Viggen och dess alternativ

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 21 februari 2012, 16:22

Sarvi skrev:F-35XD hade väl förresten inte någon radar alls? Svårt att slå mot invasionskakan då...
Messerwisser, en upphottad 35 i stil med 35XD och med en vettig radar då.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av FredH » 21 februari 2012, 17:33

A-6 Intruder kanske är att föredra då.

Hade Sverige kunnat klara sig utan en jaktviggen och kört längre på Draken för att direkt ta klivet upp på Gripen? Om man valt ett renodlat attackplan så klart.
Draken i modell J-35J flög ju ända fram till 1999 i Sverige och Österrike körde sina fram till 2005. Draken verkar varit ett betydligt mer robust plan som höll betydligt längre än förväntat.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av tryggve » 21 februari 2012, 17:49

FredH skrev:A-6 Intruder kanske är att föredra då.
Det är väl mycket bättre mot sjömål så sett, men frågan är väl om det var ett alternativ som erbjöds Sverige. Det exporterades väl inga A-6 Intruders, det sägs att t o m Israel fick nej när de ville ha dem.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Urban » 21 februari 2012, 17:55

En grundläggande tanke med Viggen var ju att få ett enhetsplan, vilket ju inte höll 100% förrän med Gripen. Om man frångår det kravet så hade man ev. kunnat satsa på en vidareutvecklad Draken på samma sätt som fransmännen höll liv i produktionen av varianter på Mirage III/5 ända in på 80-talet.
Då hade man löst frågan om jaktplan och ev. fotospaning, men det som måste ersättas är ju attack samt sjöspaning med radar då Lansen faller för ålderstrecket på 70-talet.

Vill man ha en dedikerad attackkärra som är bra på låg höjd så hade en licensbyggd svensk version av Buccaneer varit en stark kandidat enligt min åsikt om inte TSR.2 funnits. Det andra hållet är att gå mot en F-4 Phantom men den kostar betydligt mer och är större men givetvis även användbar som jaktplan och spaningsplan och då är man tillbaka till om kravet på enhetsplan är styrande eller inte och då är F-4 svårt att slå förutom att den hade kostat skjortan och lett till att vi behövt längre banor på många krigsbaser samt att numerären blivit lidande. Säg ca 200st F-4 istället för ca 350 st Viggen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 21 februari 2012, 18:05

tryggve skrev:
FredH skrev:A-6 Intruder kanske är att föredra då.
Det är väl mycket bättre mot sjömål så sett, men frågan är väl om det var ett alternativ som erbjöds Sverige. Det exporterades väl inga A-6 Intruders, det sägs att t o m Israel fick nej när de ville ha dem.
Svårt att svara på - vi var de första som fick köpa Redeye i slutet av sextiotalet. Hursomhelst har jag intrycket att A 6 var mycket bra och sk*tdyr.

MVH

Hans

PS. Kan inte du och Urban ha en duell om vem som skall behålla sin avatar?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Urban » 21 februari 2012, 18:13

Grävde fram boken Viggen av Sven Stridsberg från Stenvalls Förlag och där framgår det att man kollade upp många typer men speciellt nämns Buccaneer samt TSR.2 och F-4 samt F-111.

F-4 var den som motsvarade våra krav bäst men den hade betydligt längre landningssträcka, sämre elektronik och högre drift och underhållskostnader, upp till 30% dyrare än Viggen var beräkningen. F-4 hade även större lastförmåga och räckvidd än vad som bedömdes nödvändigt för svenska förhållanden


PS. Byter gärna avatar om någon misstycker men har haft denna sedan jag blev medlem och har för mig att den var en standard avatar i forummjukvaran, brukar inte titta på avaterna utan namnen iallafall :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Sarvi » 21 februari 2012, 18:20

Hans skrev:Messerwisser,
Det är ju vad jag gör bäst. :P

Viggen är ju lite speciellt i så måtto att AJ/SH/SF-varianterna beslutades först, och beställningen av JA-varianten inte kom förrän de första attackviggarna redan var i förbandstjänst. JA 37 kom ju inte på förband förrän 1980, nästan ett decennium senare än de första AJ 37.

Man skissade ju i slutet på 70-talet faktiskt på kraftigt uppgraderade Draken, nosvingar och gud vet allt, men intressant nog så var det ju någon form av attackdraken som man kollade på, bland annat möjligheten att bära Rb 15F undersöktes. Men om vi återvänder till trådens start och pratar realistiska alternativ till Viggen vid den tidpunkt när Viggen beställdes, så är det ju inte så rättvisande att komma dragande med Draken-ombyggnader som ligger 20-25 år fram i tiden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Sarvi » 21 februari 2012, 18:30

Urban skrev:Grävde fram boken Viggen av Sven Stridsberg från Stenvalls Förlag och där framgår det att man kollade upp många typer men speciellt nämns Buccaneer samt TSR.2 och F-4 samt F-111.
Buccaneer ska intressant nog också ha varit det tyska marinflygets förstahandsval när de skulle ersätta sina gamla Seahawks. Dock fick deras önskemål stå tillbaka för Starfightern då man från centralt håll inte ville ha för många olika stridsflygplansmodeller.

