Viggen och dess alternativ
Viggen och dess alternativ
När man läser wikipedia om Viggen så står det att man utvärderade över 100 olika flygplanstyper för att utveckla Viggen.
Var det i form av att hitta rätt utformning av Viggen som man utvärderade alla andra flygplan eller hade man rejäla funderingar på att köpa in något utifrån?
Om man hade funderingar på att köpa in andra flygplan, från utlandet, vilka flygplan fanns som man funderade på som alternativ. Både ur attack- som jaktsynpunkt. Antar att det var attackrollen som var den mest primära att leta efter när Viggen började att utvecklas.
Var det i form av att hitta rätt utformning av Viggen som man utvärderade alla andra flygplan eller hade man rejäla funderingar på att köpa in något utifrån?
Om man hade funderingar på att köpa in andra flygplan, från utlandet, vilka flygplan fanns som man funderade på som alternativ. Både ur attack- som jaktsynpunkt. Antar att det var attackrollen som var den mest primära att leta efter när Viggen började att utvecklas.
Re: Viggen och dess alternativ
Nja, Under konceptstudierna, som pågick fram till 1956, studerades över 100 olika flygplanstyperFredH skrev:När man läser wikipedia om Viggen så står det att man utvärderade över 100 olika flygplanstyper för att utveckla Viggen. .
Vilket i min värld innebär att man ger lite fria händer (brainstorming) till teknikerna att skissa på olika alternativ innan man dissar huvudelen och går vidar med några få skisser till nästa steg.
Utan böcker och googling så tror jag man satte upp vad planet skulle kunna göra i grova drag, maxfart, räckvidd och vapenlast t.ex. I första steget var det attack och de två spaningsvarianterna som skulle erätta framförallt 32'an och senare jaktvarianaten som skulle ersätta 35'an. Man funderade säkert på utländska alternativ och vad jag har fått via hörsägen så var F 4'an noga studerad. Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an.FredH skrev:Var det i form av att hitta rätt utformning av Viggen som man utvärderade alla andra flygplan eller hade man rejäla funderingar på att köpa in något utifrån?
Om man hade funderingar på att köpa in andra flygplan, från utlandet, vilka flygplan fanns som man funderade på som alternativ. Både ur attack- som jaktsynpunkt. Antar att det var attackrollen som var den mest primära att leta efter när Viggen började att utvecklas.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
Jo det var lite så jag funderade på, att de för att komma fram till rätt prototyp studerade alla de där 100 flygplanstyperna.
F-4 är också ett multirollflygplan som både kan utföra jakt- som attackuppdrag. Men hade man funderingar på att differentiera rollerna mer. Att ha ett flygplan för attackuppdrag och ett specifikt för jaktuppdrag?
F-4 är också ett multirollflygplan som både kan utföra jakt- som attackuppdrag. Men hade man funderingar på att differentiera rollerna mer. Att ha ett flygplan för attackuppdrag och ett specifikt för jaktuppdrag?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Viggen och dess alternativ
Du tror inte att ekonomin hade något med det att göra?Hans skrev:Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an
J.K Nilsson
Re: Viggen och dess alternativ
Planerade man inte att skaffa närmare 800 Viggenplan initialt? Har för mig att jag har läst det i litteratur om Viggenprojektet.
Vad jag har hört så övervägdes Phantom, men antalet plan skulle då bli betydligt lägre än det som man planerade med Viggen. Vilket säkert spelade roll.
Vad jag har hört så övervägdes Phantom, men antalet plan skulle då bli betydligt lägre än det som man planerade med Viggen. Vilket säkert spelade roll.
Re: Viggen och dess alternativ
Det beror väl på hur man räknar. Vill man att det skall vara billigare med egenutvecklat så är det det och vill man att köpa över disk skall vara bäst så är det det Allvarligt talat är det väl svårt att räkna på hur mycket av pengarna som spenderas i Sverige kommer tillbaka till skattekistan.J.K Nilsson skrev:Du tror inte att ekonomin hade något med det att göra?Hans skrev:Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an
J.K Nilsson
Sedan spelar ju vilket alternativ vi valt in, hade vi köpt F 15 så kanske det hade varit dyrare men en F 5E hade nog allt varit bra mycket billigare.
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
Valet av att utveckla eget flyg har nog lite med att göra att man fortfarande mindes hur svårt det var att få tag i flygplan från utlandet precis innan kriget.
/CvD
/CvD
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Viggen och dess alternativ
Vad vet man om planerna på flygindustrins tillverkning under krig eller avspärrning?
Re: Viggen och dess alternativ
Under krig har jag för mig att man inte räknade med någon produktion överhuvud taget (70-80-talet) - det man hade när kriget började det var allt. Man räknade inte med så långa krig så man skulle kunna nyproducera några intressanta antal och hursomhelst så hade väl inte piloterna räckt i det långa loppet - och där tar det lång tid att utbilda.Vysotskij skrev:Vad vet man om planerna på flygindustrins tillverkning under krig eller avspärrning?
