Airbus och flockmentaliteten

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av millgard » 3 februari 2012, 23:22

Flockmentalitet råder definitivt alltid när det gäller konsumtion och investeringar. Flygplan skiljer sig inte ett dugg (nåja, möjligen lite) från bilar, kylskåp osv. Folk vill ha det andra vill ha, och politiker och höga chefer är extra känsliga då de skall svara för sina beslut för långt fler. Inte en chans att man går en egen väg då, även om den verkar vara bättre.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Hans » 4 februari 2012, 00:18

Blixten skrev:@Hans OT: klart att det inte heter qwerty men jag har glömt vad det heter hos snigelfrossarna. awerty?
http://fr.wikipedia.org/wiki/AZERTY

Delar varjagens uppfattning - spett skall skriva mer, och inte bara enstaka ord - vänligen.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Vysotskij » 5 februari 2012, 17:33

Blixten skrev:Min livsuppgift, att förkunna för omgivningen att det finns fler länder i världen än Sverige och USA: "Nog för att USA är världens största och viktigaste land på nästan alla sätt man kan mäta det på men det finns faktiskt andra länder ssm Frankrike" kommer ofta inte längre än till "USA är världens största och viktigaste land på nästan alla sätt man kan mäta det på". Trist.
Jag sluter mig till kritiken av den angloamerikanska dominansen, men tror att slutet på din mission sätter fingret lite på fransosernas problem. I Europa hör man något liknande nästan bara från fransoser och frankofiler. (Försök att byta ut Frankrike mot Norge, Spanien eller Nederländerna.)

Något stereotypt förefaller det som att den parisiska världsbilden är mycket mer mån om just titeln det viktigaste landet än alla andra höginkomstländer utom just USA. Något motvilligt har man accepterat att USA gått om som viktigaste land, kanske att Kina gör det så småningom - men därefter kommer i alla fall Frankrike. En sådan syn kräver dock att man ser ganska mycket som kretsande runt l'Hexagone.

Som en helt ovetenskaplig fingervisning om Frankrikes relativa viktighet har jag summerat platssiffrorna för BNP och folkmängd enligt Wikipedia. Enligt denna beräkning är Frankrike världens tionde viktigaste land, efter Kina, USA, Indien, Brasilien, Japan, Tyskland, Ryssland, Indonesien och Mexico. Lägger jag till platssiffran för landets språk i termer av antalet första- och andraspråkstalare delar Frankrike sjundeplatsen med Tyskland.

Som sagt - helt ovetenskapligt - men jag tror att de flesta människor utanför den frankofona världen faktiskt finner min ranking mer rimlig än en världsbild à la de Gaulle. I Elyséen verkar det skava just för att man förefaller bry sig mycket mer än på de flesta andra håll.

EDIT: Småpet.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av spett » 6 februari 2012, 16:53

Lämnande flocken men stannande Airbus så är problemen med Airbus 380 intressanta.
Först fann man att olika avdelningar hade inkompatibla cad-cam program med följd att hela elnätet ombord var fel med någon centimeter men var det ganska överallt.
Detta problem som för en lekman inte låter så allvarligt försenade leveranserna med TVÅ ÅR.
Även efter det ha man haft stora problem med produktionen. Tillverkningstakten var tänkt till 36 om året men fortfarande 2011 levererades bara 26 stycken. Å inte lär det bli bättre i år för de sprickor som man funnit i vissa vingbitar tros ha uppkommit i fabriken.
Försiktiga uppskattningar säger att lönsamhet på årsbasis kommer om ett par år. Det sågs inte hur mycket, om något, av utvecklingskostnaderna som inräknas per år.
´
Men det var inte bättre med Jumbon. År 1970 var ett intressant år för Boeing, enligt Wikipedia levererades 69 Boeing 747 det året. Annan källa säger att 21 maskiner stod uppställda med betongklossar hängande på vingarna i väntan på motorer. Vidare blev 66000 personer avskedade. Men man lyckades hålla verksamheten igång med återstående 37000 !

