Betydligt mer avancerat är autogiro......Ola Häggström skrev:Det här var klurigt. 1923 flög en autogiro åtminstone 4 km medan en trampdriven flygfarkost bara kom 6 meter.
Jag kan inte tänka ut vad som döljer sig däremellan...
Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
- Bilagor
-
- rakt uppåt väggarna.jpg (20.02 KiB) Visad 402 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Ingen som hört talas om Raul Pescara? Ytterst kreativ argentinsk-fransk tekniker med bl.a. helikoptrar och bilar på sin meritlista. Hans helikoptrar från tidigt 20-tal -
http://en.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%BAl_Pateras_Pescara
Frågan är fri, Varjag
- var dom första som kunde både lyfta och STYRAS i en riktning eler flera - utan stora problem.http://en.wikipedia.org/wiki/Ra%C3%BAl_Pateras_Pescara
Frågan är fri, Varjag
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Quiz: Flyghistoria
Här händer ju inte så mycket... Så vi tar en för att förhoppningsvis få fart på kvissen igen! Mera SAAB B18; på T/B18 så satt det som dom flesta vet Daimler Benz 605B, men vilken färg var det på motorerna, och framför allt; varför?
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja det var minsann nytt för mig = bra frågaHerman Hedning skrev:Här händer ju inte så mycket... Så vi tar en för att förhoppningsvis få fart på kvissen igen! Mera SAAB B18; på T/B18 så satt det som dom flesta vet Daimler Benz 605B, men vilken färg var det på motorerna, och framför allt; varför?
Alla DB-601/605-motorer jag sett var svartmålade. Och tyska.....varav FV importerade & använde cirka 75(?) stycken.
Tror mig hört/läst att i de 2-motoriga B/T-18B använde man helst en tyskbyggd - och en svenskbyggd motor.
Då den svenska licensprodukten ansågs slitstarkare och driftsäkrare. Men målning - mer än 90% av motorerna var ju svenskbyggda???? Tror inte dom målade om tyska svarta motorer....
Om det gjordes skillnad på vänster- och högermotorer borde man tatt ett blad ur Flottans bok - och målat vänsterns motorer Röda, medan högermotorerna borde ha varit - inte Gröna för fasen, utan Mörkblå
Men dom kanske var som alla Volvo-Penta's - oilvgröna
Ser fram emot bidrag från bättre vetande.....Varjag
- Herman Hedning
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
- Ort: Helvetet
Re: Quiz: Flyghistoria
Dom var grå just för att skilja dom åt eftersom inga flygplan inte fick ha bara Tyska motorer (på fpl 21 användes bara svenska motorer) eftersom dom Tyska motorerna saboterades i stor utsträckning av slavarbetarna som byggde dom! Men det är nära nog, frågan är din!varjag skrev:Ja det var minsann nytt för mig = bra frågaHerman Hedning skrev:Här händer ju inte så mycket... Så vi tar en för att förhoppningsvis få fart på kvissen igen! Mera SAAB B18; på T/B18 så satt det som dom flesta vet Daimler Benz 605B, men vilken färg var det på motorerna, och framför allt; varför?
Alla DB-601/605-motorer jag sett var svartmålade. Och tyska.....varav FV importerade & använde cirka 75(?) stycken.
Tror mig hört/läst att i de 2-motoriga B/T-18B använde man helst en tyskbyggd - och en svenskbyggd motor.
Då den svenska licensprodukten ansågs slitstarkare och driftsäkrare. Men målning - mer än 90% av motorerna var ju svenskbyggda???? Tror inte dom målade om tyska svarta motorer....
Om det gjordes skillnad på vänster- och högermotorer borde man tatt ett blad ur Flottans bok - och målat vänsterns motorer Röda, medan högermotorerna borde ha varit - inte Gröna för fasen, utan Mörkblå
Men dom kanske var som alla Volvo-Penta's - oilvgröna
Ser fram emot bidrag från bättre vetande.....Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Herman Hedning - och helt oväntad ära
Gråa alltså....hmm - det var dom konkurrerande Albinmotorernas färg. Men som nån sa; gör som Penta - köp Albin!
