Kostnad för en modern jetmotor

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Maskirovka » 6 januari 2010, 19:37

Har letat men inte funnit. Är det någon som vet vad en modern jetmotor till ett stridsflygplan kostar idag? Eller vad de kostade tidigare, allt är av intresse.

Då menar jag endast inköpskostnad...

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av predator » 6 januari 2010, 23:39

Vilka plan är det du tänker på?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Hans » 7 januari 2010, 12:11

http://news.sg.msn.com/regional/article ... id=3756787

Fast jag tycker det låter dyrt för en sådan motor.

MVH

JHans

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Maskirovka » 7 januari 2010, 13:47

Tänker på alla slags stridsflygplan, men om någon vet priser för civila jetmotorer så skriv gärna om det också.

De där stulna motorerna har jag också stött på, men då får man tänka på att de såldes på svarta marknaden i ett land där denna produkt var svartlistad av USA. Därav det skyhöga priset.

Det enda fakta jag har stött på är att RM12 till Gripen kostar 15% av flygplanet, och då beräknas Gripen ha en kostnad av drygt 200 miljoner kr. Det skulle alltså innebära att en RM12 i runda slängar skulle gå loss på 30 miljoner kr. Det låter väl inte helt orimligt i mina öron eftersom man alltid hört att jetmotorer ÄR dyra.

Egentligen lite off-topic, men det känns onödigt att skapa en helt ny tråd för det. Är det någon som har koll på hur mycket en modern radar (monterad i stridsflygplan) kostar? Med modern menar jag alltså allting efter 1970-talet, ca...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Wooster » 7 januari 2010, 14:08

Maskirovka skrev:Har letat men inte funnit. Är det någon som vet vad en modern jetmotor till ett stridsflygplan kostar idag? Eller vad de kostade tidigare, allt är av intresse.

Då menar jag endast inköpskostnad...
Problemet är väl att jetmotorer till stridsflygplan inte säljs till styckekostnad. Det utvecklas och modifieras parallellt med flygplanet och därmed blir det svårt att särskilda kostnader för motor respektive "flygplan" samt inköpskostnad och utvecklingskostnad..

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Maskirovka » 7 januari 2010, 22:23

Wooster skrev:
Maskirovka skrev:Har letat men inte funnit. Är det någon som vet vad en modern jetmotor till ett stridsflygplan kostar idag? Eller vad de kostade tidigare, allt är av intresse.

Då menar jag endast inköpskostnad...
Problemet är väl att jetmotorer till stridsflygplan inte säljs till styckekostnad. Det utvecklas och modifieras parallellt med flygplanet och därmed blir det svårt att särskilda kostnader för motor respektive "flygplan" samt inköpskostnad och utvecklingskostnad..

Men många motorer används ofta till många olika plan. Ibland beställer flygvapen extra motorer att ha i reserv, alldeles nyss lämnade Indien in en offert för att köpa X antal jetmotorer till en LCA Mk2. Om jag ska vara ärlig så är inte motor och flygplan en pararell utvecklingslinje.
När man ska designa ett nytt flygplan brukar steget oftast vara;
Nr 1; Hitta den motor som är bäst för det plan du tänker dig
Nr 2; Designa ditt plan efter den motor du har hittat

Internet är stort. Det måste finnas någonstans (eller om ni har böcker) om hur mycket jetmotorer eller en radar kan tänkas kosta.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Hans » 7 januari 2010, 22:31

Jag köper nog Woosters tankegångar - tänk datorer - vad kostar ett tangentbord? Om du köper en dator är det gratis - det ingår i paketet. Skall du skaffa ett till kan du ibland få det och ibland få betala dyrt - vad kostar ett tagnetbord?

MVH

Hans

Maskirovka
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 oktober 2003, 20:10
Ort: Valhalla

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Maskirovka » 22 januari 2010, 06:08

Hans skrev:Jag köper nog Woosters tankegångar - tänk datorer - vad kostar ett tangentbord? Om du köper en dator är det gratis - det ingår i paketet. Skall du skaffa ett till kan du ibland få det och ibland få betala dyrt - vad kostar ett tagnetbord?

MVH

Hans
Jag tycker den här liknelsen är ganska fel, men samtidigt helt rätt. Jo visst, köper man ett datapaket hos OnOff så ingår allting, det gör det inte om du plockar ihop ditt eget paket. Då betalar du styckpris för prylarna. Om tangentbordet går sönder är man tvungen att köpa ett nytt, man köper inte ett helt nytt datapaket hos OnOff pga det (BTW, jag skulle vilja veta hos vilka man får gratis tangentbord, du kanske kan tipsa mig). Likadant om jag har ett stridsflygplan, havererar motorn är jag tvungen att köpa en ny.

Men eftersom ingen verkar ha en susning om huruvida mycket en jetmotor kan tänkas kosta så är det väl lika bra att släppa frågan...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Wooster » 22 januari 2010, 11:07

Alla köper inte sitt datapaket hos OnOff, på min arbetsplats har vi ett avtal med en leverantör om att förse oss med IT-utrustning nödvändig för vår verksamhet. Kan inte alla detaljer i avtalet, men går en skärm eller ett tagentbord sönder dyker det upp en ny utan att vi får betala extra. Det ingår helt enkelt i efterservicen.

Terje
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 18 november 2006, 04:07
Ort: Västergötland

Re: Kostnad för en modern jetmotor

Inlägg av Terje » 24 januari 2010, 02:18

Jag har svårt att tänka mig att fria utbytesmotorer är något som är normalt i avtal om flygplansköp, antagligen kan det vid ett köp av ett antal flygplan kanske vara standard med en viss andel extramotorer, men att det bara levereras motorer hursomhälst utan extra kostnad när mekaniklerna slarvat med underhållet så att motorer totalhavererar har jag svårt att tänka mig, speciellt som motorerna ofta kan ha en helt annan tillvärkare än planet i övrigt

Skriv svar