Viggen och dess alternativ

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Viggen och dess alternativ

Inlägg av FredH » 18 februari 2012, 11:31

När man läser wikipedia om Viggen så står det att man utvärderade över 100 olika flygplanstyper för att utveckla Viggen.

Var det i form av att hitta rätt utformning av Viggen som man utvärderade alla andra flygplan eller hade man rejäla funderingar på att köpa in något utifrån?

Om man hade funderingar på att köpa in andra flygplan, från utlandet, vilka flygplan fanns som man funderade på som alternativ. Både ur attack- som jaktsynpunkt. Antar att det var attackrollen som var den mest primära att leta efter när Viggen började att utvecklas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 18 februari 2012, 16:32

FredH skrev:När man läser wikipedia om Viggen så står det att man utvärderade över 100 olika flygplanstyper för att utveckla Viggen. .
Nja, Under konceptstudierna, som pågick fram till 1956, studerades över 100 olika flygplanstyper

Vilket i min värld innebär att man ger lite fria händer (brainstorming) till teknikerna att skissa på olika alternativ innan man dissar huvudelen och går vidar med några få skisser till nästa steg.
FredH skrev:Var det i form av att hitta rätt utformning av Viggen som man utvärderade alla andra flygplan eller hade man rejäla funderingar på att köpa in något utifrån?

Om man hade funderingar på att köpa in andra flygplan, från utlandet, vilka flygplan fanns som man funderade på som alternativ. Både ur attack- som jaktsynpunkt. Antar att det var attackrollen som var den mest primära att leta efter när Viggen började att utvecklas.
Utan böcker och googling så tror jag man satte upp vad planet skulle kunna göra i grova drag, maxfart, räckvidd och vapenlast t.ex. I första steget var det attack och de två spaningsvarianterna som skulle erätta framförallt 32'an och senare jaktvarianaten som skulle ersätta 35'an. Man funderade säkert på utländska alternativ och vad jag har fått via hörsägen så var F 4'an noga studerad. Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av FredH » 18 februari 2012, 17:08

Jo det var lite så jag funderade på, att de för att komma fram till rätt prototyp studerade alla de där 100 flygplanstyperna.

F-4 är också ett multirollflygplan som både kan utföra jakt- som attackuppdrag. Men hade man funderingar på att differentiera rollerna mer. Att ha ett flygplan för attackuppdrag och ett specifikt för jaktuppdrag?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av J.K Nilsson » 20 februari 2012, 15:32

Hans skrev:Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an
Du tror inte att ekonomin hade något med det att göra?

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av tryggve » 20 februari 2012, 15:54

Planerade man inte att skaffa närmare 800 Viggenplan initialt? Har för mig att jag har läst det i litteratur om Viggenprojektet.

Vad jag har hört så övervägdes Phantom, men antalet plan skulle då bli betydligt lägre än det som man planerade med Viggen. Vilket säkert spelade roll.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 16:00

J.K Nilsson skrev:
Hans skrev:Av något annorlunda prestanda, arbetsmarknadsskäl och vår hycklade neutralitet så gick man för 37'an
Du tror inte att ekonomin hade något med det att göra?

J.K Nilsson
Det beror väl på hur man räknar. Vill man att det skall vara billigare med egenutvecklat så är det det och vill man att köpa över disk skall vara bäst så är det det :wink: Allvarligt talat är det väl svårt att räkna på hur mycket av pengarna som spenderas i Sverige kommer tillbaka till skattekistan.

Sedan spelar ju vilket alternativ vi valt in, hade vi köpt F 15 så kanske det hade varit dyrare men en F 5E hade nog allt varit bra mycket billigare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av CvD » 20 februari 2012, 16:48

Valet av att utveckla eget flyg har nog lite med att göra att man fortfarande mindes hur svårt det var att få tag i flygplan från utlandet precis innan kriget. :)

/CvD

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Vysotskij » 20 februari 2012, 17:18

Vad vet man om planerna på flygindustrins tillverkning under krig eller avspärrning?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 17:23

Vysotskij skrev:Vad vet man om planerna på flygindustrins tillverkning under krig eller avspärrning?
Under krig har jag för mig att man inte räknade med någon produktion överhuvud taget (70-80-talet) - det man hade när kriget började det var allt. Man räknade inte med så långa krig så man skulle kunna nyproducera några intressanta antal och hursomhelst så hade väl inte piloterna räckt i det långa loppet - och där tar det lång tid att utbilda.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av FredH » 20 februari 2012, 17:24

Varför man valde Viggen och egenutvecklatplan kanske vi kan lämna därhän och enbart fokusera på vilka alternativ man funderade på respektive utvärderade. Att det var ett komplext beslut med extremt många parametrar att fundera på står helt klart.

