Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 24153
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Medlem
- Inlägg: 4282
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Vad ser vi och varför ser vi det vi ser där vi ser det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
"Starships await decommissioning / destruction at Pinal Airpark in Marana, AZ"
http://www.bobscherer.com/Pages/Starship.htm
Hans K
http://www.bobscherer.com/Pages/Starship.htm
Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 4282
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 24153
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Jag gillade detta från den sista länken:
MVH
Hans
Min fetstil.I remember one evening sitting in a Wichita bar with Mike Potts, who worked in Beech PR at the time — imagine that, a writer and PR guy in a bar — discussing the Starship’s future. In a stroke of brilliance, or maybe it was gin, we realized there was a third possible outcome. What if the Starship is certified and built, but just doesn’t do anything well, and certainly not better than other airplanes.
MVH
Hans
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Starship, ett mycket vackert plan...
Vi stannar i det civila flyglivet. Visar här tre olika flygplan som ett flygbolag förlorade vid olika olyckor.
Det sökta flygbolaget är inte ett av de tre visade.
Några tips på svarskläckarvägen:
Bara vid tvåan, den andra olyckan, förlorades liv.
Dessutom, flygbolaget bildades strax efter andra världskriget.
Och ett tredje tips, flygbolaget har till dags dato "bara" haft dessa tre flygolyckor.
Vilket flygbolag avses?
Hans K
Vi stannar i det civila flyglivet. Visar här tre olika flygplan som ett flygbolag förlorade vid olika olyckor.
Det sökta flygbolaget är inte ett av de tre visade.
Några tips på svarskläckarvägen:
Bara vid tvåan, den andra olyckan, förlorades liv.
Dessutom, flygbolaget bildades strax efter andra världskriget.
Och ett tredje tips, flygbolaget har till dags dato "bara" haft dessa tre flygolyckor.
Vilket flygbolag avses?
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8063
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Detta borde Hans kunna - Luxair S.A., Société Luxembourgeoise de Navigation Aérienne?
1. Vickers Viscount
2. Fokker 50
3. Bombardier Q400
1. Vickers Viscount
2. Fokker 50
3. Bombardier Q400
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
"Det borde Hans kunna...", men Amund tog den perfekt!
Luxair grundades 1948, och, som sagt tre olyckor till dags dato - dvs svenska Wiki som är lite långsam att uppdatera, nämner bara de två första...
"Accidents and incidents.
On 22 December 1969, a Vickers Viscount (registration LX-LGC) arriving from Frankfurt Airport, Germany, landed 60% on the right hand side of R24, hit a snowbank piled up by snowplows at the intersection with runway 20 during landing and rollout at Luxembourg Findel Airport in freezing fog weather. No passengers were killed, but the aircraft was damaged beyond repair. It was scrapped in May 1970.
On 6 November 2002, Luxair Flight 9642, a Fokker 50 (registration LX-LGB) incoming from Berlin, Germany, crashed in a field near the village of Niederanven during its final approach to Luxembourg Findel Airport. Twenty passengers and two crew-members died, including artist Michel Majerus. Only the pilot in command and one passenger survived. This is the only fatal accident in Luxair's history.
On 30 September 2015, Luxair Flight 9562, operated by a Bombardier Q400, was taking off from Saarbrücken Airport when the first officer retracted the landing gear prior to the aircraft lifting off. The aircraft collapsed onto its belly and came to a stop on the runway. The aircraft was damaged beyond repair and Luxair ordered a replacement Q400 to be delivered in August 2016."
Amund rattar vidare!
Hans K
Luxair grundades 1948, och, som sagt tre olyckor till dags dato - dvs svenska Wiki som är lite långsam att uppdatera, nämner bara de två första...
"Accidents and incidents.
