Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 17 april 2020, 17:54

Rovaniemi, december 1999...?

Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 17 april 2020, 20:53

Den 19 december 1999, ja!

https://www.csmonitor.com/1987/1215/lchris.html

British Airways flög till Rovaniemi 45 gånger 1984-1999 och Air France två gånger; den första från London (passagerarna var britter), den andra och sista Concorde-visiten i Rovaniemi var den 20 mars 2000 från Paris (passagerarna var kunder av det franska elektronikbolaget Arnould).
sistaflyget.png
Jag tror alla som läser tråden vet varför det blev stopp för Concorde-glyg till Lapland.


Hans K har frågan!

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 17 april 2020, 21:43

Jultomteflygningarna för de övre klasserna - exklusivare går det knappast!

Vi fortsätter med en annan flygplats, där den här maskinen fastnade under ett par veckor...
var.png

Var är vi?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 18 april 2020, 07:32

Vill minnas att ett Norwegianplan nödlandade helt odramatiskt i Iran för några år sedan, förmodligen på väg från Dubai till Norden. Minns inte detaljerna men begärd reservdel kunde inte flygas in pga handelsbojkotten - så ett annat plan fick hämta passagerarna.
Så mitt svar är Abadan, Bandar Abbas, Esfhanan eller kanske Teheran?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 18 april 2020, 11:29

Amund hittade mycket riktigt Iran, och flygplatsen är Shiraz. En Norwegian Boeing 737-8MAX på väg från Dubai till Oslo i december 2018, fick efter starten snabbt problem med en motor som stängdes av. Istället för att flyga tillbaka till Dubai beslöt man att landa i iranska Shiraz för reparatur. Vilket inte var det klokaste - Det tog två månader att få dit en ny motor, mest på grund av US-sanktionerna som byråkratiskt måste förbigås.

Kommentarerna i fackpressen var inte helt nådiga gentemot Norwegian. Varför flög de inte tillbaka till Dubai? Eller - varför anlitades inte ett annat flygbolag, t.ex. Lufthansa, som har erfarenheter med reparaturer i Iran, och som hade kunnat fixa det hela på en vecka?

Passagerarna fick stanna i Shiraz över natten i ett utmärkt hotell (som undertecknad kan intyga - viewtopic.php?f=37&t=43392&hilit=iran),innan de nästa dag kunde flyga hem i en ersatz-maskin - men, herregud, det fanns ingen bar och ingen sprit på hotellet!!! Inte lätt alla gånger :roll: ...

Men Amund lättar upp oss med nästa fråga!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Hans » 18 april 2020, 13:01

sveahk skrev:
18 april 2020, 11:29
...det fanns ingen bar och ingen sprit på hotellet!!! Inte lätt alla gånger :roll: ...
Och förmodligen inga lättfotade brallisar heller.

Sluta att berätta sådana här skräckhistorier, nu har du förstört min nattsömn inom överskådlig tid.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 18 april 2020, 16:50

Hans skrev:
18 april 2020, 13:01
sveahk skrev:
18 april 2020, 11:29
...det fanns ingen bar och ingen sprit på hotellet!!! Inte lätt alla gånger :roll: ...
Sluta att berätta sådana här skräckhistorier, nu har du förstört min nattsömn inom överskådlig tid.
Ja det låter dystopiskt med ett torrlagt hotell :D

Tack för frågan. Kom ihåg händelsen.

Nästa fråga - får man fråga om båtar i den här kvissavdelningen? Det är ju i alla fall nästan ett hangarfartyg med ett flygdäck som verkar bestå av några plywoodskivor. :wink: Man landar inte ombord efter avslutat uppdrag - vilket kanske hade krävt fallskärmar för att bromsa upp stoppsträckan, eller åtminstone ytterligare en plywoodskiva. :D

Hangarfartyg.jpg

Vilken flygplansmodell och nationalitet handlar det om..? Bonus om man kan säga fartygets namn!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 18 april 2020, 23:56

