Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 27 september 2011, 09:33

Jag har en styrspak i min ägo, arvegods och troligtvis från en 35'a. Den är gjord för högerhänta.

Bild

Det kan ju inte ha funnits styrspakar för vänstehänta med byte och annat krångel - eller? Sållade man bort vänstehänta direkt, tvingade dem att kunna flyga med höger eller hur gjorde (gör) man? Någon?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Ornellaia » 27 september 2011, 09:38

Svårt att tro att det finns spakar för vänsterhänta, hur hanterar de gasreglaget? Det satt alltid satt på vänster sida, iaf från tunnan till dagens grip.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2011, 16:56

Hans skrev:Den är gjord för högerhänta.
Är det inte så att den är gjord för höger hand? Precis som växelspaken i min bil...

Jag tror helt enkelt att höger-/vänsterhandhet är irrelevant i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 28 september 2011, 18:20

Bjernevik skrev:Jag tror helt enkelt att höger-/vänsterhandhet är irrelevant i sammanhanget.
I tend to disagree. :wink:

Det sitter en bunt knappar och liknande på den, radio, raketer, robotar, akan - vad vet jag - den är lite mer avancerad än en växelspak.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2011, 18:53

Hans skrev:I tend to disagree. :wink:
Helt ok, diskussionsforum blir tråkiga om alla är överens jämnt.
Hans skrev:den är lite mer avancerad än en växelspak.
Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar? För den delen så brukar det numera även sitta en massa knappar även på gasreglaget i stridsflygplan - som är avsedda att skötas med vänster hand...

http://en.wikipedia.org/wiki/HOTAS

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Stefan Karlsson » 28 september 2011, 20:03

Känner inte till huruvida högerhänt var ett krav för att bli flygförare, men det fanns ett antal krav som "diskriminerade" personer som inte passade in - full synskärpa, normalt färgseende, vissa mått på armar resp ben, max vikt osv så det är inte alls omöjligt att man även kravställde högerhänt.

Fast å andra sidan går det att lära sig, även om det tar olika lång tid, att bli lika duktig med andra handen.
Före jag själv gick i skolan tvingade man vänsterhänta att skriva med höger vare sig de ville eller inte - svärmor råkade ut för det.
Men personligen tvivlar jag på att man tullade på något som ju faktiskt kan påverka säkerheten att du manövrerar flygplanet med "fel" hand, men det är min personliga åsikt så det skulle vara intressant att veta hur det var.

Men det finns andra vapensystem som har samma "bekymmer" - robotar, grg, pvpjäs, kpist, gevär m/96 osv - mer eller mindre svåra att hantera om man är vänsterhänt/vänsterskytt, men inte omöjligt.
Vagnchefens riktdon i Leopard 2 är betydligt mer avancerad än en växelspak men den sitter till höger och kräver att du sköter den med höger hand. Det finns/fanns inga krav på att vagnchefen "måste" vara högerhänt - du får lära dig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 28 september 2011, 21:13

Bjernevik skrev:Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar?
Typ, ja.

Jag dömer utifrån min egen förmåga med vänsterhanden.

Enklare saker, visst - men fyra, fem olika knappar med vänstern skulle jag inte klara. Och jag är nästan jämngammal med flygetyget ifråga.

Jag förstår att du är vänsterhänt :P :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 28 september 2011, 21:16

Stefan Karlsson skrev:Men det finns andra vapensystem som har samma "bekymmer" - robotar, grg, pvpjäs, kpist, gevär m/96 osv - mer eller mindre svåra att hantera om man är vänsterhänt/vänsterskytt, men inte omöjligt.
Vagnchefens riktdon i Leopard 2 är betydligt mer avancerad än en växelspak men den sitter till höger och kräver att du sköter den med höger hand. Det finns/fanns inga krav på att vagnchefen "måste" vara högerhänt - du får lära dig.
True - men om man gör fel med en m/96 eller en 122'a så ramlar inte mångmiljonbelopp i backen.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Bjernevik » 28 september 2011, 21:20

Hans skrev:
Bjernevik skrev:Ja, och? Menar du att vänsterhänta är helt oförmögna att använda sin högerhands fingrar till att trycka på knappar?
Typ, ja.

