Litteratur om flyghistoria

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Marcus » 8 juli 2012, 19:59

Denna tråd är avsedd för information om referenslitteratur, avhandlingar etc om flyghistoria, såväl nyutkommen sådan som äldre sådan.

När ni rekommenderar en bok, skriv något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.


ps. diskussioner om litteraturen hör som vanligt hemma i avdelningen Historiska Källor & Litteratur, denna tråd är tänkt att vara en förteckning att utgå ifrån när man vill ha lästips i ämnet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Hans » 9 juli 2012, 10:10

Moby Dick Project av Curtis Peebles.
Bild
http://www.amazon.com/gp/search?index=b ... 1560980257

En lysande bok om ett så udda ämne som de amerikanska spionballongerna över Sovjetunionen på femtiotalet. Dessutom ger författaren en bra historik över ballonger i krigföringens historia. Jag hittade den då jag letade information om operation Outward.

Läs den.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5042
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Battler » 28 juli 2012, 22:46

Vill rekommendera en trio böcker

Bild

Bild

Bild
När ni rekommenderar en bok, skriv något kort om vad den behandlar och varför den rekommenderas, tack.
Informativa böcker om de olika ländernas flygplan, storboksformat 256 sidor, mycke bilder man kan gotta sig åt. De mer kända planen täcker flera sidor med bilder och text, samt sprängskisser och målningar.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av tyskaorden » 7 augusti 2012, 15:29

Björn Karlströms Flygplansritningar 1-7 är att rekomendera för den som är intresserad av svenskt militärflyg. Nr 7 inkluderar även flygplan och helikoptrar i statlig civil tjänst.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av tyskaorden » 17 oktober 2012, 22:26

Hittade idag på Stockholms stadsbibliotek ett riktigt kalenderbitarverk om jaktflygplan från första världskriget och fram till idag (bla. finns Gripen, Eurofighter Typhoon och Rafale med). Verket är på engelska med titeln "The Complete Book of Fighters an illustrated encyclopedia of every fighter aircraft built and flown" av William Green och Gordon Swanborough.

Illustrerad står det och ja boken är verkligen mycket rikt illustrerad med foton, teckningar och sprängskisser. En del bildtexter är dock felaktiga t.ex. en som placerar F11 i Linköping, vilket drar ned helhetsintrycket något. I övrigt är det ett plus att man även tagit med olika experimentmodeller som inte kom i serieproduktion men som kunde ha blivit och ger en intressant inblick i flygplansutvecklingen. Vad det gäller att boken skall var en heltäckande genomgång av alla jaktflygplan som byggts och flugits måste jag säga att man verkligen gjort en stor ansträngning för att detta skall uppfyllas. Här finns inte bara alla de kända amerikanska, franska, sovjetiska/ryska, tyska, japanska, italienska och brittiska flygplanen utan även det finska VL Myrsky, den svenska Svenska Aero S.A. 14 Jaktfalk (J6 i Flygvapnet) eller den jugoslaviska Ikarus (VTI) S-49 vilka tillverkades i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Varulv » 20 juni 2015, 11:54

Ilyushin Il-62. Det første sovjetiske langdistansejetfly i historien, som hadde en viktig impakt på Aeroflot og andre østeuropeiske og asiatiske flyselskaper med et tiltalende utseende for sin tid. Det er utgitt mange flotte bøker om diverse sovjetiske passasjerfly, i særpregenheten Tupolev - men på akkurat et sted hadde Yefim Gordon og hans kolleger tabbet seg ut: Fravær på bøker om Il-62.

En tysk forfatter med bakgrunn i Øst-Tyskland påtok seg dette oppdraget ved å lage den flotte engelsk-tyske "Airliner in Service 2: Il-62" utgitt av Nara-Verlag i 2001. Denne boken er kommet i glemmeboka for de fleste fordi boken er ytterst dårlig kjent for det globale bokmarkedet som litt mer enn en kuriositet. Jörg Thiel har lagd en meget flott bok på 126 sider som er svært fargerikt med massevis av flotte og imponerende fotografier at den mer er lik en billedbok enn en tekstbok. Det er ikke mye tekst, bare selve basisteksten er brukt - ikke mer enn det nødvendige er nedskrevet om Il-62, men allikevel tilstrekkelig for leseren. Teksten i boken er 50 % engelsk og 50 % tysk, så ingenting blir utelatt. Med tanke på at mange av bøkene om sovjetiske passasjerfly fra Aerofax forlag er 90 % svart-hvitt, er Il-62 boken dermed en fryd for øyet, det intetsigende coveret på boken bedrar.

