av HC-130H påbörjades 1965 och avslutades tre år senare. Då hade 63 stycken byggts för USAF plus tre för USCG. Omkring 1966 byggdes 20 stycken om till lufttankning med beteckningen HC-130P. Under denna tid testades också landning på hangarfartyget USS Forrestal med marinkårens KC-130F. Dessa var lyckosamma, men bristen på utrymme att härbergera ett så stort flygplan ombord på ett hangarfartyg gjorde dock att andra modeller valdes för att att utföra flygtransporter till hangarfatryg s.k. Carrier Onboard Delivery (COD).

Leveranserna av Hercules till utländska kunder fortsatte och med en order på 30 C-130H år 1970 blev det Kejserliga iranska flygvapnet världens tredje största operatör av Hercules med totalt 62 stycken B-, E- och H-modeller. Brittiska RAF hade från början studerat Hercules men hade vid det tillfället inte planer på köp, då brittiska flygplansprojekt för att möta RAF:s transportbehov bedömdes kunna tillgodose detta. 1965 lät dock den nya Labourregeringen av besparingskäl avbryta dessa projekt, upp seglade då Hercules som ett alternativ och 11 februari 1965 medelades att ospecificerat antal C-130E skulle införskaffas. När ordern slutligen lades i mitten av 1965 var den för 24 stycken C-130K (C-130H med viss brittisk utrustning). Våren 1966 lades ytterligare order på 24 och 18 stycken. Den första operativa RAf skvadronen med C-130k var nr 36 på RAF Lyneham vilken erhöll sina första flygplan sommaren 1967. Hösten samma år erhöll nr 48 skvadronen i Singapore som nästa skvadron sina C-130K. Dessa följdes vid slutet av 1967 av nr 24 skvadronen vilken flyttade in till RAF Lyneham för att ombeväpna till Hercules, samt 1968 av nr 47 och nr 30 skvadronerna på RAF Fairford. 1970 flyttades Fairfordskvadronerna till RAF Lyneham som sedan dess har varit RAF:s Herculesbas.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:14

Bild
En HC-130H gör en räddning. Bild från boken Aircraft in Profile Volume 11.

Sommaren 1966 påbörjades utvecklingen av en variant för landning och start på kortabanor (STOL). Denna var tänk att brukas precis i frontlinjen och skulle betecknas C-130J. Bl.a. skulle man förse denna med bepansring till skydd mot beskjutning från marken. Detta projekt kom dock inte att leda till någon produktion och beteckningen C-130J kom i stället att återupplivas för den senaste Herculesmodellen. Andra Hercules kom dock att användas i frontlinjen t.ex. flög de in förnödenheter till den belägrade marinkårsbasen i Khe Sanh under Vietnamkriget. Detta krig ledde även till utvecklingen av en annan mer krigisk variant av Hercules nämligen AC-130. Denna var en flygande artilleriplattform utrustad med bl.a. fyra 20mm kanoner med multipla eldrör sam fyra 7,62 mm minikanoner. Vidare var AC-130 utrustad med strålkastare och infraröd målsökare. Från 1970 var dessa insatta i Vietnam.

Andra varianter var EC-130E en flygräddningsversion för USCG samt vänderspaningsvarianterna WC-130B/E. Amerikanska flottan tog också i tjänst LC-130F, vilken var en skid-/hjulutrustad variant av C-130H. Flottan tog också i bruk en elektronikkrigföringsvariant EC-130Q. En ny flygräddningsvariant HC-130N togs också i tjänst av USAF.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:16

Bild
AC-130H Spectre, en senare variant av AC-130. Efter Vietnam har dessa "Gunships" vilka flygs av USAF:s specialoperationskommando varit insatta bl.a. i Op. Urgent Fury (Invasionen av Grenada 1982), Op. Just Cause (Invasionen av Panama 1989), Op. Desert Shield/Storm (Gulfkriget 1990-91), Somalia 1992-93 (Op. Restore Hope/Op. United Shield), Haiti 1994 (Op. Uphold Democracy), på 1990-talet var de insatta i NATO-operationerna på Balkan. Från 2001 har de varit insatta i Afghanistan (Op. Enduring Freedom) och under åren 2003-10 i Irak (Op. Iraqi Freedom) och i mars 2011 deltog de i flygattackerna mot Khaddafis styrkor.

Även Pakistan har använt sina Hercules i stridande uppgifter. Under kriget med Indien 1965 använde det Pakistanska flygvapnet några av sina Hercules som improviserade bombflygplan. Indien har för övrigt nyligen även det blivit en Herculesbrukare då man under 2011 tar i bruk 6 stycken C-130J.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 19 juli 2012, 15:18

Det svenska flygvapnet införskaffade sin första Hercules en E-modell i mars 1965. Den hyrdes till en början för utvärdeing och bar därför USAF-serienummer på fenan 40546, detta flygplan köptes i september samma år och fick då svenskt serienummer 84001 (individnummer 841) och flygplanet benämdes TP84 (Transportflygplan 84). Det baserades på F7 i Såtenäs som del av Transportflygenheten, som sedan dess varit hem för Flygvapnets Hercules. 1969 inköptes ytterligare en E-modell 842, vilken följdes 1975 av den första H-modellen (843). Under perioden 1981-85 inköptes ytterligare fem H-modeller 844-848.

Flygvapnets Hercules har varit flitigt använda bl.a. för FN- och Röda korsuppdrag. Flygplan 84001 hyrdes t.ex. av Svenska Röda korset för att flyga förnödenheter under Biafrakriget 1969. Det målades då vitt med röda kors och gavs svensk civilregistering SE-XBT.

