Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 11:18

Jag slapp slika flygturer under min kanske två dussin ridturer. På Karlbergs ridutbildning fick man 'böta' en vinflaska för varje flygtur, som då dracks upp i samband med slutet av ridkursen. Några fick lämna ett rejält bidrag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2022, 12:58

Vid avslutningsfesten efter andra kursen på Strömsholm bidrog jag med sju vinflaskor.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av cats » 13 maj 2022, 13:08

1982 med Luxaire från London till Luxemburg, efter bilhaveri i Glasgow. I Luxemburg tog en kompis mig upp i en Cessna. På väg hem till Finland nödlandade planet, en Fokker, i Frankfurt, innan jag kunde komma hem efter lång tids väntan med Finnairs flyg därifrån. Det var första gången jag reste utanför Norden.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Femtiotrean » 13 maj 2022, 13:33

Bild

Bild

Bild

Var sju eller ätta år gammal. Någon av farsans gamla kompisar hade bjudit oss på sin sommarvilla i mellersta Finland och farsan ville antagligen lika mycket visa honom att han minsann hade råd att ta flyget som han ville ge knatten en flygupplevelse.

Jag minns hur jag hade trott att flygplanet skulle ha varit ett riktigt jetflygplan, Super Caravelle, som alla kände till och som jag hade sett i luften. (Vid vissa vindkonditioner flög landande plan nästan över vårt hus.) Jag var rätt besviken när vi hade kommit till Helsingfors flygstation (som den då hette; egentligen talade alla om Seutula eller Sjöskog efter namnet på byn i Vanda) och jag såg att planet vara "bara" ett Convair Metropolitan.

Those were innocent times och det som hände när vi var någonstans över sjön Päijänne var att flygvärdinnan kom och frågade mig om jag ville se cockpiten. Senare fick jag höra att det var inte så speciellt utan hände på praktiskt taget varje flyg när en ung pojke fanns bland passagerarna. Styrmannen visade mig spakar och instrumenttavlan, men jag var så spänd jag den enda frågan jag fick ut mig var "Är det svårt att flyga ett så stort plan?" och efteråt var jag riktigt sur på mig själv därför att jag hade ställt en sådan jättedumm fråga.

Vi landade sen på Jyväskylä flygstatiom som kallades Luonetjärvi efter flygvapnets bas somlåg alldeles i närheten. Jag hade faktiskt väntat mig att se ett MiG-plan men det fanns bara två eller tre propellerflygplan vid banan.

PS Den nästa flygupplevelse kom först när jag var femton och rutten var den samma, denna gång tur och retur. Jag hade kvalat miig till finalen på en tävling sponsrat av en bank och det blev äntligen ett flyg med Super Caravelle! Men då var jag redan more interested in the stewardesses legs än flygplanet :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 13:49

Femtiotrean skrev:
13 maj 2022, 13:33
! Men då var jag redan more interested in the stewardesses legs än flygplanet :D
Tack för dagens skratt. När jag flög till staterna med Icelandair på åttiotalet struntade jag fullständigt i flygetyget, kommer inte ens ihåg vilket det var. Men flygvärdinnorna fick mig att tappa andan. Det var mycket trevligt ögongodis så flighten tog inte så lång tid som klockan sade.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Grönis » 13 maj 2022, 21:28

1985 flög jag med en PA 28a på Ölanda flygfält på Öland. Det var den dittills största dagen i mitt liv. Jag var sjukligt flygintresserad som liten och vi campade på Öland en vecka, det regnade och var kallt och farsan hatade att campa. Det var för övrigt den enda campingsemestern vi gjorde. Men när han såg att det fanns möjlighet till rundflyg så var semestern räddad. Sen åkte jag rundturer med helikoptrar och flygplan så fort jag kom åt och hade råd. På ett ställe kände de igen mig så jag fick flyga gratis i en Hughes 300 (HKP 5) Min fru gav mig en provlektion 2006, nu jävlar ska jag ta certifikat tänkte jag och ungefär ett år senare flög jag ensam första gången. Den känslan kommer jag aldrig glömma. Var en C-172 på Barkarby den gången. Nu har jag inte flugit på några år. familj tar allt för mycket tid men det är synd för jag har lärt mig oerhört mycket om olika saker inkl. mer om mig själv genom detta intresse..
Senast redigerad av 1 Grönis, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 21:36

Bumpen berodde på dig. Tack för alla som delar.

MVH

Hans

Skriv svar