Men hvis teknisk beskrivelse, inngående kunnskap og deretter mye mer som angår Il-62 er viktig, så er dette fraværende på den engelsk-tyske boken, da må man gå til boken OKB Ilyushin - A History of the Design Bureau and its Aircraft som har omtrent tjue sider om Il-62 ut av innholdet på 384 sider. Altfor lite etter min mening.

Det er åpenbart at forfatterne som hadde tatt for seg sovjetiskutviklede fly, hadde ignorerte Il-62 og kanskje Yakovlev Yak-40/42 som trenger deres egne bøker. Men på den andre siden hadde det hendt meget destruktive omrokkeringer i forlagsindustrien i Storbritannia i de siste femten år som da Aerofax svært brutalt ble revet bort (en bok om Saab Viggen forsvant - nå vet ingen om denne boken eksisterer!). Det er først i det siste man så en stabilitet, noe som kom av en ny bok om Tu-144 som erstattet den eldre Aerofax-boken.

Uansett er Il-62 boken fra Tyskland bedre enn ventet, og ikke bare "bedre enn ingenting".

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Varulv » 26 september 2015, 20:45

Franskmennene har meget mange interessante boktitler om flyhistorie, og deres egne flyindustri hadde i over hundre år produserte en meget lang rekke ulike fly og helikoptre og bidratt meget sterkt til den aeronautiske historien. Språkbarrieren er da så formidable, at franske bøker dermed meget sjeldent kom til et globalt publikum som har adoptert engelsk som fellesspråk for boklesing. Noen få franske forlag brøt med den sterke franske tradisjonen med å være franskspråklig i all bokproduksjon, men disse var ikke alltid interessant på en fremvisning av det som kom fra Frankrike eller dårlige kjente fly og helikoptre som polske engelskspråklige forlag hadde spesialisert seg. Ennå, på noen av de meste internasjonale kjente flyene fra historien har franskmennene produserte meget fantastiske og fargerike bøker som en flymodellinteressant kunne betale meget mye for. Forlaget Histoire & Collections har slått seg opp med militærhistoriske, kjøretøyhistoriske og aeronauthistoriske bøker enten oversatt fra fransk eller originalt produsert for det globale bokmarkedet. De har en serie kalt Legend of the Sky om kjente fly og den beste av disse er en tungvekter på 240 sider:

Boeing 707 KC-135 and their derivatives av Dominique Breffort er denne tungvekteren som er en av de meste fargerikt som noensinne er lagd om det legendariske jetmotorpassasjerflyet Boeing 707 medregnet hele "familien" som hadde sine aner i "Dash 80"-prototypen helt fram til våre dager. Språket er kortfattet, knapt og informert selv om det preges av bruk av engelsk som andrespråk i et ikke-engelskspråklig land i en meget tettpakket bok som inneholder hundrevis av fargefotografier, profiltegninger i farge, illustrasjoner og konstruksjonstegninger selv om man ikke utdypet seg i tekniske detaljer. Breffort lagd en bok som er så fargerikt at man blir blendet av bare å bla i denne. Hele "familien" fra prototypen til testforsøksflyene er representert, også Boeing 720 ("707-720") som er en gammel kjenning her i Skandinavia i motsetning til Boeing 707 som nesten aldri vant seg en kunde i kalde nord hvor Douglas var sterkt representert. Det er tre fargeprofiler fra Skandinavia, den kjente Conair fra Danmark, den ukjente Trans Polar fra Norge og den kjente Maersk fra Danmark.

Anbefalt for disse som har råd til å gasse seg i endeløse mengder av fotografier og fargeprofiler - og briller for å lese de mange tynne tekstsetningene, det er ikke lite å lese i boken!

