Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Flygplanet var ett av två byggda.
Vi talar om ett visst flyg när vi talar om frågans kärna eller idé eller tanken som gav mig impulsen att ställa just denna fråga.
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Sambandet med föregående fråga blir kanske klarare om jag formulerar frågan på nytt:
Vilket datum söker vi?
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Datum, ingen aning, men den mycket udda pippin måste vara en Super Tiger. Utan NAVY vete tusan om jag hittat den.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
You're all too damn clever!
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Då var frågan inte bara svårare utan mycket svårare än jag trodde!
För det första tänkte jag att flygplanet var så "instantly recognizable" att jag var tvungen att sudda ut nemärkningarna.
För det andra kunde jag inte föreställa mig att det enda möjliga sambandet mellan "a record-setting, hydrogen-filled Soviet high-altitude balloon" och ett jetflygplan skulle visa sig som förbryllande svårt att komma på.
Den amerikanske piloten behöll livet och blev inte kallad "stratosfärens hjälte" och fick aldrig samma beröm och hyllningar som man kunde läsa om de tre stratonauterna:
Men - trots allt detta - det är en vårdag i slutet av 1950-talet som vi söker...
För det första tänkte jag att flygplanet var så "instantly recognizable" att jag var tvungen att sudda ut nemärkningarna.
För det andra kunde jag inte föreställa mig att det enda möjliga sambandet mellan "a record-setting, hydrogen-filled Soviet high-altitude balloon" och ett jetflygplan skulle visa sig som förbryllande svårt att komma på.
Den amerikanske piloten behöll livet och blev inte kallad "stratosfärens hjälte" och fick aldrig samma beröm och hyllningar som man kunde läsa om de tre stratonauterna:
Tiden var annorlunda och landet ett annat. Kanske är det synd att maskinet hade tagit över och så att säga berövat människan hans roll som berättelsens hjälte - men jag är alldeles säker på att piloten själv var en levande flygförare hellre än en död hjälte.The three crew members were given top honors, portrayed as “the best representatives of the scientific-technical intelligentsia” and the new political class. The pilot, Pavel Fedoseenko, was a flyer and Red Army officer; Il’ia Usyskin, a physics graduate student and Young Communist leader; and Andrei Vasenko, an aeronautical engineer. Together they were the “fearless stormers of the heavens.” They were Bolshevik “revolutionaries of science,” ready to make any sacrifice for party and country. Together they “wrote a new and definitive page in the book of history’s struggle against nature.”
But the accolades went further. These stratonauts had, according to the poets of the day, reached for the “mysterious distances” and the “fabulous heights.” Indeed, “they went to distances where no man had gone before.” Nikolai Bukharin teased these images, portraying the three as interplanetary travelers of a kind, who had set off for the “fathomless depths of space,” who had literally discovered a “new world, even newer than the Americas.”
Men - trots allt detta - det är en vårdag i slutet av 1950-talet som vi söker...
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Kan du inte bara slänga in en bild på en Spitfire och fråga vilket flygplan är det vi ser?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Då skulle ni kunna berätta mig årsmodell, motortyp, prestation, beväpning och allt det där som jag skall aldrig känna hälften så bra som ni redan kan. Nu gav jag oss ett ypperligt tillfälle att lära någonting nytt - om kanske bara en lite kuriositet.
År det mitt fel att ingen ville avail themselves of the opportunity kindly provided by yours truly?!
År det mitt fel att ingen ville avail themselves of the opportunity kindly provided by yours truly?!
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Jasså! Sambandet var alltså att både ryssarna och jänken finns med i listan av flight altitude records...
Riktigt clever!
Ny fråga:
???
1931-05-27: 15.787 km (51,790 ft) Auguste Piccard and Paul Kipfer in a hydrogen balloon.
1932: 16.2 km (53,000 ft) Auguste Piccard and Max Cosyns in a hydrogen balloon.
1933-09-30: 18.501 km (60,700 ft) USSR balloon USSR-1.
1933-11-20: 18.592 km (61,000 ft) Lt. Comdr. Thomas G. W. Settle (USN) and Maj Chester L. Fordney (USMC) in Century of Progress balloon.
