Osynkroniserade flygmotorer

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av tommyjonason » 28 december 2009, 15:22

Varför var motorerna osynkroniserade på Luftwaffes bombplan?
Och vad innebär det egentligen, rent tekniskt sett??

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av MD650 » 28 december 2009, 15:29

Tråden flyttad från 2.vk-avdelning.
:)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av Ori » 28 december 2009, 23:04

Den enda synkronisering av flygmotorer som jag har läst om är mellan propeller och kulspruta. Detta är bara aktuellt när man skjuter genom propeller-fältet och innebär helt enkelt att kulsprutorna bara skjuter när inget propellerblad är framför mynningen. Alltså enmotoriga flygplan med kulsprutor monterade i flyplanskroppen.

Bombplan under 2.VK var väl flermotoriga (kommer inte på något undantag iaf) med motorerna placerade i vingarna och kulsprutor i flygplanskroppen, så det fanns inget behov av synkronisering oavsett nation.

Finns det någon som vet bättre får denna gärna upplysa tommyjonason och mig !
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av Figaro » 29 december 2009, 01:25

Med synkronisering i det här fallet menas att motorerna har samma varvtal. Är motorerna inte synkroniserade höjs och sänks ljudvolymen allteftersom motorerna kommer i och ur fas med varandra.
Osynkroniserade motorer genererar mer/kraftigare vibrationer vilket ökar slitaget på flygplanet. Det pulserande ljudet kan även upplevas som påfrestande på flygplansbesättningen.
Detta förklara dock inte varför de tyska piloterna inte brydde sig om att synkronisera motorerna. Det är inget jätteföretag att göra det och man behöver inga särskilda instrument, bara öronen och rumpan (hörsel och känsel).

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av Ori » 29 december 2009, 08:07

Tackar Figaro, jag har aldrig läst om detta, men det är tämligen logiskt efter din förklaring. Mycket intressant!
--
Jörgen

tommyjonason
Medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: 11 september 2009, 19:17

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av tommyjonason » 29 december 2009, 09:09

Såg nångång att det försvårade avlyssningen för att avståndsbedömma flygplanen. Men det var väl knappast effektivt när det fanns radar.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av lampros » 29 december 2009, 09:34

tommyjonason skrev:Såg nångång att det försvårade avlyssningen för att avståndsbedömma flygplanen. Men det var väl knappast effektivt när det fanns radar.
Ackurat så.

Före radarn hade man förvisso akustiska apparater för avlyssning av ljud från skyn, det såg ut som ett system av stora trattar. Då var kanske detta med osynkade motorer ett "motmedel" som du säger.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av gunship » 2 januari 2010, 14:24

en mer ordentlig benämning, iaf. för en musiker som jag kanske skulle vara att "stämma" motorerna :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av Figaro » 2 januari 2010, 14:36

gunship skrev:en mer ordentlig benämning, iaf. för en musiker som jag kanske skulle vara att "stämma" motorerna :wink: :lol:
"Todays mission will be flown in A minor." :lol:

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av Cuba » 2 januari 2010, 17:24

Figaro skrev:
gunship skrev:en mer ordentlig benämning, iaf. för en musiker som jag kanske skulle vara att "stämma" motorerna :wink: :lol:
"Todays mission will be flown in A minor." :lol:
Man får ju tänka på vilket jobb det var att stämma hela flottiljen så att alla planen kunde vara med i symfonin.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av gunship » 2 januari 2010, 18:36

en Alto-heinklarna kom in lite sent i crescendot, men Kontrabas-Junkrarna låg precis rätt. piccola-messeschmitten kunde gasat lite mer - man hörde er knappt.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: 18 oktober 2004, 23:44
Ort: Shitlake
Kontakt:

Re: Osynkroniserade flygmotorer

Inlägg av real parakeet » 27 februari 2010, 23:50

Undras hur det skulle låta om man synkade två motorer (master + slave) och lät slave-motorns varvtal moduleras av en lågfrekvensoscillator så att den tvingades börja på ny fas varje gång master-motorn gjorde det?

Skriv svar