Man har också flugit en rad ovanliga uppdrag. När Sverige på 1970-talet skulle spla en fotbollslandskamp på Malta, flög man ner TV-utrustning som det maltesiska TV-bolaget saknade. Då inget civilt bolag ville flyga den för mordet på den jugoslaviske ambassadören dömde Miro Baresic och hans familj till Paraguay dit de utvisats, flögs de av Flygvapnets Hercules till Paraguay i december 1987. Ett tungt uppdrag var att flyga hem de svenskar som dödats i tsunamin 2004.

Andra insatser har varit i Bosnien och senast i Uzbekistan (FU01 och FU02, Camp IKEA/Termez) samt i Afghanistan (SAE01 och SAE01 Camp Gustaf, del av den tyska basen Camp Marmal i närheten av Mazar-i-Sharif).

Bild
En TP84 i den nuvarande målningen, fotograferad på Flygvapnets huvudflygdag på Malmen 2010. Bild från http://www.femorefortet.se/

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 20 juli 2012, 13:01

Hercules har även funnit vägen till den civila marknaden som Lockheed L-100 (en C-130E utan militär utrustning). Den första civila kunden var Alaska Airlines som köpte tre stycken år 1965, följt av Delta Airlines (även de med tre stycken), Pacific Western Airlines (en), Zambia Air Cargoes (fem) och Pakistan International Airlines. Produktionen av L-100 (med de förlängda versionerna L-100-20 och L-100-30) avslutades 1992 efter 114 byggda exemplar. Även ett antal militära operatörer flyger denna civila variant den största är Indonesiska flygvapnet med 10 stycken.

Bild
L-100-30 i det kanadensiska flygbolaget Northwest Territorial Airways färger. Bild från Wikimedia.

Lista på Herculesoperatörer,militära och civila:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ules_operators

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: C-130 Hercules

Inlägg av Sten Johnson » 20 juli 2012, 16:30

Tråden om Herkules gör att jag inte kan låta bli att visa min teckning, inspirerad av en händelse för ett tag sen. Tp 84:an som jag tycker har en klumpig charm, dock i luften kan den utföra manövrar, som gör många smidigare plan avundsjuka. Bilden skildrar en händelse i maj 07 när en pilot gjorde en "lågsniff" som tack till några fallskärmsjägare för en fin övning. Flygningen filmades och media slog huggtänderna i storyn. Straffet blev hårt (piloten avstängdes). Man skall inte uppmuntra överskridande av säkerhetsmarginaler, men det är något visst med lågflygande plan. Speciellt om det är av Herkules storlek. För mig är det en totalupplevelse av kraft, rörelse och ljud under några korta intensiva sekunder.

Hälsn Sten "Tecknare" Mer flyg på min hemsida http://www.stentecknare.se klicka på pennan FLYG.


Bild

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: C-130 Hercules

Inlägg av Wooster » 21 juli 2012, 09:55

tyskaorden skrev:Ett av efterkrigstidens mest framgångsrika transportflygplan är utan tvekan C-130 Hercules. Första flygningen ägde rum redan 23 augusti 1954 och mer än 50 år senare är flygplanet i dess senaste modeller fortfarande i tjänst.
Intressant tråd!

Den senaste modellen, C130J Super Hercules, är inte bara i tjänst, utan fortfarande i produktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_M ... r_Hercules

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: C-130 Hercules

Inlägg av Sten Johnson » 21 juli 2012, 13:14

Bilden skildrar en händelse i maj 07 när en pilot gjorde en "lågsniff" som tack till några fallskärmsjägare för en fin övning.
Teckningen gjordes 2008, årtals-signaturen på teckningen kom inte med i den beskurna bilden.
Hälsn Sten

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: C-130 Hercules

Inlägg av J.K Nilsson » 22 juli 2012, 14:38

Sten Johnson skrev:Man skall inte uppmuntra överskridande av säkerhetsmarginaler,
Särskilt inte när utövaren är flygsäkerhetsofficer. :roll:

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 23 juli 2012, 16:56

Sten Johnson skrev:Tråden om Herkules gör att jag inte kan låta bli att visa min teckning, inspirerad av en händelse för ett tag sen. Tp 84:an som jag tycker har en klumpig charm, dock i luften kan den utföra manövrar, som gör många smidigare plan avundsjuka. Bilden skildrar en händelse i maj 07 när en pilot gjorde en "lågsniff" som tack till några fallskärmsjägare för en fin övning. Flygningen filmades och media slog huggtänderna i storyn. Straffet blev hårt (piloten avstängdes). Man skall inte uppmuntra överskridande av säkerhetsmarginaler, men det är något visst med lågflygande plan. Speciellt om det är av Herkules storlek. För mig är det en totalupplevelse av kraft, rörelse och ljud under några korta intensiva sekunder.

Hälsn Sten "Tecknare" Mer flyg på min hemsida http://www.stentecknare.se klicka på pennan FLYG.


Bild
Snygg teckning Sten!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: C-130 Hercules

Inlägg av tyskaorden » 23 juli 2012, 16:58

Wooster skrev:
tyskaorden skrev:Ett av efterkrigstidens mest framgångsrika transportflygplan är utan tvekan C-130 Hercules. Första flygningen ägde rum redan 23 augusti 1954 och mer än 50 år senare är flygplanet i dess senaste modeller fortfarande i tjänst.
Intressant tråd!

Den senaste modellen, C130J Super Hercules, är inte bara i tjänst, utan fortfarande i produktion.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_M ... r_Hercules
Tackar och visst det stämmer C-130J är fortsatt i produktion. Det norska Herculesplan som kraschade i svenska fjällen var för övrigt av denna modell.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: C-130 Hercules

Inlägg av predator » 9 augusti 2012, 21:56

det ni skrev av att hämta folk med flygplan, Hur bra funkar det med rycket som blir när man drars med?

Skriv svar