Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Fjorton dgr - inga svar Ny fråga:
flygplan men - det är fel…...vem kan berätta mera….. ?
Varjag
flygplan men - det är fel…...vem kan berätta mera….. ?
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13722
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Jag tycker de ser ut som Saab 17. Kan dessa vara under Österrikisk flagg?
Re: Quiz: Flyghistoria
Bägge SAAB 17 - men fel flagg och variant......Markus Holst skrev: ↑15 november 2020, 11:37Jag tycker de ser ut som Saab 17. Kan dessa vara under Österrikisk flagg?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Lite förvånad -
, Varjag
inte igenkänns……(bild 1), Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13722
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Haha, så noga tittade jag inte
Då är det alltså Saab 17 redo Danmark, men de planen levererades väl aldrig? Flygarna fick ta tåget hem när kriget var slut.
Varianten får du fråga någon annan om.
Då är det alltså Saab 17 redo Danmark, men de planen levererades väl aldrig? Flygarna fick ta tåget hem när kriget var slut.
Varianten får du fråga någon annan om.
Re: Quiz: Flyghistoria
Markus Holst skrev: ↑16 november 2020, 09:31Haha, så noga tittade jag inte
Då är det alltså Saab 17 redo Danmark, men de planen levererades väl aldrig? Flygarna fick ta tåget hem när kriget var slut.
Varianten får du fråga någon annan om.
Flygarna fick ta tåget hem när kriget var slut.
Just det Markus - men deras flygplan (bild 2) kom aldrig med......Bild 1 - visar den B 17 som skänktes till Danmarks Tekniska Museum
- på 25-årsdagen av den tyska kapitulationen i Danmark
...som sagt - en annan variant, av de ''danska flygplanen''
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13722
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Aj då. Jag vann. OK. Fråga kommer. Jag skall klura ut en riktigt klurig en.
Eller, pja, varför inte ta en självklar en:
OS i Atlanta 1984. Flygplan lyfter från Europa, fullastade med högpresterande idrottare. Några plan lyfter i en något lägre vinkel. Varför?
Eller, pja, varför inte ta en självklar en:
OS i Atlanta 1984. Flygplan lyfter från Europa, fullastade med högpresterande idrottare. Några plan lyfter i en något lägre vinkel. Varför?
Re: Quiz: Flyghistoria
Kanske en förklaring på plats; SAAB B 17, fanns med tre olika motorer, B 17A med Pratt & Whitney STWC-3 och 1050 hk, B 17B med...som sagt - en annan variant, av de ''danska flygplanen''
Varjag
NoHAB Bristol Mercury om 850 hk och - B 17C med 1000-hästars italienska Piaggio.
Danska Brigadens - var B 17C, museiexemplaret en ålderrstigen B 17A. Vid presentationen,fanns inga B 17C kvar - de italienska
motorerna var av ''krigskvalité'' och snabbt utslitna.
mvh, Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13722
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Det har med passagerarnas förmåga att uthärda resan att göra.
Re: Quiz: Flyghistoria
Vet ej svaret med gissar det har med ''oxygen saturation in athletes '' att skaffa…….?Markus Holst skrev: ↑17 november 2020, 08:29Det har med passagerarnas förmåga att uthärda resan att göra.
Stigvinklarna hade ngt att skaffa med hur snabbt oxy saturation satte in ?????
Varjag
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13722
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Det verkar ha gått i stå.
betänk att inom ridsporten har ett betydande andel olympier fler ben änmedian-idrottaren: Hästarna. även dessa skall ju flygas till OS men de flyger stående och har inget bekvämt ryggstöd att luta sig i vid stigningen efter take off. Dessutom vet de ju inte att de flyger och kan inte läsa säkerhetsföreskrifterna så för att hålla dem lugna ser man till att inte stiga lika brant som med de tvåbenta olympierna.
frågan är fri.
betänk att inom ridsporten har ett betydande andel olympier fler ben änmedian-idrottaren: Hästarna. även dessa skall ju flygas till OS men de flyger stående och har inget bekvämt ryggstöd att luta sig i vid stigningen efter take off. Dessutom vet de ju inte att de flyger och kan inte läsa säkerhetsföreskrifterna så för att hålla dem lugna ser man till att inte stiga lika brant som med de tvåbenta olympierna.
frågan är fri.
Re: Quiz: Flyghistoria
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11188
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
?
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Vi tackar sveahk för superb Kriegsmarine film om hur - man använde
https://uboat.net/technical/bachstelze.htm
en mini-autogiro, bogserad av ubåten för att ge ''piloten'' magnific utsikt att hitta lämpliga mål som konvojer……
Den fick mycket begränsad användning p.g.a. svårigheten vinscha ned apparaten och rädda ''piloten'' - om ubåten
plötsligt siktades av fientliga flyglan och….måste dyka snabbt; Man kunde ju inte bara ''kapa snöret'' och dränka
en besättningsmedlem…..
Din fråga!, Varjag
https://uboat.net/technical/bachstelze.htm
en mini-autogiro, bogserad av ubåten för att ge ''piloten'' magnific utsikt att hitta lämpliga mål som konvojer……
Den fick mycket begränsad användning p.g.a. svårigheten vinscha ned apparaten och rädda ''piloten'' - om ubåten
plötsligt siktades av fientliga flyglan och….måste dyka snabbt; Man kunde ju inte bara ''kapa snöret'' och dränka
en besättningsmedlem…..
Din fråga!, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11188
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag.
Ska vi våga en dubbelfråga...Två flygplan ses på bilden...
Vi tackar för deras namn!
Hans K
Ska vi våga en dubbelfråga...Två flygplan ses på bilden...
Vi tackar för deras namn!
Hans K