Quiz: Flyg- och rymd-historia
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13614
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
En liten dansk ö som idag hyser ett fängelse hade en inte oviktig roll i flygets barndom. Berätta mer!
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Ön heter Lindholm och flygpionjären hette Jakob Ellehammer.
"den danske Jacob Ellehammer har en mycket viktig del i flyghistoria. Ellehammer var känd som flygpionjär och uppfinnare. Han företog sitt första flygförsök i början av 1906 på Lindholm, men resultatet blev inte vad Ellehammer hade hoppats. Han visste att han måste ändra något drastiskt för att det någonsin ska kunna gå vägen. Ellehammer byggde därför en ny motor till flyget, eftersom han menade att motorkraften inte räckte till. Den nya motorn hade 18 hästkrafter. Därmed hade han byggt en motor som hade dubbelt så många hästkrafter som den föregående. I augusti 1906 lyckades Ellehammer att få maskinen att lyfta. Blott en månad senare lyckades försöket att hålla maskinen i luften. Idag betraktas Ellehammer som en av de största europeiska flygpionjärerna."
https://flyg-radar.se/flyghistorier/
"Jacob Christian Hansen Ellehammer was born in Bakkebølle at the very southern tip of Zealand in 1871. As an apprenticed watchmaker and electronic engineer with an extensive knowledge of miniature devices, the principles of electricity and internal combustion engines, he was able to calculate the horsepower required to fly based solely on his observations of birds.
Ellehammer applied his findings to his self-invented design for a radial engine. Fitted into a semi-biplane, this engine would take him on the first ‘sustained’ flight made by a European. On 12 September 1906 he took off on the tiny island of Lindholm and covered a 42-metre distance whilst travelling 50 cm above the ground.
But it went unpublicised, and two months later in November, the title of ‘first to fly in Europe’ was claimed by Alberto Santos-Dumont of Brazil, who piloted a kite-like contraption in front of a public audience on the outskirts of Paris and was hailed as the inventor of the aeroplane all over Europe.
Nevertheless, two years later Ellehammer established a reputation for himself when he piloted the ‘Ellehammer IV’, the first aircraft to be flown in Germany, and he continued to play an active role in the development of European aviation until his death in 1946.
He was particularly prolific in the area of rotating blades: in 1912, his self-constructed helicopter rose from the ground, and he also invested a motorised saw to use on pigs in a slaughterhouse."
http://cphpost.dk/history/how-danish-av ... errak.html
https://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Ell ... 5_Lindholm
Men alla är inte ense: https://www.bt.dk/nyheder/flyhistoriker ... oej-aldrig
"den danske Jacob Ellehammer har en mycket viktig del i flyghistoria. Ellehammer var känd som flygpionjär och uppfinnare. Han företog sitt första flygförsök i början av 1906 på Lindholm, men resultatet blev inte vad Ellehammer hade hoppats. Han visste att han måste ändra något drastiskt för att det någonsin ska kunna gå vägen. Ellehammer byggde därför en ny motor till flyget, eftersom han menade att motorkraften inte räckte till. Den nya motorn hade 18 hästkrafter. Därmed hade han byggt en motor som hade dubbelt så många hästkrafter som den föregående. I augusti 1906 lyckades Ellehammer att få maskinen att lyfta. Blott en månad senare lyckades försöket att hålla maskinen i luften. Idag betraktas Ellehammer som en av de största europeiska flygpionjärerna."
https://flyg-radar.se/flyghistorier/
"Jacob Christian Hansen Ellehammer was born in Bakkebølle at the very southern tip of Zealand in 1871. As an apprenticed watchmaker and electronic engineer with an extensive knowledge of miniature devices, the principles of electricity and internal combustion engines, he was able to calculate the horsepower required to fly based solely on his observations of birds.
Ellehammer applied his findings to his self-invented design for a radial engine. Fitted into a semi-biplane, this engine would take him on the first ‘sustained’ flight made by a European. On 12 September 1906 he took off on the tiny island of Lindholm and covered a 42-metre distance whilst travelling 50 cm above the ground.
But it went unpublicised, and two months later in November, the title of ‘first to fly in Europe’ was claimed by Alberto Santos-Dumont of Brazil, who piloted a kite-like contraption in front of a public audience on the outskirts of Paris and was hailed as the inventor of the aeroplane all over Europe.
Nevertheless, two years later Ellehammer established a reputation for himself when he piloted the ‘Ellehammer IV’, the first aircraft to be flown in Germany, and he continued to play an active role in the development of European aviation until his death in 1946.
He was particularly prolific in the area of rotating blades: in 1912, his self-constructed helicopter rose from the ground, and he also invested a motorised saw to use on pigs in a slaughterhouse."
http://cphpost.dk/history/how-danish-av ... errak.html
https://da.wikipedia.org/wiki/Jacob_Ell ... 5_Lindholm
Men alla är inte ense: https://www.bt.dk/nyheder/flyhistoriker ... oej-aldrig
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Re: Gagarin och hans våning. Han var ju militär som alla andra kosmonauter och militärer bodde inte var dom kanske ville utan var dom blev kommenderade - och i Gagarins och andra kosmonauters fall det var av olika orsaker så att de bodde på samma plats. Det är sant att Gagarin och hans familj (hans fru. två smådöttrar, hans mamma) flyttade till en större våning efter rymdflyget, men det var en fyrarummare i närheten av en militär flygplats utanför Moskva.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13614
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Femtiotrean frågar vidare
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
En nutidsfråga som tyvärr är inte alls lika intressant:
När flygplanet rullar ut ur fabriken, vad heter det?
