Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 1 februari 2009, 14:43
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Sten Johnson » 2 augusti 2012, 21:52

Min första flygupplevelse var med en Seabee. Det var på sommaren 1949-50. Jag är lite osäker på årtalet. Flygningen hade ett visst inslag av dramatik. Platsen var Arholma i Stockholms norra skärgård. Ostermans hade rundflygningar där. Till min lycka hade min moder skrapat ihop pengar så jag skulle få min första flygupplevelse.

För en liten parvel var detta mycket spännande. Även om jag tyckte Seabeen såg lite konstig ut med propellern där bak och inte liknade ett riktigt flygplan. Dramatiken bestod i, att under flygningen sprack oljekylaren. Svart olja sprutade ut över stjärten och på folket ner på bryggan när vi flög över. Jag fattade ingenting, annat att jag tyckte det var konstigt att vi landade så långt från land och blev hämtade med motorbåt. Hela bakre delen av planet var svart av olja.

Det skulle vara roligt att veta, om man kan härleda vilken Seabee det var, om den finns kvar och om den eventuellt flyger än idag.

Hälsn Sten, som nu har lärt sig flyga Eurostar (se min teckning) på Söderslätts FK

Bild

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av a81 » 2 augusti 2012, 22:14

1983 med Scanair, med största sannolikhet en Airbus A300, som bör ha sett ut så här:

http://www.airliners.net/photo/Scandina ... d99a00012d

alltså inte så spännande typ av flygplan (men rätt stort). Försöker komma på om jag åkt något spännande flygplan, men tror inte att jag har gjort det (om man inte räknar in segelflyg). Uppdelat på flygtyper tror jag att jag har åkt:

Airbus A300
Airbus A320-serien (A320 och ev A319/A321)

ATR 42(?)/ATR 72

Bombardier CRJ700-serien

Boeing 737
Boeing 757

DC-8
DC-9(?)/MD-80-serien
DC-10

Embraer ERJ 145
Embraer E-190

Fokker 100

Saab 2000

...och segelflyg.
Senast redigerad av 4 a81, redigerad totalt 2 gång.

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Simon_HBG » 2 augusti 2012, 22:25

Gick i skolan och på någon friluftsdag fick alla som ville flyga segelflyg - klart man nappade.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av varjag » 2 augusti 2012, 23:54

Det skulle vara roligt att veta, om man kan härleda vilken Seabee det var, om den finns kvar och om den eventuellt flyger än idag.
Det skulle nog gå att luska fram....Ostermans Seabee's var dom första i Sverige coh civilregistreringen började med
SE-AXA och fortsatte vad jag minns med AXB,C o.s.v.

http://www.seabee.info/rc3_109.htm

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av sonderling » 3 augusti 2012, 07:32

Jag var så liten första gången att det minns inte jag. Vi flög fram och tillbaka över atlanten påtskilliga ggr under min barndom. Men jag minns en gång där jag flög med en jumbo jet och fick gå upp på övervåningen. OCh så minns jag att vi flög i en DC 10 från Pan am (jag saknar det flygbolaget) och att jag fick en fin väska med deras logga (undrar var den tog vägen?) som jag sedan hade mina gympa kläder i.

Sonderling

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 augusti 2012, 16:26

Medio 1950-talet. Besökte ofta Bromma för att titta på flygplan. En dag fick jag och vännen Per-Åke pengar för att åka rundflyg över Stockholm. Det tog ca 20 minuter. Flygplanet - De Haviland Dragon Rapide - såg ut såhär:
300px-Dragon_rapide_g-aeml_flying_arp.jpg
300px-Dragon_rapide_g-aeml_flying_arp.jpg (10.71 KiB) Visad 661 gånger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Amund » 3 augusti 2012, 18:14

Inrikes – 80-talet, med Linjeflyg som det hette på den tiden med Fokkerplan tror jag väl det var?
Något udda jag minns inte långt senare var när jag skulle mönstra på ett tankfartyg i Scapa Flow eller Flotta som det heter. På planet från Aberdeen som jag tänkte måste vara ett gammalt bombplan från kriget bad flygvärdinnan alla storväxta (och det var många) att sätta sig längst bak, annars skulle man få problem att lyfta. Jag som tanig tonåring var den ende som fick sitta kvar där framme. :P

Försökte hitta vilket plan det var, osäker men denna Vickers verkar i alla fall ha trafikerat sträckan. Känns som att det här planet är för stort för att passagerarnas placering ska vara viktigt. Det var i alla fall annat än Linjeflyg det! :)
gapim.jpg

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Der Löwe » 4 augusti 2012, 20:53

Östersund fredagen 88-09-02, Linjeflyg Focker F 28 mot Arlanda och sen vidare till Dala airport för fri hemresa vecka tre av OHS.
Bilagor
f28foto1.gif
f28foto1.gif (88.66 KiB) Visad 642 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Hans » 20 augusti 2012, 17:21

Jag får väl tillägga andra avarter på luftfärder.

