Varför biplan?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Varför biplan?

Inlägg av Blixten » 4 september 2009, 16:03

Biplan har fördelen att den ena vingen kan stödja upp den andra och tillsamman med stöttor och vajrar bildar vingarna på det typiska 1VK-planet en lådbalk. När man väl kom på hur man gör vingar självbärande behövdes inte detta längre och monoplanen tog över.

Ändå har några få biplansmodeller tillkommit sedan dess, tex Pitts Special och An-2 (ett av världens mest tillverkade plan efter 2VK.)

Har någon kläm på varför tex dessa plan är konstruerade som biplan?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 4 september 2009, 21:28

För långsamma flygplan kan det fortfarande vara viktigare med viktminskningen än det ökade luftmotståndet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Varför biplan?

Inlägg av lampros » 5 september 2009, 07:43

Ett biplan kan inte råka i spin. Därför är det bra för akrobatplan som Pitts.

Biplan har även kortare startbana än monoplan.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Re: Varför biplan?

Inlägg av Figaro » 5 september 2009, 17:13

lampros skrev:Ett biplan kan inte råka i spin. Därför är det bra för akrobatplan som Pitts.
Om de fortfarande vore i livet, skulle nog ett antal Sopwith Camel-piloter vara av en annan åsikt.
Biplan har även kortare startbana än monoplan.
Så det var därför flygplan som Fieseler Fi 156, L2-L4 Grasshopper och Westland Lysander alla var biplan :)

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Varför biplan?

Inlägg av Ori » 5 september 2009, 23:09

Artikeln på svenska Wikipedia har en liten sammanfattning om för- och nackdelar: Biplan

På den engelska finns det lite mer information: Biplane.
Här finns även en länk till en intressant artikel där det finns några kommentarer som ger ytterligare info om mono/bi-plan: Tandem Wing
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför biplan?

Inlägg av Blixten » 6 september 2009, 11:40

Tackar för alla svar!

Här verkar svenska WP ge svar på min fråga, uppräkningen av biplanets fördelar finns inte med i den engelska varianten.

Då återstår frågan, som berörts tidigare, varför är inte alla "lågfartsplan" tex Fiesler Storch biplan? Och den eviga frågan: kan man lita på Wikipedia? ;-)

EDIT: Jag hittade Miles Libellula utifrån Oris länk. Vad är detta för plan? Kommer att kräva mer forskning...

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 6 september 2009, 15:36

Långsamma monoplan brukar vara kraftigt stagade. Som Storchen och Lysander.
Under VK 1 regerade biplanen. Men Hansa-Brandenburg byggde jaktmonoplan, skogen av stöttor för pontonerna kunde också avlasta vingarna som i ett biplan.
Segelplan är långsamma men alltid mono. De är ju inte bara långsamma utan lätta också.

Biplanen är inträngda i väldigt små nischer numera, konstflygningsplan där extrem rollbarhet är prioriterad ex-vis.


Triplan har inte serietillverkats sedan 20-talet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Varför biplan?

Inlägg av lampros » 7 september 2009, 08:00

Ett av de få biplan som användes under stor del av VKII var marinplanet Swordfish. Stabilt i lågfart tack vare biplanskonfigurationen.

Att det sedan inte fanns så många andra biplan i framkant under detta krig, vare sig som sambandsplan, arrieldledning osv, det kan också ha estetiska skäl. Man tyckte väl att dylik dubbelvinge såg gammaldags ut, urmodig, anno dazumal.

"Irrationella" skäl som dessa - estetiska - ska inte föraktas. De spelar ibland in när krigsmateriel tas fram även om det aldrig erkänns i förstone.

Typ varför hjälmar ser ut som de gör: 1/3 är estetik, resten funktionalitet. Om ni frågar mig.

Estetik i flyg: "what looks good usually is good" heter det bland piloter. Mustang, Spitfire... need I say more?