On 22 December 1969, a Vickers Viscount (registration LX-LGC) arriving from Frankfurt Airport, Germany, landed 60% on the right hand side of R24, hit a snowbank piled up by snowplows at the intersection with runway 20 during landing and rollout at Luxembourg Findel Airport in freezing fog weather. No passengers were killed, but the aircraft was damaged beyond repair. It was scrapped in May 1970.
On 6 November 2002, Luxair Flight 9642, a Fokker 50 (registration LX-LGB) incoming from Berlin, Germany, crashed in a field near the village of Niederanven during its final approach to Luxembourg Findel Airport. Twenty passengers and two crew-members died, including artist Michel Majerus. Only the pilot in command and one passenger survived. This is the only fatal accident in Luxair's history.
On 30 September 2015, Luxair Flight 9562, operated by a Bombardier Q400, was taking off from Saarbrücken Airport when the first officer retracted the landing gear prior to the aircraft lifting off. The aircraft collapsed onto its belly and came to a stop on the runway. The aircraft was damaged beyond repair and Luxair ordered a replacement Q400 to be delivered in August 2016."
Amund rattar vidare!
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8063
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tackar tackar! Jag är inte så kunnig på sånt här egentligen, men fick för mig att ettan var en Vickers, och tvåans Fokker kändes också rätt.
Vad är det här fråga om..?
Vad är det här fråga om..?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 47347
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Medlem
- Inlägg: 4282
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

https://magazine.caltech.edu/post/people-powered-flight
PS 300 W för två timmar är mer än 98% MAMILs som tränar (och inte bara njuter av solen, fikapauser och en dyr och fin cykel) kan drömma om.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 8063
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Fullständigt rätt! Blir inte helt klar över hur framdrivningen funkar, men frågan är Varjags - varsågod!varjag skrev: ↑10 feb 2021 21:54MacCreade Gossamer Albatross
https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready ... _Albatross
Varjag
Edit: Snygg bild femtiotrean. Det är en tanke som känns betydligt mer aktuell idag än 1979.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 47347
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack Amund
här ?
Varjag
här ?
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Något italienskt...?
Hans K
Hans K
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9602
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tänkte väl det...
" A truly remarkable design, the Piaggio P.7 or Piaggio-Pegna P.c.7 was built for the 1929 Schneider Trophy contest. A cantilever high-wing monoplane with long slender fuselage, it had twin hydrofoils instead of floats and was intended to float with the wing resting on the surface of the water. While water-borne it was to be driven by an ordinary marine propeller connected by a shaft and clutch to the rear of the 723kW Isotta Fraschini Special V.6 engine. Once sufficient speed had been attained to lift the aircraft on to the hydrofoils and the normal tractor propeller was clear of the water, this latter propeller would be clutched-in, the marine propeller disengaged, and a conventional take-off would follow.
In practice, problems with the respective clutches prevented the P.c.7 from ever taking off, and although water trials were conducted on Lake Garda by Dal Molin of the Italian Schneider team, the construction of a second aircraft was abandoned."
http://www.aviastar.org/air/italy/piaggio_p-7.php
Hans K
" A truly remarkable design, the Piaggio P.7 or Piaggio-Pegna P.c.7 was built for the 1929 Schneider Trophy contest. A cantilever high-wing monoplane with long slender fuselage, it had twin hydrofoils instead of floats and was intended to float with the wing resting on the surface of the water. While water-borne it was to be driven by an ordinary marine propeller connected by a shaft and clutch to the rear of the 723kW Isotta Fraschini Special V.6 engine. Once sufficient speed had been attained to lift the aircraft on to the hydrofoils and the normal tractor propeller was clear of the water, this latter propeller would be clutched-in, the marine propeller disengaged, and a conventional take-off would follow.
In practice, problems with the respective clutches prevented the P.c.7 from ever taking off, and although water trials were conducted on Lake Garda by Dal Molin of the Italian Schneider team, the construction of a second aircraft was abandoned."
http://www.aviastar.org/air/italy/piaggio_p-7.php
Hans K