Jag dömer utifrån min egen förmåga med vänsterhanden.
Ja, då skulle du förmodligen inte klara utbildningen till pilot. Läs länken i mitt föregående inlägg så ser du att piloter i dagens stridsflygplan måste kunna trycka på knappar med bägge händer.
Hans skrev:Jag förstår att du är vänsterhänt :P :wink:
Faktiskt inte. Däremot är jag vänsterskytt...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 28 september 2011, 21:34

Jag är inte dataspelsgenerationen men om vi pratar om flygförare anno 1960 så var ju de inte det heller. Och även idag ju inte alla vara ambidextriösa. Jag bara undrar hur det ligger till.

Vänsterskytt och högerhänt kan jag förstå - jag har problem med instinktivt skytte då vänsterögat är dominant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 28 september 2011, 22:01

Här är den med försök att förtydliga knappar.

MVH

Hans
Bilagor
spak.JPG
spak.JPG (42.72 KiB) Visad 6034 gånger

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av frodeh » 28 september 2011, 23:23

Jeg vil våge å svare kategorisk nei på spørsmålet. Det er vel ikke slik at alt som er asymmetrisk er diskriminering av enten høyre- eller venstrehendte?

Det er nok en fordel vil jeg tro å være venstrehendt i mange sammenhenger. Det er få ting venstrehendte er mer vant til enn å tilpasse seg "høyrehendte" manikker. Fra et google-søk på venstrehendt og jagerfly fant jeg en som hadde overvært en autograf-sesjon med Blue Angels oppvisningsteamet til US Navy, hvor tre av seks piloter signerte med vesntre hånd slik at dette kan i så fall ikke være noe stort problem der. I det norske luftforsvaret er du også hjertelig velkommen som venstrehendt pilot.(Det er vel også slik når det gjelder jagerfly at man har tilpasset seg en rekke forskjellige cockpit-konfigurasjoner lenge før man får lov til å sette seg i en jetjager. )

En siste test er om man kan se forskjeller i ulykkesstatistikk fordelt på høyre- og venstrehendte bilførere i land som har høyre- kontra venstretrafikk (førerplassen i kjøretøy er speilvendte i disse). Jeg kjenner ikke til noe statistikk på det, men er rimelig sikker på at en slik forskjell ville ha fått oppmerksomhet om den eksisterte, siden det i så tilfelle ligger potensiale for å spare menneskeliv ved å tilpasse førerplassen til høyre- eller venstrehendte.

Problemet er kanskje større i tradisjonelle infanteridisipliner som skyting med boltrifle eller også ladearmen på Ag-3 (AK-4?) som tilgodeser høyrehendte.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av MD650 » 29 september 2011, 16:49

Som svar på frågan..... eftersom vi är i Sverige så är svaret ja! ;)
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Hans » 29 september 2011, 19:00

MD delar med sig av sin djupa vishet :P :wink:

OK, tack för alla svar - Blue Angels exemplet fick mig nog att förstå att med lite träning går det utmärkt att styra med 'fel' hand samt sköta knappar. Och det är ingen slump att jag håller mig på landbacken :oops: Fast jag har spakat en Sk 60 - på betryggande höjd.

MVH

Hans

Masterchief
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 1 maj 2010, 09:34

Re: Diskriminering av vänsterhänta flygförare?

Inlägg av Masterchief » 29 september 2011, 22:44

Jag är vänsterhänt o det är inga bekymmer o spaka med bägge händerna bara man lär sig från början.
Kör skördare till vardags o där är bägge spakarna lika avancerade och används lika mycket.
5knappar o en vippa på bägge.
Tar fler beslu ii realtid än en stridspilot i luften :wink:

Skriv svar