Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Erik Ljungberg » 13 april 2011, 14:37

I en quiztråd, pansar, fick jag lära mig att vissa flygplan under WWII kunde startas med vev i nödfall. Min nyfikenhet väcktes och jag börja undra hur lite mer generellt hur motorerna startades.

Att de 20 år tidigar oftast startades med ett ryck i propellern vet jag. Senare kom elektriska startmotorer. Men hade planen batterier ombord eller krävdes det extern ström? Jaktplan var i alla fall ibland hyfsat fältmässiga och borde kunna startas utan extern kraft. Samtidigt vill man inte lasta ner planet med en massa tunga batterier med syra inuti, extramotorer mm. Vet att jag sett bilder på batterivagnar som drogs runt på startplattan men om det var reserv eller huvudalternativet vet jag inte.

Någonstans, kan inte komma ihåg var, läste jag om någon sorts startpatron, som laddades och avfyrades vid start.

Någon som kan stilla min nyfikenhet och fylla igen min kunskapslucka?

/Erik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Hans » 13 april 2011, 14:58


Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Erik Ljungberg » 13 april 2011, 16:10

Tack! Hittade länken själv men har youtube spärr där jag sitter nu.

/Erik

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Tankspridd » 14 april 2011, 20:58

Det fanns även motorer som startades med hjälp av en form av tändpatron som fick motorn att gå runt ( Fanns på en del äldre pratt & whitney motorer vet jag )

Länk till ett exempel : http://www.flickr.com/photos/fronteria/ ... hotostream

Fanns på både kolvmotorer samt ända in i jetåldern ( Tror det tom fanns till dieselmotorer ) dock är minnet när det rör motorer lite grumligt

Edit : Kanske ska tillägga att en del motorer hadde olika kompression i cylindrarna beroende på i vilken följd de satt ( Detta har jag dock bara sett som skriftligt matrial / teori )

Att sedan stjärnmotorer med sepparata cylindrar är geniala i all sin enkelhet är en annan sak ( precis som på gamla luftkylda vw kunde man byta cylindrar styckvis och brände en cylinder fungerade motorn ändå hjälpligt tills reparation kunde ske ) eller ja det fungerar tills oljetrycket minskar eller försvinner

Jon Svedman
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 13 december 2008, 10:40

Re: Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Jon Svedman » 16 april 2011, 17:17

Har för mig att jag läst någonstans att Thyphoon eller om det var Tempest använde sig av eter patroner för att starta motorerna och om dom inte tände på första försöket så var piloterna väldigt snabba på att hitta något annat ställe att sitta på än i cockpit.

Gjutarn
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 114
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:17

Re: Start av kolvmotor i flygplan under WWII?

Inlägg av Gjutarn » 16 april 2011, 20:49

Jon Svedman skrev:Har för mig att jag läst någonstans att Thyphoon eller om det var Tempest använde sig av eter patroner för att starta motorerna och om dom inte tände på första försöket så var piloterna väldigt snabba på att hitta något annat ställe att sitta på än i cockpit.
Nämns i Pierre Clostermans bok Le Grand Cirque.

Stefan

Skriv svar