Känns som Buccaneer var ett flygplan som likt Viggen missade många exportchanser, utan att det var något fel på själva flygplanet. Enda exportordern var väl Sydafrika (om man inte räknar RAF). ;)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av CvD » 21 februari 2012, 19:19

Urban skrev:Grävde fram boken Viggen av Sven Stridsberg från Stenvalls Förlag och där framgår det att man kollade upp många typer men speciellt nämns Buccaneer samt TSR.2 och F-4 samt F-111.
Har inte boken själv, vad står det om TSR.2 i Stridsbergs bok?

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av CvD » 21 februari 2012, 19:53

Hans skrev:
CvD skrev:Brittiska TSR-2 var högt uppe på listan i början om jag minns rätt.
Har jag inte hört, jag hade nog trott att som F 111 hade den fallit på pris. Har du mer?
CvD skrev:Men då jänkarna (understödda vad det gäller TSR av Royal Navy)lyckades näst intill döda den sista resterna av den brittisk flygindustri som överlevde vitboken från 1957, så lades TSR-2-projektet ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper
Det vill jag också veta mer om men vi får kanske be någon onämnbar skapa en ny tråd om TSR-2 (om det inte redan finns någon).

MVH

Hans
Hittar inte informationen om TSR.2 blev nersablad av jänkarna. Kan ha blandat ihop med den informationen med anklagelser att jänkarna lyckades få CF-105 Arrow-projektet skrotat. Man börjar väl bli lite glömsk av sig. :roll:

/CvD

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Frogman » 21 februari 2012, 20:39

Hans skrev:Ett alternativ som man funderade på var en upphottad 35'a - jag har någon Drakenbok med i alla fall skisser på denna Super-Drake.

MVH

Hans
Det fanns väl en superdrake planerad som kärnvapenbärare, i samband med att Sverige planerade att skaffa sånt.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Urban » 21 februari 2012, 20:40

CvD skrev:
Har inte boken själv, vad står det om TSR.2 i Stridsbergs bok?
/CvD
Står bara att man tittade på den och de nämnda typerna, inget mer tyvärr!

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Frogman » 21 februari 2012, 20:42

Urban skrev:Grävde fram boken Viggen av Sven Stridsberg från Stenvalls Förlag och där framgår det att man kollade upp många typer men speciellt nämns Buccaneer samt TSR.2 och F-4 samt F-111.

F-4 var den som motsvarade våra krav bäst men den hade betydligt längre landningssträcka, sämre elektronik och högre drift och underhållskostnader, upp till 30% dyrare än Viggen var beräkningen. F-4 hade även större lastförmåga och räckvidd än vad som bedömdes nödvändigt för svenska förhållanden


PS. Byter gärna avatar om någon misstycker men har haft denna sedan jag blev medlem och har för mig att den var en standard avatar i forummjukvaran, brukar inte titta på avaterna utan namnen iallafall :)
Sen var det nog också politiskt känsligt att köpa jaktflygplan ifrån USA.
Man hade ju redan Hercules, att köpa hela sitt flygvapen ifrån USA vore nog inte helt neutralt.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av CvD » 21 februari 2012, 21:29

CvD skrev:
Hans skrev:
CvD skrev:Brittiska TSR-2 var högt uppe på listan i början om jag minns rätt.
Har jag inte hört, jag hade nog trott att som F 111 hade den fallit på pris. Har du mer?
CvD skrev:Men då jänkarna (understödda vad det gäller TSR av Royal Navy)lyckades näst intill döda den sista resterna av den brittisk flygindustri som överlevde vitboken från 1957, så lades TSR-2-projektet ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper
Det vill jag också veta mer om men vi får kanske be någon onämnbar skapa en ny tråd om TSR-2 (om det inte redan finns någon).

MVH

Hans
Hittar inte informationen om TSR.2 blev nersablad av jänkarna. Kan ha blandat ihop med den informationen med anklagelser att jänkarna lyckades få CF-105 Arrow-projektet skrotat. Man börjar väl bli lite glömsk av sig. :roll:

/CvD
Hans, hittade vissa vaga antydningar i den här texten.
http://www.historyofwar.org/articles/we ... l#tsrIntro

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av tryggve » 21 februari 2012, 22:25

Hans skrev: Svårt att svara på - vi var de första som fick köpa Redeye i slutet av sextiotalet. Hursomhelst har jag intrycket att A 6 var mycket bra och sk*tdyr.
Det var en bra attackkärra, men som den var när det var aktuellt att ersätta Lansen så tror jag inte att det var aktuellt att utrusta den med sjömålsrobot, vilket väl antagligen var ett svenskt krav. Sedan vet jag inte heller om det var ett plan som faktiskt övervägdes för svensk del, den ansågs väl kanske som lite "overkill".

MVH

Hans
Hans skrev: PS. Kan inte du och Urban ha en duell om vem som skall behålla sin avatar?
Jag brukar alltid kolla namn snarare än avatar, men om det är så att det förvirrar folk....

Skriv svar