Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 24 feb 2021 16:55

British Airways retired its last Boeing 747 in October.

Flygplanet som vi söker är alltså ett 747-400 - men nu är jag envis och vill ha flygbolaget och flygplanets namn!
747-400.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 25 feb 2021 13:27

In 1997, following BA’s decision to remove the Union Flag from its aircraft, <pip> introduced a Union flag design on its winglets and changed the red dress on their <pip> to a Union Flag with the tag line ‘Britain’s Flag Carrier’, a blatant challenge to BA’s traditional role as the UK’s flag carrier.

masase
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av masase » 25 feb 2021 18:36

Virgin?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 25 feb 2021 20:59

Bild

Biggin Hill Air Show 2009. "We arranged it so that we met up over the middle of the English Channel, so that we were flying around in a sort of elongated circle. They flew over from an air display they’d had in France that morning, we joined up in mid-air and then flew along the Thames Estuary down towards Biggin Hill and did two low passes in a very tight V-formation. It was a tremendous thrill because obviously they’re one of the foremost aerobatic and formation teams in the world and to look out from a massive jumbo and just see a tiny little red fighter aircraft on the wing was a huge excitement.”


https://airlinegeeks.com/2015/09/28/exc ... inal-time/

https://www.inflightwithjames.com/post/ ... oeing-747/

https://blog.virginatlantic.com/a-fond- ... oeing-747/


https://confessionsofatrolleydolly.com/ ... boeing-747


masase har frågan!

masase
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av masase » 02 mar 2021 10:41

När har en komplett flygplansfabrik åkt tåg?

varjag
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 47421
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av varjag » 04 mar 2021 02:40

masase skrev:
02 mar 2021 10:41
När har en komplett flygplansfabrik åkt tåg?
Låter som CCCP - evakuering efter det tyska angreppet ????


Varjag

masase
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av masase » 04 mar 2021 08:51

varjag skrev:
04 mar 2021 02:40
Låter som CCCP - evakuering efter det tyska angreppet ????
Händelsen jag letar efter skedde ungefär 23 år tidigare.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9688
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 09 mar 2021 09:21

Vet inte om det skedde med tåg, men tänker du kanske på Fokker strax efter stilleståndet 1918, då han förflyttade stora delar av sina flygplan och tillhörande attiraljer från Tyskland till Holland...?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 09 mar 2021 12:13

When the Germans surrendered, one of the Allies' demands was that all D.VIIs be destroyed or surrendered. More than one hundred and forty pieces were shipped to the United States. However, Fokker managed to transport a number - probably 98 - by train to the Netherlands in a clandestine manner.
Men också:
1919 verlegte Anthony Fokker mit einem ausgeklügelten Plan innerhalb von ein paar Wochen seine Fabrik per Eisenbahn in die Niederlande, denn nach dem Ersten Weltkrieg war der Bau von Flugzeugen und Flugmotoren durch die Alliierten zunächst verboten worden. Dort gründete Fokker zusammen mit der Familie van Beuningen und Fentener van Vlissingen die Steinkohlen Handels Vereinigung (SHV) und am 21. Juli 1919 mit einigen anderen Unternehmern die niederländische Flugzeugfabrik N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker
och:
Despite the strict disarmament conditions in the Treaty of Versailles, Fokker did not return home empty-handed. In 1919, he arranged an export permit and brought six entire trains of parts, and 180 types of aircraft across the Dutch-German border, among them 117 Fokker C.Is, D.VIIs, and D.VIIIs. This initial stock enabled him to set up shop quickly.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9688
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 13 mar 2021 17:46

Kan vi anta att vår masase glömt oss, och kan vi anta att undertecknad och 53an producerade rätt svar...ja, så kommer här nästa fråga:

Den här maskinen gjorde något som var första gången...
maskin.png

Ja, första blev också andra gången då kamerorna inte fungerade den första gången!

Namn på flygplan och bedrift tack!

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 15 mar 2021 06:34

Bild
In 1931, Westland produced the PV-6, a private-venture development of its successful Wapiti. This updated aircraft embodied a number of improvements including a lengthened fuselage, brakes and wheel spats on the undercarriage and a new engine. By this time both the appearance and performance differed considerably from the standard Wapiti, so the company designated it the "PV6 Wallace." Compared with the earlier Wapiti, the Wallace was 20 inches (0.5 m) longer, incorporated an improved undercarriage and was powered by a 655 hp (488 kW) Bristol Pegasus IV engine.
The original PV-6 prototype, registered G-ACBR (and also known as the Houston-Wallace) along with Westland PV-3 G-ACAZ, was part of the Houston Everest Expedition, named after Lucy, Lady Houston the patron, an attempt to fly over Mount Everest. Both aircraft received modifications that included fitting heating and oxygen equipment, fully enclosing the rear cockpits and using highly supercharged Bristol Pegasus IS 3 engines. Flown by Flight Lieutenant D.F. McIntyre and Douglas Douglas-Hamilton, 14th Duke of Hamilton, otherwise known as Lord Clydesdale, the two aircraft became the first to fly over Mount Everest on 3 April 1933.

My Uncle Was First to Fly Over Everest

Above the Roof of the World

Rare pictures of the first flight expedition over Everest, 1933

Houston–Mount Everest flight expedition




sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9688
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 15 mar 2021 10:29

Tuffa grabbar, Flight Lieutenant D.F. McIntyre and Douglas Douglas-Hamilton
Everest-crew-960_640.jpg

som var de första att ta bilder på den höjden av Mount Everest. Kameran, en Williamson Automatic Eagle III...
Role Equipment-Williamson-1932-13879.jpg

tung men tillförlitlig, tog bilder som fortfarande är makalöst klartecknade!

53ans.

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 15 mar 2021 17:55

tidning.jpg
flygplansdel.jpg
Var? När? Och *två* flygplanstyper!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 4426
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av Femtiotrean » 17 mar 2021 09:04

verkstad.jpeg
flygplan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

sveahk
Redaktionen
Inlägg: 9688
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

Inlägg av sveahk » 17 mar 2021 22:21

Året är 1946, en amerikansk C-53 kraschar på schweiziska Gauligletscher - schweiziska piloter landar med två storkar uppe på glaciären och räddar liv...
https://www.stern.de/reise/follow-me/fi ... 05044.html

Hans K