Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5699
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 24 jan 2022 11:51
Beriev Be-12 Tjajka (ryska: Чайка, (mås) NATO-namn Mail) är ett 2-motorigt propellerplan tillverkat av Beriev, utrustat med glasnos. Det har använts bland annat till att bekämpa skogsbränder och flygspaning.
The Beriev Be-12 Chayka ("Seagull", NATO reporting name: Mail) is a Soviet turboprop-powered amphibious aircraft designed for anti-submarine and maritime patrol duties.
https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-12
Hans har frågan!
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 24 jan 2022 12:05
Tackar, återkommer efter lunch då jag förhoppningsvis hittat på en ny fråga.
https://www.airvectors.net/avbe12.html
MVH
Hans
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 24 jan 2022 13:16
Ok, vad händer här?
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 25 jan 2022 11:42
Den kortare snubben är ess fast han bara har tre bekräftade nerskjutna flygplan.
MVH
Hans
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 25 jan 2022 17:00
Den längre snubben är kung.
MVH
Hans
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 26 jan 2022 10:36
Den första Albert.
MVH
Hans
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 26 jan 2022 14:58
Den korta snubben kunde ordna slika saker.
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5699
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 26 jan 2022 15:11
Baron Willy Omer François Jean Coppens de Houthulst (Watermaal-Bosvoorde, 6 juli 1892 – Berchem, 21 december 1986) was een aas uit de Eerste Wereldoorlog met de meeste Belgische overwinningen op zijn naam./.../ moest hij vliegen met zijn karakteristieke blauwe Hanriot HD-1, bij de Duitsers bekend als "de Blauwe Duivel". In februari 1918 kwam hij bij het 9e escadrille, waar hij zich ontwikkelde tot specialist in het neerhalen van observatie- en artilleriebegeleidingballonnen, de "Drachen". Slechts drie van zijn 37 overwinningen betroffen het uit de lucht halen van andere vliegtuigen. Maar omdat het neerhalen van ballonnen een riskante operatie was, werden deze overwinningen meegeteld.
Willy Omer François Jean baron Coppens de Houthulst (6 July 1892 – 21 December 1986) was Belgium's leading fighter ace and the champion "balloon buster" of World War I. He was credited with 37 confirmed victories and six probables.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 26 jan 2022 15:18
F*n vad du tog lång tid på dig, var det något långlopp på cykel i trakterna?
https://en.wikipedia.org/wiki/Willy_Coppens
https://fr.wikipedia.org/wiki/Willy_Coppens
53'an tar nästa ballong.
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5699
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 26 jan 2022 17:22
En mängdvecka, d.v.s. många timmar ute på kanonsnöslingan (klassisk stil, mestadels stakning) varje dag...
nivetsäkertvar.jpg
Jag frågar inte var - för det vet ju ni alla - eller när - för det kan man inte veta - men jag vill veta vad och vem flyger?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 26 jan 2022 18:46
Vad måste ju vara en Gazelle - vem, ingen aning, får tråla imorgon.
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
- Inlägg: 5699
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Inlägg
av Femtiotrean » 28 jan 2022 07:22
The
Aérospatiale Gazelle (company designations SA 340, SA 341 and SA 342) is a French five-seat helicopter, commonly used for light transport, scouting and light attack duties. It is powered by a single Turbomeca Astazou turbine engine and was the first helicopter to feature a
fenestron tail instead of a conventional tail rotor. It was designed by Sud Aviation, later Aérospatiale, now part of Airbus Helicopters, and manufactured in France and the United Kingdom through a joint production agreement with Westland Aircraft.
7 Flight Army Air Corps was an independent flight of the British Army's Army Air Corps. The flight was formed in 1970 at
RAF Gatow in Berlin where it operated Bell Sioux AH.1 and from 1975 until 1994 Westland Gazelle AH.1 helicopters. It was part of the Berlin Infantry Brigade.
Jag tror att Hans bör ha frågan, han skulle ju ha kunnat berätta att helikoptern var brittisk, men antagligen ville han tråla pilotens namn. Eller kanske bara eliminera möjligheten att den var fransk...
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 28 jan 2022 11:49
Jag var korkad nog att tråla efter en person, förstår att jag inte hittade någon.
Kommer inte kunna ställa frågan på ett antal timmar, vill någon bryta in så varsågod.
MVH
Hans
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 28 jan 2022 20:52
Själv är bästa dräng, vad?
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29336
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Inlägg
av Hans » 29 jan 2022 11:05
Faktiskt hade den tre motorer.
MVH
Hans