Flygets Möjligheter beskrevs ju som Obegränsade, innan Little Green Men började tjata om avgaser och sånt....
Nedan en av de mera Utopistiska Möjligheterna - Vem konstruerade?, Varjag
Gråa alltså....hmm - det var dom konkurrerande Albinmotorernas färg. Men som nån sa; gör som Penta - köp Albin!
Flygets Möjligheter beskrevs ju som Obegränsade, innan Little Green Men började tjata om avgaser och sånt....
Nedan en av de mera Utopistiska Möjligheterna - Vem konstruerade?, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
En - kanske bättre känd skapelse -
Varjag
- från samma ritbord - Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ted Hall?
Re: Quiz: Flyghistoria
Ted Hall var mannen - som hade pippi på ''flygande bilar''. Lyckligtvis var han en av mycket få - man kan ju föreställa sig olycksfrekvensen om ''bilköer'' uppstått i luften en måndagsmorron när alla är sena till jobbetNimrod-S skrev:Ted Hall?
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21582.htm
Du ställer nästa, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack.
Denne stolte testpilot poserar vid sitt rekordflygplan.
Vilket plan och vilken pilot?
Denne stolte testpilot poserar vid sitt rekordflygplan.
Vilket plan och vilken pilot?
- Bilagor
-
- testpilot.jpg (115.78 KiB) Visad 290 gånger
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygsergeanten Fransesco Agelli med sin -
Det ni - i oktober 1934....det skulle ta fem år och tyska Heinkel & Messerschmitt jaktmonoplan att komma upp i dom farterna med speciell trimning.
Vid krigsfronterna - var det bara jet- och raketflygplan som fullt rustade, kunde komma över 700km/t-strecket.
Varjag
- ett sjöflygplan, som kom upp i den fantastiska hastigheten av 709 km/timmen!Det ni - i oktober 1934....det skulle ta fem år och tyska Heinkel & Messerschmitt jaktmonoplan att komma upp i dom farterna med speciell trimning.
Vid krigsfronterna - var det bara jet- och raketflygplan som fullt rustade, kunde komma över 700km/t-strecket.
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Ja, Italienarna kan dom....ibland!
Varjag lyfter från ytan.
Varjag lyfter från ytan.
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Nimrod-S och ja, ibland....när allt råkar fungera - ''en tisdagmorron det året...'' Sen, ja det glömmer viNimrod-S skrev:Ja, Italienarna kan dom....ibland!
Här har vi - - som flög cirklar runt de flesta killar....
Vi vill veta hennes namn och minst TRE, av hennes ''första som kvinna'' -?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Torde vara Jacqueline Cochran som syns på bilden.
Är lat och kopierar in rekorden.
Som första kvinna bröt hon igenom ljudvallen 1953 i ett specialutrustat jetflygplan. Hon var första kvinna att starta och landa från ett hangarfartyg, första kvinna som flugit ett jetflygplan över Atlanten, första kvinnliga pilot som gjort en instrumentlandning och första pilot som flugit högre än 6000 meter med syrgasmask.
För den som vill förkovra sig
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacqueline_Cochran
Är lat och kopierar in rekorden.
Som första kvinna bröt hon igenom ljudvallen 1953 i ett specialutrustat jetflygplan. Hon var första kvinna att starta och landa från ett hangarfartyg, första kvinna som flugit ett jetflygplan över Atlanten, första kvinnliga pilot som gjort en instrumentlandning och första pilot som flugit högre än 6000 meter med syrgasmask.
För den som vill förkovra sig
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jacqueline_Cochran
Re: Quiz: Flyghistoria
Visst är det Jacqueline Cochran - flickan som flugit nästan allting......
http://www.google.com.au/search?num=10& ... 3Z3I-pfmLQ
Stighult cleared for takeoff, Varjag
http://www.google.com.au/search?num=10& ... 3Z3I-pfmLQ
Stighult cleared for takeoff, Varjag