Quiz: Flyg- och rymd-historia
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Det gick inte alltid så bra.
MVH
Hans
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 47264
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
U-2 nedskjuten i Kina - startade från Taiwan. Men - deras ''kissemiss'' var svart 

-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 47264
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Tack Hans - ett vackert passagerarflygplan som - en tid var
största i sitt slag
Vad hette typen och vilka två flygbolag använde den ?
Varjag
största i sitt slag

Vad hette typen och vilka två flygbolag använde den ?
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

?
Om det stämmer så trålade jag fram Transports aériens intercontinentaux & Société Auxiliaire de Gérance et de Transport Aériens.
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 3981
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia

The SNCASE S.E.2010 Armagnac was a large French airliner of the late 1940s built by SNCASE (Sud-Est). The aircraft's disappointing performance and range prevented it from achieving commercial success. Although the SNCASE Armagnac did not have a sterling career, its passenger compartment design gave it a much roomier feel and greater capacity and foreshadowed the future wide-body jet airliners.

Armagnac was one of the largest civil aircraft ever built with a wingspan of almost 50 meters and weight over 77 tonnes. The capacious pressurized cabin (with a near-circular fuselage section with 4.7 m/ 15 ft width and height) was intended for a three tier sleeping compartment configuration which ultimately was not fitted to any of the S.E.2010 versions. The fuselage was left with a good deal of unusable space with only open luggage shelves mounted in the upper fuselage.
Initial production of 15 aircraft was planned for delivery to launch customer Air France. After evaluation of the prototype by Air France, the airline declined delivery in 1952 when the first production aircraft was ready, citing inadequate performance. Despite being designed for transatlantic service, the aircraft's range of 5,000 km, fell short of the 6,500 km required range for this use. Additionally, the aircraft was too large to be operated profitably for shorter range route

Including the sole prototype, only nine aircraft were built with TAI (Transports Aériens Intercontinentaux) (later UTA) evaluating the first production aircraft in April 1952. A total of four S.E.2010s were delivered to TAI in December 1952, who used them for eight months and then discarded them as unprofitable. The aircraft passed to SAGETA (the Société Auxiliaire de Gérance et d'Exploitation de Transport Aériens) in 1953 who operated seven Armagnacs to ferry cargo, mail and troops from Toulouse to Saigon in French Indochina. They were highly regarded in this role, but French rule in the area was almost over and they were surplus by mid-1954.
Most Armagnacs were broken up in 1955 although two were used to transport the French contingent to the 1956 Olympic Games held in Melbourne.


-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 47264
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Hans skrev:
& tack Femtiotrean för vackra bilder och beskrivningar >
Hans fråga, Varjag
Visa Hans en fransk kjolspets - och han hittar vägen hem ……Om det stämmer så trålade jag fram Transports aériens intercontinentaux & Société Auxiliaire de Gérance et de Transport Aériens.

& tack Femtiotrean för vackra bilder och beskrivningar >
Hans fråga, Varjag
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Jepp, 53'an är duktig på att ge fylligare och mer informativa svar och det tackar vi för.
Återkommer med fråga.
MVH
Hans
Återkommer med fråga.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Vad händer här?
MVH
Hans
MVH
Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9505
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Ja, om man ska vara petig
, så ser vi på bilden en amerikansk Flying Boxcar som fångar in en träningsfallskärm - men jag antar att broder Hans siktar mer på "vad som hände se'n":
"Discoverer 14 , also known as Corona 9009,[4]:236 was a spy satellite used in the Corona program managed by Advanced Research Projects Agency (ARPA) of the Department of Defense and the United States Air Force. On 19 August 1960, usable photographic film images of the Soviet Union taken by the satellite were recovered by a C-119 recovery aircraft. This was the first successful recovery of film from an orbiting satellite and the first mid-air recovery of an object returning from Earth orbit."
https://en.wikipedia.org/wiki/Discoverer_14
https://www.nro.gov/Portals/65/document ... ersWeb.pdf
Hans K

"Discoverer 14 , also known as Corona 9009,[4]:236 was a spy satellite used in the Corona program managed by Advanced Research Projects Agency (ARPA) of the Department of Defense and the United States Air Force. On 19 August 1960, usable photographic film images of the Soviet Union taken by the satellite were recovered by a C-119 recovery aircraft. This was the first successful recovery of film from an orbiting satellite and the first mid-air recovery of an object returning from Earth orbit."
https://en.wikipedia.org/wiki/Discoverer_14
https://www.nro.gov/Portals/65/document ... ersWeb.pdf
Hans K
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Han med det trevliga namnet får vi hoppas är coronanegativ men han kan fortfarande sin Corona.
https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_(satellite)
Säg inte att jag inte fick in en dagsaktuell fråga på ett historiskt forum.
Och han med det trevliga namnet tar nästa virus eller kanske hellre öl (https://inews.co.uk/news/consumer/coron ... est-799853).
MVH
Hans
Edit: Tack för .pdf'en i andra länken, mycket intressant
https://en.wikipedia.org/wiki/Corona_(satellite)
Säg inte att jag inte fick in en dagsaktuell fråga på ett historiskt forum.
Och han med det trevliga namnet tar nästa virus eller kanske hellre öl (https://inews.co.uk/news/consumer/coron ... est-799853).
MVH
Hans
Edit: Tack för .pdf'en i andra länken, mycket intressant
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9505
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Naturligtvis kan man det, när man blir bjuden på en 1910:a hos kamrat Hans. Vilket för oss osökt till nästa fråga - Vilken av de avbildade flygmaskinerna fyllda med väl lagrat whiskybränsle ska medföras vid en inbjudan? Aeroplanet på flaskan bör identifieras, en räcker!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 23943
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
- Redaktionen
- Inlägg: 9505
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyg- och rymd-historia
Absolut, de blir bättre och bättre, inte bara med etiketterna!
Så, kom igen, en whisky-flygmaskin behövs, vilken?
Mvh Hans K
Så, kom igen, en whisky-flygmaskin behövs, vilken?
Mvh Hans K