Hålet i nosen på Me 109

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Hålet i nosen på Me 109

Inlägg av lampros » 28 mars 2010, 10:20

Hur var det nu: är hålet i nosen/spinnern på Me 109 en kanonmynning? Eller ett luftintag? Eller något annat?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Hålet i nosen på Me 109

Inlägg av Bjernevik » 28 mars 2010, 10:30

Det beror på vilken version av Bf 109 man pratar om. Vissa hade en kanon monterad genom motorn, andra inte.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Hålet i nosen på Me 109

Inlägg av frodeh » 28 mars 2010, 19:53

Det er min erindring at hullet i propellnavet er utløp for 20mm-kanonen, men som Bjernevik påpeker var ikke alle Messerschmitt Bf-109 (ikke Me-109) påmontert denne. Jeg tror det er riktig å si at de fleste senere variantene, dvs. F og G-maskinene hadde den, men ikke E (Emil - Battle of Britain-varianten). Tyskerne eksperimenterte MYE med alternativ bevæpning..

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hålet i nosen på Me 109

Inlägg av lampros » 29 mars 2010, 08:24

Tack för svar.

(OT: det där "Bf" gällde bara för de första modellerna, jag tror till E. Då hette fabriken "Bayerische Flugzeugwerke". Sedan fick Willi Messerschmitt rätt att köpa fabriken och då blev typbeteckningarna "Messerschmitt" eller "Me". Trots det fortsatte man skriva "Me Bf 109" av bara farten. Källa Wkipedia.)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Hålet i nosen på Me 109

Inlägg av frodeh » 29 mars 2010, 10:09

lampros skrev:Tack för svar.

(OT: det där "Bf" gällde bara för de första modellerna, jag tror till E. Då hette fabriken "Bayerische Flugzeugwerke". Sedan fick Willi Messerschmitt rätt att köpa fabriken och då blev typbeteckningarna "Messerschmitt" eller "Me". Trots det fortsatte man skriva "Me Bf 109" av bara farten. Källa Wkipedia.)
:-) Vi beveger oss over i et emne som jeg tror mange, mange tråder har gått seg fast i, så jeg skal ikke kategorisk si at jeg har fasit. Men det du sier er riktig mtp at etter Bf-162 så hette neste modell Me-163. Men Bf109skulle hete det samme hele krigen ut i alle offisielle dokumenter. Dette var praksis, men men med noen unntak, slik at vi i dag kan debattere dette lenge og vel..

Skriv svar