Att jämföra med den gamla goda tiden när det gick tufftuff-tåg mellan Kosta och Lessebo och kvinnorna hade hår på olika ställen. De Havilland 34 var en 10-sitsig och enmotorigt passagerarflygplan. Prototypen flög första gången den
26 Mars 1922 och sattes i reguljär trafik den 4 April.
Summa 10 stycken byggdes 1922- 23. År 1926 skritades fyra av dem, fem hade totalhavererat och en hade sålts till Sovjetunionen. Vid två av krascherna omkom 5 respektive 8 personer.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Hans » 8 februari 2012, 10:08

Är det någon som vet vilka delar till vilka Airbus och till vilka Boeing som är tillverkade i Sverige?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av spett » 8 februari 2012, 18:22

SAAB gör vingbalkar till A380
Volvo gör kompressorburken på Trentarna

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 13 februari 2012, 23:15

Mercure har jag flugit med, ett OK plan som inte sålde pga att Dassault inte kollat av marknaden, dom återgick helt enkelt till sina framgångsrika militär- och privat jetflygplan. Dom prissatte sig för högt, med sin höga kvalité.
A300 var tvåmotorigt, vilket inte alla gillade under 1970-talet, ETOPS alltså man får inte flyga med två motorer fortfarande över för långa sträckor utan möjlighet att nödlanda på en flygplats t.ex Perth (Australien) till afrika kräver detta fortfarande. Jetmotorerna var helt enkelt sämre när det gäller driftsäkerhet på den tiden.
Därför dom vanligaste planen hade tre eller fyra motorer under denna tidsepok.
Airbus var inget renodlat europeiskt projekt utan McDonnell-Douglas hade sålt en licens för motorfästena och även
motorerna (Rolls-Royce hade spelat ett fult spel med Airbus) var ifrån början amerikanska.
Lockheed var en annan militärflygplans tillverkare som brände sig under 1970-talet och återgick till detta, så Dassault var inte ensamma.
Senast redigerad av 1 Frogman, redigerad totalt 13 gånger.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 13 februari 2012, 23:18

Blixten skrev:Jag förstår inte riktigt vad OP vill ha sagt. Att det är märkigt att ingen köpte Airbus istf Boeing fast Airbus var bäst "egentligen"?

Alla de gånger jag hört att "Ingen köpte Y istf X fast Y var bäst egentligen" har det funnits en bra förklaring: Betamax rymde inte en hel långfilm (vilket VHS gjorde) Mac-applikationer slutade att fungera när OSet uppgraderades (vilket Windows-appar inte gjorde) osv.

En gissning är att det finns en liknande förklaring här.

/Skriver Blixen på AMERIKANSKA Internet och inte på FRANSKA Minitel
Fast minitel går att surfa på, dock bara textbaserat.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 13 februari 2012, 23:21

Hans skrev:Är det någon som vet vilka delar till vilka Airbus och till vilka Boeing som är tillverkade i Sverige?

MVH

Hans
Sverige tillverkar dörrar till Boeing 787. Sen finns det ett svenskt företag som säljer avfuktare, bildas mycket kondens i flygplan och att få bort det sparar mycket vikt.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 13 februari 2012, 23:24

Vysotskij skrev:
Blixten skrev:Min livsuppgift, att förkunna för omgivningen att det finns fler länder i världen än Sverige och USA: "Nog för att USA är världens största och viktigaste land på nästan alla sätt man kan mäta det på men det finns faktiskt andra länder ssm Frankrike" kommer ofta inte längre än till "USA är världens största och viktigaste land på nästan alla sätt man kan mäta det på". Trist.
Jag sluter mig till kritiken av den angloamerikanska dominansen, men tror att slutet på din mission sätter fingret lite på fransosernas problem. I Europa hör man något liknande nästan bara från fransoser och frankofiler. (Försök att byta ut Frankrike mot Norge, Spanien eller Nederländerna.)

Något stereotypt förefaller det som att den parisiska världsbilden är mycket mer mån om just titeln det viktigaste landet än alla andra höginkomstländer utom just USA. Något motvilligt har man accepterat att USA gått om som viktigaste land, kanske att Kina gör det så småningom - men därefter kommer i alla fall Frankrike. En sådan syn kräver dock att man ser ganska mycket som kretsande runt l'Hexagone.

