Du svammlar. Hkp14 beror på leverantören som inte har förmåga att hosta upp korrekt dokumentation. Vilket inte är så förvånande med tanke på alla inblandade aktörer. Det har förmodligen varit bättre att göra som finnarna och kräva att tillverkning av helikoptrarna i Sverige istället för TMS.en.Mane skrev:Hkp i FM/FMV:s regi är ett fint svart hål, inköp av Hkp14 och modifieringen av Hkp10...
Hkp10 beror på att FM inte förstod vad man ville och därför jagade Heli1 i högervarv och förhandlade om avtalen. Icke jämförbart med JAS i från början om vi valt F-18/16.
Vilka korta banor skulle man landa på då? Reverseringen på Fpl37 kom till "av slump" och jag ser inte varför man kunde använda kroken som F4 hade i marinversionen för att lösa korta landningar om man inte vill använda den beprövade bromsskärmslösningen.Mane skrev:Hade inte Viggen krav på kort bana?
Det var väl en av anledningarna till att man valde bort bl.a. F-4 i upphandlingen på den tiden (förutom driftkostnaden)?
J.K Nilsson