"Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 25 september 2009, 01:03

4 mars 1956. De fyra flygarna omkom. Inte Hallandsåsen, utan Kullaberg.
Hoppsan..Alzheimer strikes again :oops:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 25 september 2009, 05:23

frejs väpnare skrev:Premiärnumret av "Militär Historia" innehåller en artikel av Ulf Björlkman om J-29 Tunnan, och dess tillblivelse.
Enligt mitt minnet talar han om ca 1.000 dödsolyckor i samband med Tunnan-flygningar (alt 1.0000 olyckor med ramponerade plan, men något hundratal överlevande)
Hittade dessa siffror (garanterar dem inte - men trenden färre omkommen pesonal är klar)


[quoteSAAB 29 Tunnan
Levererade fpl: 660
Antal haverier: 230
Omkomna flygförare: 98

SAAB 32 Lansen
Levererade fpl: 456
Antal haverier: 117
Omkomna flygförare: 37
Omkomna navigatörer: 23

SAAB 35 Draken
Levererade fpl: 606
Antal haverier: 135
Omkomna flygförare: 34

SAAB 37 Viggen
Levererade fpl: 329
Antal haverier: 54
Omkomna flygförare: 17
][/quote]

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Lawrence » 25 september 2009, 14:25

Flygdöden följer väl arbetsmiljöfrågor allmänt,(kanske). På arbetsplatserna dog folk som flugor, även fast första arbetarskyddslagen kom 1916 redan.

Flygaryrket ansågs väl länge som ett Top Gun-jobb, drömjobb,idealiserat förstås, men rekryteringen var förmodligen från ganska vanliga grupper i samhället, ej från en "militärkast",men ett sätt att komma fram, i ett samhälle där det inte fanns några "pengar" i arbete, eller makt, direkt, utom för några få, eller i hårda fysiska ex.vis (bygg)arbeten. Men det var som sagt farligt, och därför kanske var rekryteringen ganska bred.

Ekonomiskt, vad kostar ett Jasplan idag, 200 miljoner ? blir ca 100 normalvillor, normalläge i Sverige som är på vingarna.

Varje generation vill ha sin egen värdering, som sagt, och idag framstår flygvapnet av då, kanske nu, som en " gökunge", så säjer ju militärer själva, men idag kanske det militära motmedel som överlevt - i satellitåldern.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Moxica » 26 september 2009, 16:52

En av min farmors väninnor förlorade en son i en flygolycka, han körde tydligen sitt Draken plan rakt ner i marken

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av J.K Nilsson » 26 september 2009, 17:24

Moxica skrev:En av min farmors väninnor förlorade en son i en flygolycka, han körde tydligen sitt Draken plan rakt ner i marken
En tragisk olycka som beror på lite för svaga roderservon. :cry: Inte alls helt ovanligt i haveristatestiken.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Flyghaverier - mer personligt

Inlägg av Hans » 26 september 2009, 17:33

1974 (?) gick en 37'a i backen vid landning på Malmslätt. Föraren omkom. Min far var hans närmaste chef. Jag har fortfarande starka minnen när jag såsom 13-åring fick "representera" när vi besökte änkan och barnen.

1966-67, Hans 5 år gammal får följa med resten av familjen ett år i USA - far får gå på skola, USAFTPS. Såsom svensk är han lite utanför då av tjugo elever finns det en svensk - resten är jänkare förutom någon kanadick. Men så fanns det en neger (det fick man säga på den tiden) som bevisligen var en väldigt skicklig pilot då ras och genus inte resulterade i kvoteringar då. Han hade en grabb i min ålder som jag lekte med då inte dumrasismen heller var uppfunnen. Han var halvt öronmärkt att bli den förste färgade i rymden men något år senare satte en F-104's något för dramatiska kontakt med moder jord stopp för den saken.

