Nä, oktantal har att göra med hur lätt endgaser i en bränsle/luftblandning bildas och antänds. En vätskeyta i atmosfärstryck som skall antändas har inget att göra med oktantal. När det gäller dieselbränslen talar man om Cetanhalt, ett mått på hur lätt bränslet antänds i en kompressionsmotor.Olof Trätälja skrev:Nu vill jag inte vara sådan, men generellt sett så antänds bränslen svårare ju högre oktantalet är... Flygfotogen som är nästan samma sak som diesel, med en del tilläggskomponenter främst för köldtålighet, har ett högre oktantal än bensin och är alltså mer svårantänt. Det hindrar ju dock inte att det går att få det att brinna, vid tex flygkrascher frigörs mycket energi, varm nog för antändning. Filmen är svår att kommentera då jag inte minns scenen.
Att Diesel/Fotogen har lägre oktantal än bensin visas av att om man tankar fel och pytsar i diesel i en bensintank så kommer bensinmotorn att knacka. De gamla fotogendrivna gnisttända motorerna hade lägre kompresionsförhållande just för att fotogen har lägre oktantal.
J.K Nilsson