Histoire & Collections har en andre bok som nå er utsolgt - svært populært spesielt for amerikanske kunder - om Lockheed Constellation som har samme opplegging som Boeing 707-boken med hele 300 fotografier og bilder på bare 160 sider.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Varulv » 17 februari 2016, 13:37

Jeg har lest i det siste albumet fra Aeronaut Books som spesialisert seg i bøker i hardcover og softcover (album) om fly fra den første verdenskrig og kan konkludere med at Colin A. Owers har frembrakt en superb bok som er av meget stor verdi for skandinaviske flyhistorieentusiaster: Hansa-Brandenburg Aircraft of WWI: Volume 3 - Monoplane Seaplanes. I Norge, Danmark, Sverige og Finland er Hansa-Brandenburg sjøflyene en vital del av de nasjonale flyhistoriene fra mellomkrigstiden, hvor de store monoplanflyene som har sine aner i den superb W.29, var en del av hverdagslivet i 1920-årene. Boken er en uvurderlig kiste av skatter med opplysninger sanket fra alle kanter, massevis av fotografier, massevis av fargeprofiler og massevis av data - flere hundre fly var bygd etter krigsopphøret og dermed utgjorde en stor eksportsuksess for den tyske flyindustrien tross restriksjonene nedfestet av ententemaktene. Svenskene var så sent med å følge etter sine naboene at de måtte deretter finne seg til rette med W.37 som blir Caspar S.1 som så startet "Heinkel-æren".

Heldigvis for oss i Skandinavia ble ikke Owers`s arbeid avsluttet med Hansa-Brandenburg selskapets oppløsning, men videreført av Mikael Forslund med boken Heinkelflüg i Sverige hvor Heinkel-æren ble omhyggelig omtalt helt til slutten, med Caspar S.1 og dens etterfølgerne fram til He 5 som utgjør halvparten av innholdet i boken, de var generelt kalt Hansa som med sine eldre forgjengerne i nabolandene. Dessverre for oss villet ikke Forslund se på andre land med He 1/He 5/ He 8 fly, som Sovjetunionens He 5 (S 5 i Sverige) og Tysklands He 5 samt Danmarks He 8, så det er fremdeles et gap i Sagaen om Hansa-Brandenburg sjøflyene. I det minst noe dekket av Wikipedia. Jeg burde i det minst ta en tur innom Danmark og ser etter bøker som kan dekker disse danske He 8 sjøflyene.

Alt dette hadde sin begynnelse i mars 1918 da prototypen W.20 ble ferdigbygd av ingeniør Hanns Klemm under føring av Ernst Heinkel idet man besluttet seg om å ta bort øverstvingen fra et W.12 sjøfly og forstørre undervingen, gjorde suksessen om til en av de meste formidable sjøflyene i hele mellomkrigstiden. Dette er dekket i Hansa Brandenburg Aircraft of WWI: Volume 2 - Biplane Seaplanes.

Den største ulempen er at Aeronauts Books bare er mulig å kjøpe gjennom Amazon som har fått en meget dårlig leveringstjeneste, så dårlig at det er ineffektiv i sammenligning med alle andre bokselgerne i Internett. Deretter at bokprisen kan bli meget stiv.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av Varulv » 6 april 2016, 13:04

Et bokforlag i Nederland som er ikke så godt kjent, prøver å gjøre flyhistorie knyttet til bestemte flytyper av utenlandsk og innfødte opprinnelse kjent for resten av verden med tospråklige hefter. Det er Dutch Profile som allikevel forbli lite kjent etter mange år, først og fremst fordi man stort sett bruker internettselskaper med adresse i Nederland som Aviation Megastore fremfor bedre kjente bokselgerne. Deretter hadde man bare to titler som tok for seg innfødte flytyper, Fokker D.XXI og Fokker T.V av 22 hefter. Men i det nederlandske bokmarkedet har det vært observert at det har vært en voksende interesse for flyhistorie i de siste ti år, spesielt i det siste - så man kan da håper at det vil komme engelskspråklige bøker om nederlandskbygde fly i fremtiden.