Fallskärm
I början av åttiotalet från en av Flygvapnets Tp 84, två hopp ingick i utbildningen på OHS. Drillade av FJS i två veckor. Häftig upplevelse men nog var man lite skakig i benen innan man hoppade ut, speciellt andra hoppet då jag var etta i hopplaget och fick stå i dörren en sväng extra då flygplanet kom fel först.

Segelflyg
Flygvapenpojke i slutet av sjuttiotalet. Varför de lät oss följa med en civil segelkärra vet jag inte. Skojigt men inget bestående minne.

Ballong
I början av nittiotalet gjorde jag misstaget att gifta mig. Den blivande hustruns arbetsgivare hade som tradition att som bröllopsgåva ge en ballongtur. Trevligt och lungn start en morgon ute på landet. Men vindarna tilltog så när vi gick ner så fick man allt hålla i sig för korgen välte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av millgard » 20 augusti 2012, 18:31

Första gången som treåring (och jag minns det tydligt) på premiärresa till pappas barndomsland. Jag minns tydligt hur trappan fälldes ned ur stjärten och jag vill minnas att det var en DC-9.

Fokker F-28 med Linjeflyg blev nästa vid inrikesresa till släkting.

Sedan föll det sig som så att min pappa hade en god vän som hade en egen PA-28 Cherokee och med den tog jag luftdopet på allvar. När jag var 15 år fick jag både starta, flyga över Stockholm på fotouppdrag (ligga i kurva över Maria kyrka bl.a.) och landa igen ute på Barkarby.

Det roligaste var nog mina "37 minutes of fame" bakom spakarna på sk60, där jag för ett gäng år sedan fick genomföra hela avanceprogrammet under överinseende av kamraten som till vardags är divisionschef på F21. Det var rollar, gungor, loopingar med olika utgång osv. Till detta lågsniff i hög hastighet (under trädtoppshöjd och då förstås med honom som pilot) och efter det fattar jag inte hur det är möjligt att manövrera och orientera då allting skakar, en millimeters spakrörelse innebär tiotalet meters manövrering i höjdled och hjärnan slutar registrera hastighet för det blir bara löjligt när träd på några meters avstånd passerar i 700 km/h. Karta i vänster hand och "tumma" sig fram allteftersom. Warp speed i Star Trek, ni som minns... De som flög SF35 och 37 har min fulla respekt om jag säger så.

Tja, sedan har jag flugit div cessnor och PA-28 så fort jag kommit åt. Men det är liksom inte riktigt samma tjusning längre...

Segelflyg vore roligt att prova, så det är väl nästa grej kanske. :)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Psilander » 28 augusti 2012, 17:46

I flygplan: 1992 Sturup-Bromma med en British Aerospace BAe 146 från Malmö Aviation.

I helikopter: en HKP 9 mellan Utö skjutfält och Korsö under en övning 2002. Fick smaka lite avanceradflygning över Sandhamn också efter kadettkollegan frågat piloten "kan du bjuda på lite G" och det gjorde han.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Gyps » 30 augusti 2012, 00:26

En Dornier mellan dala airport och Arlanda. Året var 1996.

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Valdemar Sappi » 30 augusti 2012, 08:17

Bergfalke segelflygplan som 14-åring. Roligaste flygningarna? Kanske när jag var nära lyckas flyga runt Vänern i ett segelflygplan. Blev trungen backa över Dalsland tillbaks till Värmland. Front kom glidande.
Eller när piloten och styrman kom gående bakåt för att surra fast den trasiga dörren med rep före start på en DC 3:a.
Eller när jag landade med segelflygplan på en åker i Tyskland och hade glömt passset hemma i Danmark.
Alltid roligt: Bogsera segelflygplan. Tillåtet busflyga ner så du så snabbt som möjligt kan ta upp nästa kärra. Enda lagliga busflygningen i Sverige av gammal tradition...
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 10:15

Med snart tio år på nacken kan det var dags att bumpa tråden. Några som borde skriva här har inte gjort det än. Gör det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ditt Luftdop - flög för första gången - med vad?

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2022, 10:32

Det vi inom ridsporten kallar för flygtur företog jag ofrivilligt första gången 1973. Inom sporten är alla flygturer ofrivilliga.


Skriv svar