Vi hade förmodligen ungefär samma procentuella siffror som övriga västländer - jag vågar inte ens tänka på siffrorna i Sovjetunionen och övriga WP-länder samt Kina - fast de fick inte flyga många timmar per år om man jämför med väst.

MVH

Hans

Edit - Jag delar med mig av en tavla som han fick då han bytte befattning 1977.
Bilagor
Far.jpg
Far.jpg (108.13 KiB) Visad 11802 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 27 september 2009, 02:35

Lite om haverierna och dödsfallen med J 29 'Tunnan' som inträffade på utbildningsstadiet av piloterna. Pilvingen, var en nyhet med problem vid låga flyghastigheter....
Tunnans pilvinge gjorde att flygplanets av aerodynamiska skäl hade vissa egenheter. Om flygplanet inte flögs "rent" i låga farter kunde s k gir-rollstörningar uppstå med ibland svårbemästrade flyglägen som följd.
Inflygningen av piloterna vid det första förbandet F13 gick problemfritt ur det hänseendet. Men när motsvarande utbildning skedde vid F8 på Barkaby var det något som inte stämde. Här blev gir-rollstörningarna ett stort problem och 1953 inträffade på kort tid tre dödshaverier i samband med inflygning och landning.
Dessutom var antalet flygtimmar under tuffa övningar mycket stort med Tunnan. Vilket satte sina spår i statistiken.

Det första svenska jetplanet - J 21R blev också en olycksfågel. J 21R var en starkt modifierad kolvmotordriven J 21A
utrustad med engelsk Goblin jetmotor för att öka fpl prestanda. Bl.a. tvingades man flytta stabilisatorn från stjärtbommarna upp till fenornas översta del. Detta ledde till fladderproblem och flera flygplan bröts sönder i luften när de nådde högre farter än man var vana vid. Dessa ''högre farter'' var ganska blygsamma - J 21R fick inte överskrida Mach 0,65 (796 km/timmen) i dykning och troligen berodde olyckorna på att detta gjorts. Detta gjorde fpl odugligt som jaktplan och de sextio som tillverkades skickades till F 7 som attackplan. :roll:
Nedan en J21R och J 21A side-by-side på Flygvapenmuseum, Varjag
Bilagor
21R och 21A.jpg
21R och 21A.jpg (46.72 KiB) Visad 11770 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 27 september 2009, 13:50

Ett annat sorgebarn i FV historia - var de italienska Caproni 313 som i desperation - inköptes från Italien 1941. Det sägs att det största Underverket med Capronin - var att alla 84 flygplanen som köptes och flögs till Sverige - kom fram utan totalhaverier :roll: (ehuru med många mellanlandningar och reparationer av medföljande italienska mekaniker)
Flygplantypen fick ganska snart epitatet 'Flygande Likkistan' då dess svagheter blev uppenbara.
Tanken, var att förse en bomb- och en spaningsflottilj med dessa under beteckningen B 16 och S 16, ja - det fanns t.o.m. tankar på att förse några med torpeder - som T 16!
Flygplanen var mycket italienska - d.v.s. temperamentsfulla och en oändlig rad av motorbränder, vingbrott och hydrauliska problem fick S 16 att förtjäna sitt öknamn. Berömd är historien om 300 svenska möbelsnickare - som under sekretessbelagt hedersord - skickades att reparera ruttet italienskt virke i vingarna efter ett par vingbrott :roll:
21 stycken totalhavererade med förlust av 41 besättningsmän - ytterligare tre, skjöts ned av tyskarna under fjärrspaningsuppdrag över ''tyska intressen''. Freden hann knappast bryta ut i maj 1945 - innan Caproniplanen belades med flygförbud! Man kan förstå orsakerna....Varjag
Bilagor
S 16 Caproni.jpg
S 16 Caproni.jpg (51.28 KiB) Visad 11743 gånger

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av J.K Nilsson » 27 september 2009, 21:08

varjag skrev:Ett annat sorgebarn i FV historia - var de italienska Caproni 313 som i desperation - inköptes från Italien 1941.
Det var på intet sett ett dåligt flygplan. Man byggde det som en krigsmaskin som skulle användas i det stundade kriget. Antalet inbyggda flygtimmar i skrovet var mer än tillräckligt för denna tjänst. I Sverige användes det i fredstjänst med rellativt stort flygtidsuttag drivet med bentyl (Etanolblandad bensin). Man slet ut flygplanen och plågade de stackars motorerna med ett bränsle som inte var luftvärdigt.

