Handgranat?

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Handgranat?

Inlägg av Hans » 19 februari 2009, 09:37

Bild
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4449701.ab

En handgranat? Det har jag svårt att tro på om inte de Columbianska är av för mig okänd typ.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Handgranat?

Inlägg av NIL » 19 februari 2009, 09:57

Jag tippar på ett vådaskott från ett 40mm utskjutningsrör.
Skadorna på planet är nog ett resultat av röjningsarbetet snarare än verkan av en granat.

Hur som helst så skär det i hjärtat att se en trashad DC-3 :(
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Handgranat?

Inlägg av Hexmaster » 19 februari 2009, 11:19

Händelsen beskrivs (givetvis) av andra, men den där handgranaten ser jag inte omnämnd någon annanstans. "The cause of the explosion are yet to be determined" är den vanligaste kommentaren.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Handgranat?

Inlägg av currahee » 19 februari 2009, 11:20

Kolla bilden noga, detta är en av de ombyggda DC3-planen med moderna turbo motorer.
/ currahee

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Handgranat?

Inlägg av NIL » 19 februari 2009, 11:26

currahee skrev:Kolla bilden noga, detta är en av de ombyggda DC3-planen med moderna turbo motorer.
/ currahee
Rätt!
Helgerån, den gamle tog hellre livet av sig än att bli besudlad med symaskiner.
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handgranat?

Inlägg av varjag » 19 februari 2009, 11:29

Hur som helst så skär det i hjärtat att se en trashad DC-3
Haaller med. Men denna var ju trashad redan forut....Colombian Police's DC-3, ar egentlgen en Basler BT-67 med turbopops :roll: En styggelse for puristas! Varjag
Bilagor
Basler BT-67.jpg
Basler BT-67.jpg (93.26 KiB) Visad 6090 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handgranat?

Inlägg av Hans » 19 februari 2009, 12:07

1) Handgranat
Vad som exploderade är inte känt - låter troligare.

2) Symaskin
Denna vinner.
Från viewtopic.php?f=37&t=30025&start=0

MVH

Hans
Bilagor
trippel.jpg
trippel.jpg (68.95 KiB) Visad 6078 gånger

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Handgranat?

Inlägg av NIL » 19 februari 2009, 12:12

Neeej!
Du hade lika gärna kunnat visa en bild på Clint Eastwood iförd raffset, min dag är förstörd.
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Handgranat?

Inlägg av varjag » 19 februari 2009, 12:28

Neej"Det är aldrig för sent att ge upp"
Denna gaang ar det nog for sent.... :)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Handgranat?

Inlägg av frodeh » 19 februari 2009, 14:16

For å ta journalisten litt i forsvar så ser jeg ikke bort fra at f. eks. en "granat, hånd, sjokk, M100", kan åpne en flykropp på den måten om den ble detonert i en lukket kabin. Du har sjokkgranater og så har du SJOKK-granater.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Handgranat?

Inlägg av NIL » 19 februari 2009, 14:26

frodeh skrev:For å ta journalisten litt i forsvar så ser jeg ikke bort fra at f. eks. en "granat, hånd, sjokk, M100", kan åpne en flykropp på den måten om den ble detonert i en lukket kabin. Du har sjokkgranater og så har du SJOKK-granater.
Och så finns det norska sjokk-granater :)
http://www.kossan.se/roliga-filmer/hur_ ... shbang.htm
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handgranat?

Inlägg av Hans » 19 februari 2009, 14:28

frodeh,

Stort tack för M100, googlande ledde till länken, har aldrig sett den norska SäkI förut. UD 2-1 och SäkI liknar varandra väldigt mycket.

Hur mycket sprängämne finns i en M100?

Med Vennlig Hilsen

Hans
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Handgranat?

Inlägg av predator » 19 februari 2009, 14:29

Det kan väll inte ha varigt en "vanlig" handgranat. För dom ska tålas att tappas utan att den går av. Och hur väll utbildad är man om man tappar en granat? Ha den i fickan till den ska användas och inte för att leka med.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Handgranat?

Inlägg av frodeh » 20 februari 2009, 00:20

Hans skrev:frodeh,

Stort tack för M100, googlande ledde till länken, har aldrig sett den norska SäkI förut. UD 2-1 och SäkI liknar varandra väldigt mycket.

Hur mycket sprängämne finns i en M100?

Med Vennlig Hilsen

Hans
UD 2-1 ja, jeg husker vi bladde febrilsk i den en gang vi måtte forklare et sett med perforerte trommehinner og et bajonettstikk etter en øvelse :-) . Det er lenge, lenge siden, men jeg har kastet noen av dem, mange nok til at jeg har skrevet blindgjengerrapport på en av dem til og med. Og et sted i notatene mine finnes nøyaktig mengde TNT i dem, men de nedpakket og jeg husker bare omtrentlig at det er betraktelig mer TNT enn hva som er i splintgranatene (type Mk2 eller "egg") - vel over 100 gram er jeg nokså sikker på. Edit: Har googlet litt, og må legge til at M100 ser ut som om den er i slekt med den amerikanske Mk3 som har over 200g TNT, så svaret ligger nok der et sted.

Den filmen som er lenket her: De ser norske ut -- stakkars jævler, men man kan ikke bruke en M100 på den måten om man ikke ønsker å ødelegge inventar - og de hadde garantert ikke kommet leende ut av rommet - eller av egen hjelp for den saks skyld.
Samme gjelder disse staute karene:


Og til spørsmålet om at håndgranater ikke skal gå av om man mister (tappar) dem: Nei, men om man oppbevarer håndgranater uforsiktig så er det alltid en mulighet. Om splinten går ut og man ikke har sikret bøylen på noe vis så er det kjørt om man mister den. Jeg ser av og til i dårlige krigsfilmer at man bærer håndgranater i stridsbeltet hengende i splinten, og jeg har alltid fått frysninger på ryggen av det. Jeg klarer ikke å få meg til å tro at soldater gjorde det, i alle fall ikke uten å sikre granatene ekstra. Om man teiper splinten til granaten eller på mer moderne granater har transportsikring (som holder bøylen på plass) kan man oppnå en viss sikkerhet skulle jeg tro. Jeg fikk aldri noe fortrolig forhold til håndgranater som ikke skulle kastes umiddelbart.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Handgranat?

Inlägg av Hans » 20 februari 2009, 09:47

Svenska handdgranater hade (har?) tre säkringar, en "nyckelring" med sprinten, en grej man tryckte upp med tummen och en bygel som man höll om och som frigjordes när man släppte handgranaten.

Jag vill påstå att jag har rekord på forumet i kastade handgranater.

På åttiotalet var jag ansvarig för en station handgranatskastning vid en hemvärnsövning. Uppskattningen var att det skulle komma en sådär 100-200 man. Så jag går till förrådet och tar ut 300 handgranater med tanken att kanske låta varje man kasta två. Jag blir tillsagd att de inte vill ha tillbaka några granater då "bäst före datum" är passerat. När övningen börjar är det oklart om hur många deltagare det är så för att inte skapa någon orättvisa låter jag den första gruppen kasta bara en. Det visar sig vara under 100 deltagare. Så efter övningens slut så fick jag och mitt biträde kasta över 200 handgranater. Det blev allt mellan en decimeter från värnkanten till luftbrisad. Skojigt.

Åter till ämnet, jag har otroligt svårt att se 200g fläka upp en halv DC 3 - det måste ha varit mer. Ett kilo eller så minst.

MVH

Hans

Edit http://www.soldf.com/shgr56.html
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 20 gånger.

Skriv svar