1934-01-30: 21.946 km (72,000 ft) USSR balloon Osoaviakhim-1. The three crew were killed when the balloon broke up during the descent.
1935-11-10: 22.066 km (72,400 ft) Captain O. A. Anderson and Captain A. W. Stevens (U.S. Army Air Corps) ascended in the Explorer II gondola from the Stratobowl, near Rapid City, South Dakota, for a flight that lasted 8 hours 13 minutes and covered 362 kilometres (225 mi).
1956-11-08: 23.165 km (76,000 ft) Malcolm D. Ross and M. L. Lewis (U.S. Navy) in Office of Naval Research Strato-Lab I, using a pressurized gondola and plastic balloon launching near Rapid City, South Dakota, and landing 282 km (175 mi) away near Kennedy, Nebraska.
1957-06-02: 29.4997 km (96,784 ft) Captain Joseph W. Kittinger (U.S. Air Force) ascended in the Project Manhigh 1 gondola to a record-breaking altitude.
1957-08-19: 31.212 km (102,400 ft) above sea level, Major David Simons (U.S. Air Force) ascended from the Portsmouth Mine near Crosby, Minnesota in the Manhigh 2 gondola for a 32-hour record-breaking flight. Simons landed at 5:32 p.m. on August 20 in northeastern South Dakota.
1957 August 28: 70,310 ft 21,430 m Mike Randrup English Electric Canberra WK163 turbojet & rocket With Napier "Double Scorpion" rocket motor
1958 April 18: 76,939 ft 23,451 m Lt. Commander George C. Watkins, USN Grumman F11F-1F Super Tiger turbojet
1958 May 2: 79,452 ft 24,217 m Roger Carpentier SNCASO Trident II turbojet & rocket
1958 May 7: 91,243 ft 27,811 m Major Howard C. Johnson Lockheed F-104 Starfighter turbojet This F-104 became the first aircraft to simultaneously hold the world speed and altitude records when on May 16, 1958, U.S. Air Force Capt. Walter W. Irwin set a world speed record of 1,404.19 mph
1959 September 4: 94,658 ft 28,852 m Vladimir Ilyushin Sukhoi Su-9 turbojet
1959 December 6: 98,557 ft 30,040 m Commander Lawrence E. Flint, Jr. McDonnell Douglas F-4 Phantom II turbojet
1959 December 14: 103,389 ft 31,513 m Capt "Joe" B. Jordan Lockheed F-104 Starfighter turbojet General Electric J79
Riktigt clever!
Ny fråga:
???
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Den känner jag inte igen. Men trebladig propeller ger runt 1940 och träden lutar mot ett varmt land.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 5628
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
The North American Aviation NA-50 was developed as a simple single-seat, low-wing, single-engined fighter for export. The design was developed from the NA-16/BT-9 basic training aircraft of 1935. The NA-16 evolved into a series of aircraft that were some of the most widely used advanced and basic training aircraft produced by any country, and provided the basic design for a single-engined fighter intended for small countries that needed a simple aircraft with modern capabilities and features.
The NA-50 Torito (Spanish slang for "little bull"), built for Peru, was a single-seat fighter design based on the two-seat Basic Combat Demonstrator NA-44. The NA-50 was powered by an 840 hp (626 kW) Wright R-1820-G3 radial air-cooled engine that gave the NA-50 a top speed of 295 mph at 9,500 feet. It was armed with two .30 in (7.62 mm) M1919 Browning machine guns. The aircraft were manufactured in May 1939, and test-flown at the factory.
Peru purchased seven aircraft for the Peruvian Air Force, with deliveries completed in May 1939. In Peruvian service these aircraft, nicknamed Torito ("Little Bull"), were fitted with bomb racks under the fuselage for light bombs. The Peruvian NA-50s took part in the Ecuadorian–Peruvian War of July 1941, supporting Army of Peru ground forces.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9 ... s_Gonzales
Hans K har frågan!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11094
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack för det - José Quiñones var med sin Kamikaze-tripp i Skalmans frågespalter ett tiotal år tillbaka...om jag minns rätt...
En bild
Vad ser vi?
Hans K
En bild
Vad ser vi?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11094
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Här ett foto av piloten ett tiotal år senare...
Hans K
Hans K