En australisk Sopwith Camel paa kryssaren HMAS Sydney, aaret var troligen 1918
Naval Aviation in the Royal Australian Navy began in 1917 when the cruisers Brisbane embarked a sea plane for operations in the Indian Ocean. Later in World War I the flagship Australia and cruisers Sydney and Melbourne were fitted with wooden flying-off platforms over the top of their main deck guns allowing them to launch their flimsy Sopwith fighter aircraft. Landing was another matter and if the pilot was out of range of an airfield he would ‘alight on the water’, hopefully to be rescued by the nearest friendly ship.
https://news.navy.gov.au/en/Feb2015/Eve ... pt2cORlI5s

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 19 april 2020, 07:30

varjag skrev:
18 april 2020, 23:56
En australisk Sopwith Camel paa kryssaren HMAS Sydney, aaret var troligen 1918
Naval Aviation in the Royal Australian Navy began in 1917 when the cruisers Brisbane embarked a sea plane for operations in the Indian Ocean. Later in World War I the flagship Australia and cruisers Sydney and Melbourne were fitted with wooden flying-off platforms over the top of their main deck guns allowing them to launch their flimsy Sopwith fighter aircraft. Landing was another matter and if the pilot was out of range of an airfield he would ‘alight on the water’, hopefully to be rescued by the nearest friendly ship.
https://news.navy.gov.au/en/Feb2015/Eve ... pt2cORlI5s
Full pott! För mig var det en nyhet när jag hittade det här att man startade ombord på så små båtar innan katapulternas tid, som väl måste ha dykt upp i samma veva? Om jag tänker rätt blir utgångsfarten ca 35-40 km/h vid stiltje och ca 20 knops fart. Det dubbla vid ca 10 m/sek motvind, det borde räcka för den där motorförsedda presenningen. :)

Varjag lyfter nästa fråga - varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 april 2020, 12:42

Tack Amund
Som sjaelerkaend ''flygfnatt' - var det laett indentifiera en ''Camel'' -
I varjagens ungdom - var flygfnattarnas skara stor och bred, ja aennu stoerre blev den naer det engelska ordet - Aerophile
uppenbarade sig och kvickt anammades som svenskans - aerofil vilket var mycket serieosare och laet fint i alla kretsar….
denne officer -.jpg
anses fortfarande varit skaparen av hundratusentals pojkars brinnande flygintresse - varjag var en…..

Vad hette officeren ?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Amund » 19 april 2020, 15:47

Gissar på William Earl Johns (Författaren till Biggles) ?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 april 2020, 00:47

Amund skrev:
19 april 2020, 15:47
Gissar på William Earl Johns (Författaren till Biggles) ?
Vem annars - Amund ! Den allra forsta varjag laeste - var denna:
The Camels are coming.jpg
The Camels are coming.jpg (133.11 KiB) Visad 165 gånger
(hur innerst inni helskotta -han kunde baade flyga och hantera en rorlig kulspruta - vete tusan :lol: )
fraan Wahlstroms Forlag - Den svenska oversaettningen stavade Sopwith Camels - med liten bokstav -
"camel / cameler / camelen'' - vilket forvirrade 11-aaringen varjag….red karl'n paa kameler ??? :roll:
Men nar jag antligenn fattat vad en ''Camel'' var - var jag hopplost forlorad som Flygfnatt - det sitter i aen!

Hans ''Biggles'' - blev for ovrigt inte ensam; han skapade ocksaa ''Borret King'' med King vid Kommandotrupperna
('Gimlet' King paa engelska) och WAAF tjejen Worrals….

https://sv.wikipedia.org/wiki/W.E._Johns

Amund skriver om naesta ''motoriserade presenning" :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av sveahk » 20 april 2020, 09:43

Då har jag ett par mer än varjag :thumbsup: !
IMG_0518.jpg
IMG_0517.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Markus Holst » 20 april 2020, 11:23

Visst uttalade ni Biggles som det stavas, på svenska? Det gör jag fortfarande när jag ser namnet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 20 april 2020, 11:36

En superb kavalkad sveahk! Tack f dessa - haerliga minnen - en varjag som laest minst en tredjedel :D
Jag kopte min ''aater i elden'', vad jag minns i en svensk boklaada 1975 vid mitt forsta aaterbesok i Svedala
efter utvandringen. Och - laeser naat kapitel daa och daa med storsta noje :wink:

Varjag

Skriv svar