Som en helt ovetenskaplig fingervisning om Frankrikes relativa viktighet har jag summerat platssiffrorna för BNP och folkmängd enligt Wikipedia. Enligt denna beräkning är Frankrike världens tionde viktigaste land, efter Kina, USA, Indien, Brasilien, Japan, Tyskland, Ryssland, Indonesien och Mexico. Lägger jag till platssiffran för landets språk i termer av antalet första- och andraspråkstalare delar Frankrike sjundeplatsen med Tyskland.

Som sagt - helt ovetenskapligt - men jag tror att de flesta människor utanför den frankofona världen faktiskt finner min ranking mer rimlig än en världsbild à la de Gaulle. I Elyséen verkar det skava just för att man förefaller bry sig mycket mer än på de flesta andra håll.

EDIT: Småpet.
Mycket riktigt har också Brasilien en av världens största flygplanstillverkare i sitt land, Embraer, dock har dom inte utmanat A och B direkt med större flyglan utan nischat sig precis under i storlek.
Ryssland har mest sålt helikoptrar efter USSRs sammanbrott, tror det kommer fortsätta så.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av spett » 19 februari 2012, 20:04

Frogman skrev:Mercure har jag flugit med, ett OK plan som inte sålde pga att Dassault inte kollat av marknaden,.. Dom prissatte sig för högt, med sin höga kvalité..
Kanske kan stämma men jag vill se hårda siffror innan jag ändrar mig.
Frogman skrev: Airbus var inget renodlat europeiskt projekt utan McDonnell-Douglas hade sålt en licens för motorfästena och även
motorerna (Rolls-Royce hade spelat ett fult spel med Airbus) var ifrån början amerikanska.
Lockheed var en annan militärflygplans tillverkare som brände sig under 1970-talet och återgick till detta, så Dassault var inte ensamma.
Rolls Royce och Airbus var en hemsk historia. Lockheed och RR sjönk tillsammans tror jag. RR konkade 1971 och Lockheed fick federala pengar samma år. Betalade de tillbaka ?

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 20 februari 2012, 19:23

spett skrev:
Frogman skrev:Mercure har jag flugit med, ett OK plan som inte sålde pga att Dassault inte kollat av marknaden,.. Dom prissatte sig för högt, med sin höga kvalité..
Kanske kan stämma men jag vill se hårda siffror innan jag ändrar mig.
Frogman skrev: Airbus var inget renodlat europeiskt projekt utan McDonnell-Douglas hade sålt en licens för motorfästena och även
motorerna (Rolls-Royce hade spelat ett fult spel med Airbus) var ifrån början amerikanska.
Lockheed var en annan militärflygplans tillverkare som brände sig under 1970-talet och återgick till detta, så Dassault var inte ensamma.
Rolls Royce och Airbus var en hemsk historia. Lockheed och RR sjönk tillsammans tror jag. RR konkade 1971 och Lockheed fick federala pengar samma år. Betalade de tillbaka ?
http://www.dassault-aviation.com/en/pas ... e.html?L=1
Mercure kom till världen i slutskedet av USAs inblandning i Vietnam, man devalverade sin valuta och vips så blev Mercure för dyr. Nej, Lockheed och RR behövde inte betala tillbaka nått förutom vanliga skatten förståss.
Hade varit intressant med CFM56 som första motor på Mercure 200, men eftersom ingen beställde så blev det inte av.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av Frogman » 21 februari 2012, 22:33

USA övergav sin guldmyntfot i början av 1970-talet, vilket ledde till inflation och att dom tre stora Boeing, Lockheed och McDonnell-Douglas kunde konkurrera hårdare.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av spett » 23 februari 2012, 11:55

Kvoterat från en publikation tryckt 1975.

...the supersonic age inaugurated by Concorde will be a new era in transport, an era of easier and speedier world communication that will benefit everyone. Concorde is the first of a new breed of airliners. Without harming the world environment, it will set new standards of travel comfort and efficiency. Once these standards have been set, the travelling public will insist on their being maintained and improved. There will be derivatives of Concorde...

etc.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Airbus och flockmentaliteten

Inlägg av varjag » 23 februari 2012, 12:03

Once these standards have been set, the travelling public will insist on their being maintained and improved. There will be derivatives of Concorde...
Berömda Sista Ord!
Concorde - kunde bara opereras av generösa skattebetalare, för en
travelling public
av ett fåtal Utvalda....Suck, Varjag

Skriv svar