Hur pass stor chans var det t.ex. att man valt ett attack- och ett annat jaktplan? Väljer man att separera dem öppnar det sig för fler alternativ.
Att F15 skulle varit aktuell är väl knappast troligt då attackversionen av F-15 först flög 1986. F-5 är ju också enbart jaktkärra så inte aktuell för att ersätta Lansen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 17:39

FredH skrev:Varför man valde Viggen och egenutvecklatplan kanske vi kan lämna därhän och enbart fokusera på vilka alternativ man funderade på respektive utvärderade. Att det var ett komplext beslut med extremt många parametrar att fundera på står helt klart.
Klokt skrivet, ämnet förtjänar en egen tråd typ denna.
FredH skrev:Hur pass stor chans var det t.ex. att man valt ett attack- och ett annat jaktplan? Väljer man att separera dem öppnar det sig för fler alternativ.
Att F15 skulle varit aktuell är väl knappast troligt då attackversionen av F-15 först flög 1986. F-5 är ju också enbart jaktkärra så inte aktuell för att ersätta Lansen.
Jag drog till med de två kärrorna därför att de var ytterligheterna vad gäller pris. Som sagt så tror jag F 4'an var uppe som ett möjligt alternativ. Vad fanns mer, Mirage F 1? Något brittiskt, tror inte det. Tornadon för sen och dyr.
Hade vi inte en tråd om alternativa inköp om vi inte köpt SAAB? Edit: Jepp.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 18:02

Ett alternativ som man funderade på var en upphottad 35'a - jag har någon Drakenbok med i alla fall skisser på denna Super-Drake.

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av FredH » 20 februari 2012, 18:10

Hans skrev:Jag drog till med de två kärrorna därför att de var ytterligheterna vad gäller pris. Som sagt så tror jag F 4'an var uppe som ett möjligt alternativ. Vad fanns mer, Mirage F 1? Något brittiskt, tror inte det. Tornadon för sen och dyr.
Hade vi inte en tråd om alternativa inköp om vi inte köpt SAAB? Edit: Jepp.
I den tråden framkom lite:
Blackburn Buccaneer
SEPECAT Jaguar
F-4 Phantom
F-111 ?
+ lite lösa funderingar om ryska motsvarigheter. Men de känns inte så trovärdiga.

Frågan är hur viktigt det var att det skulle bli ett enhetsflygplan och inte flera olika?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av Hans » 20 februari 2012, 18:52

FredH skrev: I den tråden framkom lite:
Blackburn Buccaneer
SEPECAT Jaguar
F-4 Phantom
F-111 ?
+ lite lösa funderingar om ryska motsvarigheter. Men de känns inte så trovärdiga.

Frågan är hur viktigt det var att det skulle bli ett enhetsflygplan och inte flera olika?
Om det "måste" vara ett enhetsflygplan med attackversionen i tjänst mot mitten av sjuttiotalet så finns det väl färre alternativ.
-F 4
-Mirage F 1 (eller svensk beställning som driver fram F 2)
-Upphottad 35'a
(F 16 eller 17/18 samt Tornado är lite för sena)
Jag ser inga fler alternativ då F 111 är på tok för stor och dyr och F 5E för liten. F 14 i attackversion då, nja... och sedan priset.

Tar vi å andra sidan en lösning med två flygplan, attack (+spaning) i mitten av 70-talet och jakt 5-10 år senare - så blir det betydligt fler alternativ. Attackkärrorna i inlägget ovan kommer in likaledes jaktkärrorna som var för sena att vara med i matchen. Visst hade det varit häftigt med F 15 eller F 14 i svensk tjänst :wink: Synd bara med prislappen.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Viggen och dess alternativ

Inlägg av CvD » 20 februari 2012, 19:15

Brittiska TSR-2 var högt uppe på listan i början om jag minns rätt. Men då jänkarna (understödda vad det gäller TSR av Royal Navy)lyckades näst intill döda den sista resterna av den brittisk flygindustri som överlevde vitboken från 1957, så lades TSR-2-projektet ner.

http://en.wikipedia.org/wiki/BAC_TSR-2
http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper

/CvD

Skriv svar