Heften som var kjøpt og lest, er Fokker T.V "Luchtkruiser" - History, camouflage and markings av Frits Gerdessen og Luuk Boerman. Den store svakheten med heften er at det er litt roterende i oversettelsesarbeid som virker ufullstendig og amatørmessig, fra nederlandsk til engelsk, og man hadde delt tekstinnholdet i to i hver sin del av heften fremfor side til side som i nyere tospråklige bøker/hefter. Det er ikke mye om flyets tekniske detaljene, det finnes ikke en dyptgående utforskning av flyets konstruksjon - det finnes tverrsnitt-tegning så man kan se innsiden i Internett - men det er mye som er interessant omkring flyets historie, og ikke minst hvordan flyet var uegnet for sin rolle. Fokker T.V var ikke i begynnelsen utformet som et bombefly, det var et forsøk om å forene to forskjellige konsepter - luftkrysser - og bombing inn i ett, med ganske begrensede suksess.

Fokker T.V hadde utseendet med seg, men var åpenbart sterkt svekket av faktumet om at Nederland var et fredelig land med svake militære tradisjoner og total mangel på kompetanse på bombing. Det nederlandske flyvåpenet hadde ved feil valgt å satse på sivilpassasjerfly fra KLM som bombeflyvåpen i en fremtidig konflikt og dermed var fullstendig uforberedt i 1935 da man innså at dette konseptet var dødsfødt i møte med de nye utfordringene. Da hadde man adoptert luftkrysserkonseptet omkring store tomotors patruljefly med tung bevæpning og kapasitet for høyintensiv patruljering i lang tid. Fokker T.V ble deretter tilpasset bombingskonseptet, så det var blitt utdatert bare noen få år etter den første ordren på 16 fly kom på bordet. Disse skulle erstattes med Dornier Do.17.

Fokker T.V var av interesse for Sverige som i slutten valgt Junkers Ju 86 som det første tomotors bombeflyet i svensk tjeneste, det er forresten lite kjent at Fokker prøvd å tilbyr Fokker T.V for Norge. Da hadde man utviklet fram en variant som het T.VII som originalt var utviklet for Finland i 1935 som "Prosjekt 122", som var viktig for tilpasningen av T.V inn i et bombefly. Da finnerne nektet å akseptere prosjektet, ble dette videreutviklet til T.VII-W, som egentlig ikke var annet enn T.V med sjøflottør. Sluttprosjektet fra Prosjekt 122 gjennom T.VII-W til T.VII var deretter i 1936 tilbudt til Norge enten som sjøfly eller som patrulje/bombefly. Selvsagt ble tilbudet ikke akseptert. Tre år senere ble He 115 i disses plass kjøpt for det norske marineflyvåpenet.

howner31
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 augusti 2016, 10:40
Ort: Stockholm

Re: Litteratur om flyghistoria

Inlägg av howner31 » 24 augusti 2016, 14:15

tyskaorden skrev:Hittade idag på Stockholms stadsbibliotek ett riktigt kalenderbitarverk om jaktflygplan från första världskriget och fram till idag (bla. finns Gripen, Eurofighter Typhoon och Rafale om mig och vidare med). Verket är på engelska med titeln "The Complete Book of Fighters an illustrated encyclopedia of every fighter aircraft built and flown" av William Green och Gordon Swanborough.

Illustrerad står det och ja boken är verkligen mycket rikt illustrerad med foton, teckningar och sprängskisser. En del bildtexter är dock felaktiga t.ex. en som placerar F11 i Linköping, vilket drar ned helhetsintrycket något. I övrigt är det ett plus att man även tagit med olika experimentmodeller som inte kom i serieproduktion men som kunde ha blivit och ger en intressant inblick i flygplansutvecklingen. Vad det gäller att boken skall var en heltäckande genomgång av alla jaktflygplan som byggts och flugits måste jag säga att man verkligen gjort en stor ansträngning för att detta skall uppfyllas. Här finns inte bara alla de kända amerikanska, franska, sovjetiska/ryska, tyska, japanska, italienska och brittiska flygplanen utan även det finska VL Myrsky, den svenska Svenska Aero S.A. 14 Jaktfalk (J6 i Flygvapnet) eller den jugoslaviska Ikarus (VTI) S-49 vilka tillverkades i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.
Tack för tipsen ska definitivt spana in de! :)

Skriv svar