Nybyggd Horten Ho 2-29

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Hans » 22 mars 2012, 10:30


Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Schwemppa » 22 mars 2012, 10:39

Med tanke på flygegenskaperna är det kanske lika så bra. :D Det kom en dokumentär om det här bygget på TV för inte så länge sen.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Nimrod-S » 22 mars 2012, 10:55

Ja, jag såg den där dokumentären.
Dom vill testa om planet hade stealth-egenskaper, och framhäva att företaget Northrop fick sina ideér till Stealthplan från Hortens flygplan.
Men jag tror inte att bröderna Horten tänkte så mycket på stealth när dom konstruerade detta flygplan. Det handlade mer om att få till en flygande vinge som inte hade det vanliga flygplanets nackdelar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28575
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Hans » 22 mars 2012, 11:37

Dessutom hade man inte stora problem med styrningen och stabiliteten för både YB 35 och 49? Det var först med modern elektronik man kunde överkomma dessa problem med B 2. Så frågan är om Horten hade kunnat fixa till det med 40-tals teknik.

Lite allmänt om vingar: http://www.century-of-flight.net/new%20 ... 0frame.htm

MVH

Hans

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Terje » 23 mars 2012, 22:58

Vad jag vill minnas så var väl dess flygegenskaper riktigt bra, däremot gick väl testexemplaret i backen när en motor dog, jag har uppfattningen att med tanke på många andra plan som användes så hade nog denna inte speciellt mycket större problem, tänk även på att planet använde förhållandevis lite strategiska material annat än motorer bränsle och däck då det i likhet med mosquito huvudsakligen var en träkonstruktion, jag misstänker att ett relativt litet antal haverier orsakade av stabilitetsproblem hade accepterats satt i relation till övrig prestanda.

Användarvisningsbild
Herman Hedning
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: 12 maj 2003, 21:22
Ort: Helvetet

Re: Nybyggd Horten Ho 2-29

Inlägg av Herman Hedning » 25 mars 2012, 23:05

Terje skrev:Vad jag vill minnas så var väl dess flygegenskaper riktigt bra, däremot gick väl testexemplaret i backen när en motor dog, jag har uppfattningen att med tanke på många andra plan som användes så hade nog denna inte speciellt mycket större problem, tänk även på att planet använde förhållandevis lite strategiska material annat än motorer bränsle och däck då det i likhet med mosquito huvudsakligen var en träkonstruktion, jag misstänker att ett relativt litet antal haverier orsakade av stabilitetsproblem hade accepterats satt i relation till övrig prestanda.
Enligt dokumentären så provade dom en Horten 229 mot en Messerschmitt 262 med fördelaktigt resultat för 229:an, den var både snabbare och flög bättre..

Skriv svar