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
Varför man valde Viggen och egenutvecklatplan kanske vi kan lämna därhän och enbart fokusera på vilka alternativ man funderade på respektive utvärderade. Att det var ett komplext beslut med extremt många parametrar att fundera på står helt klart.
Hur pass stor chans var det t.ex. att man valt ett attack- och ett annat jaktplan? Väljer man att separera dem öppnar det sig för fler alternativ.
Att F15 skulle varit aktuell är väl knappast troligt då attackversionen av F-15 först flög 1986. F-5 är ju också enbart jaktkärra så inte aktuell för att ersätta Lansen.
Hur pass stor chans var det t.ex. att man valt ett attack- och ett annat jaktplan? Väljer man att separera dem öppnar det sig för fler alternativ.
Att F15 skulle varit aktuell är väl knappast troligt då attackversionen av F-15 först flög 1986. F-5 är ju också enbart jaktkärra så inte aktuell för att ersätta Lansen.
Re: Viggen och dess alternativ
Klokt skrivet, ämnet förtjänar en egen tråd typ denna.FredH skrev:Varför man valde Viggen och egenutvecklatplan kanske vi kan lämna därhän och enbart fokusera på vilka alternativ man funderade på respektive utvärderade. Att det var ett komplext beslut med extremt många parametrar att fundera på står helt klart.
Jag drog till med de två kärrorna därför att de var ytterligheterna vad gäller pris. Som sagt så tror jag F 4'an var uppe som ett möjligt alternativ. Vad fanns mer, Mirage F 1? Något brittiskt, tror inte det. Tornadon för sen och dyr.FredH skrev:Hur pass stor chans var det t.ex. att man valt ett attack- och ett annat jaktplan? Väljer man att separera dem öppnar det sig för fler alternativ.
Att F15 skulle varit aktuell är väl knappast troligt då attackversionen av F-15 först flög 1986. F-5 är ju också enbart jaktkärra så inte aktuell för att ersätta Lansen.
Hade vi inte en tråd om alternativa inköp om vi inte köpt SAAB? Edit: Jepp.
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
Ett alternativ som man funderade på var en upphottad 35'a - jag har någon Drakenbok med i alla fall skisser på denna Super-Drake.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
I den tråden framkom lite:Hans skrev:Jag drog till med de två kärrorna därför att de var ytterligheterna vad gäller pris. Som sagt så tror jag F 4'an var uppe som ett möjligt alternativ. Vad fanns mer, Mirage F 1? Något brittiskt, tror inte det. Tornadon för sen och dyr.
Hade vi inte en tråd om alternativa inköp om vi inte köpt SAAB? Edit: Jepp.
Blackburn Buccaneer
SEPECAT Jaguar
F-4 Phantom
F-111 ?
+ lite lösa funderingar om ryska motsvarigheter. Men de känns inte så trovärdiga.
Frågan är hur viktigt det var att det skulle bli ett enhetsflygplan och inte flera olika?
Re: Viggen och dess alternativ
Om det "måste" vara ett enhetsflygplan med attackversionen i tjänst mot mitten av sjuttiotalet så finns det väl färre alternativ.FredH skrev: I den tråden framkom lite:
Blackburn Buccaneer
SEPECAT Jaguar
F-4 Phantom
F-111 ?
+ lite lösa funderingar om ryska motsvarigheter. Men de känns inte så trovärdiga.
Frågan är hur viktigt det var att det skulle bli ett enhetsflygplan och inte flera olika?
-F 4
-Mirage F 1 (eller svensk beställning som driver fram F 2)
-Upphottad 35'a
(F 16 eller 17/18 samt Tornado är lite för sena)
Jag ser inga fler alternativ då F 111 är på tok för stor och dyr och F 5E för liten. F 14 i attackversion då, nja... och sedan priset.
Tar vi å andra sidan en lösning med två flygplan, attack (+spaning) i mitten av 70-talet och jakt 5-10 år senare - så blir det betydligt fler alternativ. Attackkärrorna i inlägget ovan kommer in likaledes jaktkärrorna som var för sena att vara med i matchen. Visst hade det varit häftigt med F 15 eller F 14 i svensk tjänst Synd bara med prislappen.
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
Re: Viggen och dess alternativ
Brittiska TSR-2 var högt uppe på listan i början om jag minns rätt. Men då jänkarna (understödda vad det gäller TSR av Royal Navy)lyckades näst intill döda den sista resterna av den brittisk flygindustri som överlevde vitboken från 1957, så lades TSR-2-projektet ner.
http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper
/CvD
http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper
/CvD