En påminelse om tankar om den eviga freden.... :|

J.K Nilsson

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Lawrence » 27 september 2009, 23:45

Framförallt en påminnelse om : Lasse Mohlins SVT-serie : Tre kärlekar. En anledning till problemen med Capronisarna, var kanske att de e.u. hade 16 bränslekranar. Lite att tänka på, i checklistan, men blev som sagt förevigad på film. Kanske fick
denna " kärra" , symbolisera svenska flygproblem i vk2 allmänt, sen i alla tider, och varför inte hacka på italienarna då ?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 28 september 2009, 00:05

intet sett ett dåligt flygplan. Man byggde det som en krigsmaskin
Det är alldeles riktigt....samt att det svenska bränslet löste upp de italienska packningarna i bränslesystemet = läckage och motorbränder...
Om jag förstått saken rätt - var omkring halva staten av S 16/B 16 mer eller mindre permanent ''under översyn och reparationer'' och ja - flygtidsuttaget på typen översteg vad den var byggd för.
och varför inte hacka på italienarna då
Liknande, men inte lika svåra problem vidhäftade våra andra italienare - J 11 (Fiat CR 42) och J 20 (Reggiane 2000).
Endast J 20 kunde betecknas som någorlunda tidsenlig - helmetallkonstruktion fast med en svårservad Piaggiomotor.
S 16/B 16 och Fiatjaktplanet var svetsade stålrörsapparater med trävinge på typ 16 och mycken dukklädsel på bägge.
Mindre känt är att en serie SAAB B 17 - också fick den italienska Piaggiomotorn (B 17C) medan de flesta hade svenskbyggda Nohab Mercury eller Pratt & Whitneymotorer. Driftsäkerheten hos B 17C följde det ''italienska mönstret'' och var betydligt sämre....Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_17

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Lawrence » 28 september 2009, 11:55

Det finns som visats, säkert många personliga minnen av inträffade flyghaverier och av de drabbade.
---------------------
Betr. Italienska maskiner så var väl Italien ganska framåt, ex.vis flög man s.k. flygbåtar Siai-Marchetti , en större grupp
till USA , över Atlanten nångång kring skiftet 1920/30 ca. Det var nog stort då.
--------------------
Ett inlägg från boken, Widfeldts (2002) In Memoriam: Från finskryska kriget och 1940. Regeringen bestämde den 8.12.39 att skicka över 3 st (J6) Jaktfalk, 2 st (J7), Bulldog, 3 st (S6), (Fokker).
--------------------
Den flygstyrka som sattes upp som F19, bestod av 4 st (B4) Hawker Hart/ dubbeldäck & lätt attack, 8 st, (J8) Gloster Gladiator samt tre tidigare civilregistrerade plan.(Utgör ca 10% av befintligt antal av dessa två plantyper.) + 16 flygför-are.

12.1.1940 : Första anfallet mot ryssarna, efter bara ett dygn av förberedelse/ vila. 4 st (B4), samt 4 (J8) skulle flyga landsvägen Kemijärvi -Märkäjärvi mot Salla-riktningen. Anfall mot rysk truppkolonn på vägen av B4:orna,det fanns ett ryskt plan på isen I-15.

