Handgranat?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handgranat?

Inlägg av varjag » 20 februari 2009, 10:48

Jag ar oerhort imponerad av Hans handgranatkastningsrekord - och ar saker paa att faa, inom eller utom - Skalman, Sverige - ja mycket vidare.....kan konurrera. Meine Hochachtung! Speciellt som....
från värnkanten till luftbrisad. Skojigt.
Det - kallar vi 'the right stuff' :wink:

Nu rapporteras det fraan Colombia att det gallde en taargasgranat....

http://www.aero-news.net/index.cfm?Cont ... cde8302640&

vilket mojligen kan forklara fraanvaron av splitterhaal i flygplanresterna - men knappast verkningarna paa flygkroppen. Som saa ofta ar det naagon som ljuger har., Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Handgranat?

Inlägg av Hexmaster » 20 februari 2009, 12:29

Källan uppges vara Latin American Herald Tribune, här:
http://www.laht.com/article.asp?Article ... ryId=12393

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handgranat?

Inlägg av Hans » 20 februari 2009, 13:03

la explosión fue originada por una granada de gases lacrimógenos mal manipulada
http://www.timesoftheinternet.com/espanol/19503.html

LA EXPLOSIÓN DE una granada de gas originó la detonación

http://www.elcolombiano.com/BancoConoci ... dSeccion=9

Kan inte spanska men nog låter det som samma sak.

Häftiga tårgasgranter de har - ställer mig fortfarande tveksam, kanske flera utlöstes, vi får väl vänta på rapporten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Handgranat?

Inlägg av frodeh » 20 februari 2009, 13:50

Hans skrev:Svenska handdgranater hade (har?) tre säkringar, en "nyckelring" med sprinten, en grej man tryckte upp med tummen och en bygel som man höll om och som frigjordes när man släppte handgranaten.

Jag vill påstå att jag har rekord på forumet i kastade handgranater.

På åttiotalet var jag ansvarig för en station handgranatskastning vid en hemvärnsövning. Uppskattningen var att det skulle komma en sådär 100-200 man. Så jag går till förrådet och tar ut 300 handgranater med tanken att kanske låta varje man kasta två. Jag blir tillsagd att de inte vill ha tillbaka några granater då "bäst före datum" är passerat. När övningen börjar är det oklart om hur många deltagare det är så för att inte skapa någon orättvisa låter jag den första gruppen kasta bara en. Det visar sig vara under 100 deltagare. Så efter övningens slut så fick jag och mitt biträde kasta över 200 handgranater. Det blev allt mellan en decimeter från värnkanten till luftbrisad. Skojigt.

Åter till ämnet, jag har otroligt svårt att se 200g fläka upp en halv DC 3 - det måste ha varit mer. Ett kilo eller så minst.

MVH

Hans

Edit http://www.soldf.com/shgr56.html
Jeg kan ikke si at du tar feil her. Vi kjenner nesten ingen parametre så jeg snakker nok mer prinsipielt om lukkede rom og små ladninger. En trykkabin er et totalt lukket rom, og nærmest et klassisk eksempel på en sted hvor detonasjoner er en meget dårlig idé. På tilvenningsøvelser kan man ligge 5 meter fra 5-kilosladninger i friluft, men om man er i samme rom som 500g 5m unna tror jeg ikke det er særlig trolig at man overlever uten et sykehusopphold. Jeg er forlengst blitt sivilisert og mine sprengningssertifikater har gått ut på dato, men et av partytriksene mine (les: min nærmeste familie er drit lei av å høre om det) er å fortelle om den gangen vi økte markørladningen (symbolsk mengde TNT) fra 50 gram til noen hekto og nesten tok en bro i indre Troms fordi den fikk innspenning som vi kalte det i vannet under broen og trykkbølgen slo i gangbanen. Det var en liten enveiskjørt bro med stålbjelker og trebane, men likevel illustrerende.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Handgranat?

Inlägg av Hexmaster » 20 februari 2009, 14:14

Hans skrev:una granada de gases lacrimógenos
Japp, lacrimógenos = "tår-skapande".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handgranat?

Inlägg av Hans » 20 februari 2009, 16:34

Tack för spanskalektionen Hex, då kan jag skriva spanska i min CV. :wink:

Som jämförelse så ser vi här verkan av en 88mm granat på en B17. Även om de är samtida så var B 17 robustare men fortfarande.
Bild

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handgranat?

Inlägg av varjag » 20 februari 2009, 22:38

reports a tear gas grenade exploded inside the aircraft as crews were readying the plane tp ferry 27 officers with the Mobile Anti-riot Squadron
Det staar ju klart att det ror sig om en taargasgranat...inte nodvandigtvis en handgranat. Fyra svaart skadade med fyra till 'bara' chockade. Inte heller klart att dom var poliser daa det talas om 'crew'. Kanske Policia Nacional har grovre don i sin arsenal som kan forklara detonationens haftighet. Om vi glommer 'handgranat' - kan en annan pyroteknisk pjas ha utlost andra i lasten...... :roll: , Varjag

Skriv svar