Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
fast det är nog ingen sunderland....
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Stämmer, och deras uppgift i detta sammanhang hade inget med ubåtsjakt att göra...ja, överhuvudtaget inget med jakt...mer skydda och bevara...gostap skrev:fast det är nog ingen sunderland....
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Nej, deras uppgift började och slutade i flygplanens hemland...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Hmmm....Boeing 314 Clipper, Liberator Express och Douglas C-54 - alla transportfpl mest avsedda för passagerare.
Alla fyrmotoriga....kan den utelämnade vara Boeing 307 Statoliner???, Varjag
Alla fyrmotoriga....kan den utelämnade vara Boeing 307 Statoliner???, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tre riktiga av tre möjliga, varjag, men den kryptiska frågan varvarjag skrev:Hmmm....Boeing 314 Clipper, Liberator Express och Douglas C-54 - alla transportfpl mest avsedda för passagerare.
Alla fyrmotoriga....kan den utelämnade vara Boeing 307 Statoliner???, Varjag
...betyder en av de tre fick inte vara med...sveahk skrev: ...och nu ska vi bli kryptiska - alla tre har något gemensamt, men en fick inte vara med.
Tja, vad menas?
Hans K
Get it?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
För att klargöra frågan något: Alla tre maskinerna hade samma uppgift, men en visade sig vara undermålig och fick inte vara med...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Kan det vara Liberatorn som inte dög att vara Air force one?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Mitt på spiken, Amund !Amund skrev:Kan det vara Liberatorn som inte dög att vara Air force one?
Tre US-presidentmaskiner, de första: Air Force One/Ett, Två och Tre. Lätt ombyggda skulle de alla användas av President Roosevelt under kriget...hade man tänkt - men just tvåan, C-87A Liberator Express med tillnamnet "Guess where Two", blev ratad. En liknande maskin hade strax innan rasat i backen - det blev för riskant (även om presidentens fruga, Eleanor, vid ett senare tillfälle flög med samma maskin...).
Bra tänkt Amund - och varsågod!
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Man tackar och bugar.
Då går vi lite bakåt i tiden till en tid när man normalt åkte båt när man skulle transportera sig långa sträckor, men det fanns undantag.
Elva flygplan av lite olika sorter startar tillsammans en Lååång resa, men endast mannen till vänster fullföljer med sitt ursprungliga flygplan. Resan blir lång och äventyrlig och med förseningar orsakade av tekniska problem, dåligt väder och ibland även långa festligheter (man fick på ett ställe inte tanka innan festligheterna upphört ) nås slutmålet efter 3 ½ månad.
Vad heter mannen och vilken bragdflygning är det han har gjort?
Då går vi lite bakåt i tiden till en tid när man normalt åkte båt när man skulle transportera sig långa sträckor, men det fanns undantag.
Elva flygplan av lite olika sorter startar tillsammans en Lååång resa, men endast mannen till vänster fullföljer med sitt ursprungliga flygplan. Resan blir lång och äventyrlig och med förseningar orsakade av tekniska problem, dåligt väder och ibland även långa festligheter (man fick på ett ställe inte tanka innan festligheterna upphört ) nås slutmålet efter 3 ½ månad.
Vad heter mannen och vilken bragdflygning är det han har gjort?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
En italienare var det, Arturo Ferrarin, som skuttade upp och ner ett antal gånger på sin väg 1920 från Rom till Tokyo...där han fick ta på sig den tjusiga mössan ...
http://www.aeronautica.difesa.it/archiv ... rarin.aspx
Hans K
http://www.aeronautica.difesa.it/archiv ... rarin.aspx
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Alldeles riktigt Sveakh! En riktig bragd må man säga, men nog kostade kalaset som tog 106 dagar totalt, varav 23 i luften.sveahk skrev:En italienare var det, Arturo Ferrarin, som skuttade upp och ner ett antal gånger på sin väg 1920 från Rom till Tokyo...där han fick ta på sig den tjusiga mössan ...
http://www.aeronautica.difesa.it/archiv ... rarin.aspx
Hans K
Det började med att den berömde piloten och svärmaren Gabriel D’Annunzio gjorde upp planerna om att genomföra detta jippo med den i Italien verksamme japanske poeten Shimoi. Det var inget litet logistiskt projekt att serva sju stycken SVA-9 och tre Caproni CA-3 efter denna rutt med mekaniker, reservdelar och reservplan, bränsle, etc.
Man startade från Rom den 14:e februari 1920 och plan efter plan avföll från sällskapet allt eftersom och snart återstod endast Ferrarin och Masiero(till höger på bilden), det första i Thessaloniki, några i Turkiet och i den Syriska öknen slutade resan för några. Piloten Gordesco störtade till döds i den persiska staden Bushehr. I Bagdad tvingades Ferrarin att landa mitt i en fotbollsmatch.
Sedan gick det relativt bra fram till Delhi där Ferrarins plan skadades vid landningen men kunde senare repareras. Kollegan Masiero totalkvaddade där sitt plan och fick ta tåget till Calcutta där ett nytt plan väntade. Efter en nödlandning och motorbyte i Burma flög man lite vilse i dåligt väder på väg till Kanton men båda lyckades landa i det portugisiska Macao så länge och man kunde dagen efter landa i ett översvämmat Kanton. Härifrån lyfte Ferrarin med vissa problem på det vattendränkta fältet men Masiero totalkvaddade sitt plan även denna gång och han fick nu åka båt istället med sin mekaniker till Shanghai.
Sedan vidare mot det japanska Tsingtao där festligheter väntade. Stopp i Mukden för tankning och sedan via Korea och Osaka så landade man slutligen den sista maj i Tokyo. Ferrarins flygplan, en SVA-9:a skänktes till ett museum och hade nog varit möjligt att beskåda än idag om det inte hade förstörts i en bombräd 1945.
Ferrarin dog i en flygkrasch med ett testplan utanför Rom 1941, Masiero dog i en kollision över Milano 1942 och Ferrarins mekaniker stupade i Tobruk 1940.
Nu lovar jag att inte dra upp några fler italienska aviatörer på ett tag. Nu är det Sveakh som lyfter nästa fråga – Varsågod!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11125
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tackar för den intressanta historien, Amund...och tackar också för frågan, men tyvärr är jag begränsat computertillhörig ett par dagar, så jag måste lämna frågan fri...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
En -
Varjag
Vilket modellår, fabrikat och kaliber? Bonus för vilka fpl-typer den satt i.......Varjag