Som en bonusfråga: varför är planet aktuellt?
När flygplanet rullar ut ur fabriken, vad heter det?
Som en bonusfråga: varför är planet aktuellt?
Re: Quiz: Flyghistoria
F-35A
Varjag
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Surely ett av de kortaste quizsvaren i Skalmans långa historia? Men också ett oemotsägligt rätt svar!
Vi befinner oss i Fort Worth, Texas, i Lockheed-Martins fabrik eller närmare sagt i Air Force Plant 4, "a government-owned, contractor-operated aerospace facility in Fort Worth, Texas, currently owned by the U.S. Air Force and operated by Lockheed Martin Aeronautics".
Den som inte ännu har gissat svaret till bonusfrågan kan söka det i bl.a. följande tidningsartiklar:
https://www.hbl.fi/artikel/koparens-mar ... -jaktflyg/
https://www.hbl.fi/artikel/amerikansk-v ... ss-i-krig/
https://www.hbl.fi/artikel/de-har-jaktp ... -ersattas/
https://www.hbl.fi/artikel/dags-for-jak ... -ryssland/
https://www.hbl.fi/artikel/skonhetstavl ... an-avgora/
https://www.hbl.fi/artikel/kalla-regeri ... -jaktplan/
https://www.hbl.fi/artikel/frankrike-ti ... nsaffaren/
https://www.hbl.fi/artikel/lofven-i-mor ... ripenplan/
https://www.hbl.fi/artikel/saab-erbjude ... krigforing
Varjagen har frågan - och vi får se om han klarar det med mindre än fem tecken!
Vi befinner oss i Fort Worth, Texas, i Lockheed-Martins fabrik eller närmare sagt i Air Force Plant 4, "a government-owned, contractor-operated aerospace facility in Fort Worth, Texas, currently owned by the U.S. Air Force and operated by Lockheed Martin Aeronautics".
Den som inte ännu har gissat svaret till bonusfrågan kan söka det i bl.a. följande tidningsartiklar:
https://www.hbl.fi/artikel/koparens-mar ... -jaktflyg/
https://www.hbl.fi/artikel/amerikansk-v ... ss-i-krig/
https://www.hbl.fi/artikel/de-har-jaktp ... -ersattas/
https://www.hbl.fi/artikel/dags-for-jak ... -ryssland/
https://www.hbl.fi/artikel/skonhetstavl ... an-avgora/
https://www.hbl.fi/artikel/kalla-regeri ... -jaktplan/
https://www.hbl.fi/artikel/frankrike-ti ... nsaffaren/
https://www.hbl.fi/artikel/lofven-i-mor ... ripenplan/
https://www.hbl.fi/artikel/saab-erbjude ... krigforing
Varjagen har frågan - och vi får se om han klarar det med mindre än fem tecken!
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Femtiotrean
En tidig - Vi vill veta radartyp och flygplanstyp ?
Varjag
En tidig - Vi vill veta radartyp och flygplanstyp ?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...radarns första ''skarpa insats'' - kom i oktober 1944 då den hittade en fientlig flotta -
Varur vittnar om vissa framgångar
Varjag
Varur vittnar om vissa framgångar
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
...en spetsig glasnos -
, VarjagRe: Quiz: Flyghistoria
Hm. Kryssarna är nog USS Houston och HMAS Canberra efter slaget vid Leyte, vilket skulle göra flygplan och radarn japansk? Men jag får inte ihop det med den engelska varningstexten på närbilden av antennen?
Re: Quiz: Flyghistoria
Sarvi har korrekt identifierat både flygplanet och radarn som - japanska
Varningsskylten ''out of bombs'' - är säkert amerikansk och efter-erövring s.a.s.
Bara radartypen kvar ?
Varjag
PS- Ähum - USS CANBERRA - DS
Varningsskylten ''out of bombs'' - är säkert amerikansk och efter-erövring s.a.s.
Bara radartypen kvar ?
Varjag
PS- Ähum - USS CANBERRA - DS
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag läste det som "Out of bounds for all troops", flygplanet var ändå relativt lätt att gissa som japanskt och sedan igenkänna som Mitsubishi "Betty", men radarn...
https://www.warhistoryonline.com/instan ... betty.html
"Mitsubishi G4M2 model 24 763-12 fitted with Type 3 Ku-6 anti-ship radar"?
https://www.warhistoryonline.com/instan ... betty.html
"Mitsubishi G4M2 model 24 763-12 fitted with Type 3 Ku-6 anti-ship radar"?
Re: Quiz: Flyghistoria
Femtiotrean - flyger vidare
Varjag
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5639
- Blev medlem: 6 december 2011, 15:33
Re: Quiz: Flyghistoria
Vi befinner oss på en internationell flygplats som samtidigt är en militär flygplats. Det är eller var kanske inte ovanligt - och det tror jag att de mesta skalmaniter kunde elativt snart ha gissat:
Jag har ganska klumpigt suddat ut flygbolagets namn och militärplanens nationalitetstecken för att göra frågan tillräckligt svår, men jag kan redan nu berätta att året är 1970 ±5.
Det perfekta svaret inkluderar flygplanstyp, land, flygplats, förband och flygbolag - men jag välkomnar alla svar
Jag har ganska klumpigt suddat ut flygbolagets namn och militärplanens nationalitetstecken för att göra frågan tillräckligt svår, men jag kan redan nu berätta att året är 1970 ±5.
Det perfekta svaret inkluderar flygplanstyp, land, flygplats, förband och flygbolag - men jag välkomnar alla svar