Minnesbilder av deltagande svenskar ger : nedskjutning av ryskt jaktplan och förödelse på marken. " Vad som verkligen inträffade i den svenska flygstyrkan är emellertid ovedersägligt. 2 st B4 kolliderade och 1st sköts ner söder om Savukoski, (fick nödlanda/kasserades) 1 st B4 återvände samt de 4 st J8:orna. 2 personal krigsfångar.

Ryska krigsdagböcker: Märkäjärvi: 12.1.40 : 3 döda, tre sårade, inga flygplan förlorade på marken eller i luften, " dystert för F19:s första insats/Widfeldt.

23.1.40.: 1 st J8 träffas av eld från rysk jakt, föraren omkommer, störtar Salmijärvi., (enligt ryska arkiv = dubbeldäckat plan sköts ner vid Mjatijärvi) 10.3. omkom flygingenjör vid kontrollflygning av en J8 (materialfel).

Sammanställning av bekräftade svenska/ ryska förluster:
1 st ryskt jaktplan och 8 st ryska bombplan sköts ner, 16 ryska flygpersonal omkom, från SB,DB-3/TB-3-maskiner.

(1 ryskt I-15, 12.1, + 1 I-15 nerskjutet)(jaktplan) vid Märkajärvi uppges enligt svenska uppgifter,-men ej bekräftat av ryska arkiv.)

2 svenska plan kolliderade, 1 nerskjuten = tre plan förlorade i strid och två piloter, samt 6 rapporterade saknade.
(bl.a krigsfångar,några återvände till fots till finska linjerna) (med reservation/felåtergivet)
------------------------------------------------

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av varjag » 28 september 2009, 13:55

Ja, F 19's debut i Vinterkriget var - kort sagt - katastrofal. Men detta gällde krigshandlingar. Hör kanske inte hemma bland FV's flyghaverier, Varjag

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Lawrence » 28 september 2009, 19:40

Förvisso, F19 8 sovjetiska bombare, 16 man - dålig balans ? Men kan ju vara med som bakgrund -praxis i skarpt läge, liksom, i början av beredskapstiden.

Widfeldt : " Av de 84 st Caproni,typ Ca 313 som levererades från Italien 1940-41, kasserades 31 % till följd av haverier.
Flygplanet fick därmed ett oförtjänt dåligt rykte.Flera allvarliga haverier- - -den omfattande modifiering och samtidiga
ombyggnaden som genomfördes på F11 Nyköping, 1942-43, bidrog till att S16 i själva verket gjorde en utomordentlig god tjänst under beredskapen."

Haverier, med plan, som tjänstgjorde även efter 1945:

Svenska Saab B-17, i olika versioner, fanns i aktiv tjänst 1942-54, 322 st, 25 % kasserade vid haverier, omkomna 57 man.

SaaB 18B, T-18B ,Transport (1947-48) 15 st av 62 plan.

58% av samtliga Gloster Gladiator, 55 st. (J8) till följd av haverier.

B-4 Hawker Hart - 45 st, 26 haverier.

B-5B , Northrop 21st av 64 plan
B5C -, Northrop,17 st av 38 plan.
-----------------
Skolplan:
Sk-12 Focke Wulf, 37st av 85 plan
Sk-14, Nort Ameriakn, 24 st av 54 plan

Sk-25 Bücker 181 B, 14 st av 121 plan.
--------------------
J-9 , Seversky Republic, 30 st (levererade 1939-40), av 60plan
J-26 North American P51 B/D, 68st av 161 plan.

J-11, Fiat CR2, 34 st av 72 plan.
J-20 Reggiane Re 2000 , 25 av 60 plan.

Lawrence
Utsparkad
Inlägg: 263
Blev medlem: 27 september 2008, 23:37

Re: "Slaget om Sverige" Fv:s flyghaverier 1940-1970 ca.

Inlägg av Lawrence » 28 september 2009, 21:53

T =är nog torpedbombare, salig i åminnelse,inte (T) som i transport förmodligen.

Skriv svar