(Obligatorisk återförsäkring: jag vet att Mustang och Spitfire är monoplan och att de därför är OFF TOPIC i denna tråd.)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 10 september 2009, 14:00

År 1931 verkar det ha varit som kampen mellan biplan och monoplan nådde sin kulmen.
Britterna beställde två flygplan av Blackburn som skulle vara så lika som möjligt så när som¨på att den ena var monoplan och den andra biplan. Det var nog tänkt en teknologisk envig som Rattler mot Alecto.
Resultatet blev tvetydigt, kan ju vara så att även om planen hade olika antal vingar så var det ofrtfarande och ohjälpligen Blackburn.

USN beställde samtidigt flygbåtar med samma motorer men med olika antal vingar. I det fallet blev det otvetydig seger för biplanet. Men det var ju som att rösta nej till EU eller högertrafik. Frågan upprepas i högsta tempo tills rätt svar erhålles.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28558
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför biplan?

Inlägg av Hans » 10 september 2009, 14:12

spett skrev:USN beställde samtidigt flygbåtar med samma motorer men med olika antal vingar. I det fallet blev det otvetydig seger för biplanet. Men det var ju som att rösta nej till EU eller högertrafik. Frågan upprepas i högsta tempo tills rätt svar erhålles.
:lol: :lol: :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Varför biplan?

Inlägg av Blixten » 11 september 2009, 12:25

Vi får göra en egen tävling; öst mot väst.

Öst ställer upp med An-2; stallfart: 30 mph

Västlaget kommer med sin motsvarighet DHC-3 Otter. Stallfart: 58 mph

Utklassningsseger för biplanen!

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Varför biplan?

Inlägg av spett » 11 september 2009, 12:58

Ottern lyfter 20 man till 1000 meter på under 10 minuter

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Varför biplan?

Inlägg av von Adler » 24 september 2009, 11:04

Biplanen var ju faktiskt inte helt uträknade även som jaktplan i vik2. Gloster Gladiator användes i strid av Sverige, Finland, Norge, Storbritannien och en god del av samväldet samt Irak. Cr.42 användes av Italien, Ungern och Belgien och I-15 flög för Sovjet och i begränsad omfattning för Finland.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Varför biplan?

Inlägg av J.K Nilsson » 3 oktober 2009, 15:59

von Adler skrev:Biplanen var ju faktiskt inte helt uträknade även som jaktplan i vik2. Gloster Gladiator användes i strid av Sverige, Finland, Norge, Storbritannien och en god del av samväldet samt Irak. Cr.42 användes av Italien, Ungern och Belgien och I-15 flög för Sovjet och i begränsad omfattning för Finland.
Så länge man inte mötte ett monoplan med bättre motoreffekt. 8-)

J.K Nilsson

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför biplan?

Inlägg av varjag » 16 oktober 2009, 12:47

olika antal vingar så var det fortfarande och ohjälpligen Blackburn.
:lol: :lol: :lol:
Hittade just tråden och brast i gapskratt åt spett's kommentar - då som bekant - jag inte är någon Blackburnbeundrare!

Vingarnas totala yta - var vad som gav flygplanet lyftkraft. Mera vingyta = högre lyftkraft = bättre stigförmåga. Detta omarbetades i ngt som kallades ''vingbelastning''...fpl totala vingyta i m2 dividerades med dess totala startvikt i kilo - och gav en vingbelastning/ kg,per kvadratmeter. Ju lättare vingbelastning - ju bättre stigförmåga, ju lägre stallfart och därmed ju snävare svängar - utan att fpl. gick i stall....Men som sagt...
Så länge man inte mötte ett monoplan med bättre motoreffekt.
Utvecklingen körde om biplanen med monoplanens starkare motorer, högre fart och tyngre beväpning.....
Men - det kom en skrämselhicka i den utvecklingen, 1941/42 med det japanska Mitusbishi A6M-jaktplanet - bäst känt som Zero.
Lätt byggt med blygsamma 965 hästar under huven - var Zero faktiskt ett ''biplan med bara en vinge''... I händerna på japanska flottans expertpiloter förbluffade Zero-planen amerikaner och britter med sin stigförmåga och vändbarhet - och gjorde köttfärs av alla de allierades Hurricanes, Buffalos, Spitfires, P-39 och P-40 :roll:

Men - i slutet av 1943 - hade t.o.m. Zeron körts om av ännu starkare amerikanska flygmotorer.....sic transit....

Skriv svar