Gripen vs alternativen

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av J.K Nilsson » 11 februari 2011, 19:39

Mane skrev:Hkp i FM/FMV:s regi är ett fint svart hål, inköp av Hkp14 och modifieringen av Hkp10...
Du svammlar. Hkp14 beror på leverantören som inte har förmåga att hosta upp korrekt dokumentation. Vilket inte är så förvånande med tanke på alla inblandade aktörer. Det har förmodligen varit bättre att göra som finnarna och kräva att tillverkning av helikoptrarna i Sverige istället för TMS.en.

Hkp10 beror på att FM inte förstod vad man ville och därför jagade Heli1 i högervarv och förhandlade om avtalen. Icke jämförbart med JAS i från början om vi valt F-18/16.
Mane skrev:Hade inte Viggen krav på kort bana?
Det var väl en av anledningarna till att man valde bort bl.a. F-4 i upphandlingen på den tiden (förutom driftkostnaden)?
Vilka korta banor skulle man landa på då? Reverseringen på Fpl37 kom till "av slump" och jag ser inte varför man kunde använda kroken som F4 hade i marinversionen för att lösa korta landningar om man inte vill använda den beprövade bromsskärmslösningen.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av J.K Nilsson » 11 februari 2011, 19:42

Urban skrev:Med facit i hand
Om man vill vänta till facit kommer så kan man aldrig ta ett beslut.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av J.K Nilsson » 11 februari 2011, 20:18

Bjernevik skrev:Beträffande ursprungsfrågan så får man nog säga att Gripen trots allt blev det bästa alternativet. Hade vi istället valt F-16 så hade vi idag troligen varit i samma sits som Norge och Danmark, som behöver nyanskaffa flygplan i närtid. Det hade knappast varit en behaglig upplevelse för Försvarsmakten att idag skaffa ett nytt flygplanssystem.
Nja, jag skulle nog säga att det skulle vara mer lika 16C/D än de norska och danska Eurofighter F-16. Sista JA rullade av linan på 1990-talet. Med attackkapacitet F-16 så skulle man kunnat ha förmåga att verka mot sjömål med robot och landmål med laserstyrd bomb redan 1997 - 1998 nån gång. Istället för AJS-modd av AJ och efterhand JA åldrats så tillför man F-16 skrov och då kanske till och med Block 50/52 med början i slutet av 00-talet. Vi skulle behöva fundera på anskaffning av nya flygplan om tio - tjugio år om man inte avbrutit JA37 i början på 80-talet.

J.K Nilsson

Mane
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 mars 2006, 11:17
Ort: Karlskrona

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av Mane » 21 februari 2011, 14:59

J.K Nilsson skrev:
Mane skrev:Hkp i FM/FMV:s regi är ett fint svart hål, inköp av Hkp14 och modifieringen av Hkp10...
Du svammlar. Hkp14 beror på leverantören som inte har förmåga att hosta upp korrekt dokumentation. Vilket inte är så förvånande med tanke på alla inblandade aktörer. Det har förmodligen varit bättre att göra som finnarna och kräva att tillverkning av helikoptrarna i Sverige istället för TMS.en.
J.K Nilsson
Okej, trodde det var för att Sverige av någon konstig anledning valt en högre kabinhöjd som har gjort att det har skitit sig.
Men det kan väl inte ta 10år att hosta fram lite dokumentation?
Sorry för OT...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av Per Andersson » 21 februari 2011, 19:49

Mane skrev:[Men det kan väl inte ta 10år att hosta fram lite dokumentation?
Dokumentation kan vara jättebesvärligt.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Gripen vs alternativen

Inlägg av J.K Nilsson » 21 februari 2011, 21:26

Mane skrev:
J.K Nilsson skrev:
Mane skrev:Hkp i FM/FMV:s regi är ett fint svart hål, inköp av Hkp14 och modifieringen av Hkp10...
Du svammlar. Hkp14 beror på leverantören som inte har förmåga att hosta upp korrekt dokumentation. Vilket inte är så förvånande med tanke på alla inblandade aktörer. Det har förmodligen varit bättre att göra som finnarna och kräva att tillverkning av helikoptrarna i Sverige istället för TMS.en.
J.K Nilsson
Okej, trodde det var för att Sverige av någon konstig anledning valt en högre kabinhöjd som har gjort att det har skitit sig.
Men det kan väl inte ta 10år att hosta fram lite dokumentation?
Sorry för OT...
Även om tillverkaren misslyckas med vår beställning så kan dom inte leverera något som inte går att certifiera.

J.K Nilsson

Skriv svar