Norges val av stridsflyg

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Bjernevik » 30 augusti 2009, 19:07

frodeh skrev:Jeg er dessverre nødt til å legge til her at om man skal diskutere hvorfor ikke Gripen ble valgt, så skal man ikke hoppe bukk over regjeringens argument om at den ikke tilfredsstilte de operative krav som ble stilt til et framtidig jagerfly. At Gripen, som har operativ kapasitet omtrent som F-16, var underdog, var ingen overraskelse.
Då infinner sig onekligen frågan, hur pass var de operativa kraven satta för att passa just F-35? Och var de satta på "politisk grund", så att säga.

Nu är min norska inte den bästa, men menar du verkligen att F-16 skulle ha samma kapacitet som Gripen?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av frodeh » 31 augusti 2009, 01:08

Bjernevik skrev:
frodeh skrev:Jeg er dessverre nødt til å legge til her at om man skal diskutere hvorfor ikke Gripen ble valgt, så skal man ikke hoppe bukk over regjeringens argument om at den ikke tilfredsstilte de operative krav som ble stilt til et framtidig jagerfly. At Gripen, som har operativ kapasitet omtrent som F-16, var underdog, var ingen overraskelse.
Då infinner sig onekligen frågan, hur pass var de operativa kraven satta för att passa just F-35? Och var de satta på "politisk grund", så att säga.

Nu är min norska inte den bästa, men menar du verkligen att F-16 skulle ha samma kapacitet som Gripen?
Nei, det er forskjellige fly, men jeg mener at F-16 er omtrent i samme klasse. Men da sikter jeg til modeller som det ville være naturlig å kjøpe i dag, type block 52 eller 60 (men sistnevnte er altfor dyr i anskaffelse, bare rike oljediktaturer har råd til dem).

Til spørsmålet om de operative kravene var satt på et politisk grunnlag, så vil jeg si at det kan jeg ikke sikkert vurdere, men det ville være ansvarsløst å ikke legge de operative kravene inn i scenarier som tok høyde for teknologiutvikling og sikkerhetspolitiske forhold. Men hovedpoenget, politisk, da avgjørelsen ble presentert var at F-35 ble billigst. 8O

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av NIL » 3 februari 2010, 09:18

Trist med krångel men....

"TT: Nya problem för Gripens konkurrent
Problemen fortsätter att hopa sig för stridsflygplanet Gripens amerikanska konkurrent F-35, också kallad Joint Strike Fighter. Nu ger försvarsminister Gates generalen David Heinz sparken.
- Utvecklingen och prestanda hos F-35 under de senaste två åren har inte varit som de skulle, sade Gates. Han tillade enligt AFP, när han avlägsnade generalen från produktionsledningen, att en rad viktiga mål och normer inte uppnåtts. Ministern hotade samtidigt att dra tillbaka stödet åt tillverkaren Lockheed Martin, därför att kostnaderna skenar, och för att "skattebetalarna inte ska behöva bära hela bördan". Redan tidigare har både Robert Gates och president Obama sagt att de inte accepterar ytterligare fördyringar och att de överhuvud taget tänker ta i tu med fördyrade amerikanska vapenprojekt. Norge valde som bekant F-35 i stället för Gripen och vet ännu inte hur hög slutnotan blir. Och i Danmark och Nederländerna, som ska förnya sin stridsflygflotta, är USA-planet Saabs främsta konkurrent. Alla tre staterna är, tillsammans med Storbritannien, med och finansierar projektet. Den amerikanska regeringen räknar med att beställa 2 400 F-35 under 25 år. Planet, som byggs med stealthteknik, ska, när det är färdigutvecklat, finnas i tre versioner.
Danmark räknar med att fatta sitt beslut 2012."
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av frodeh » 4 februari 2010, 08:54

Den venter ikke forgjeves som venter på noe godt heter det i et ordtak, og vi får vel håpe at det stemmer hva angår kampflykjøpet. Det ser ut til at det er forsinkelser i programmet og i ytterste konsekvens også leveransene.

På den positive siden ser det ut til at Gates annonserte at regjeringen forpliktet seg budsjettmessig og således framsto som noe av en garantist for programmets framtid.

Han svingte både gulrot og pisk med andre ord.

Mens vi venter kan vi kose oss med denne lille F-35-filmen i klassisk amerikansk reklamestil:

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Göstring » 4 februari 2010, 12:27

frodeh skrev:Mens vi venter kan vi kose oss med denne lille F-35-filmen i klassisk amerikansk reklamestil:
Är inte det en Eurofighter man skjuter ner vid ca 3:24?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av frodeh » 4 februari 2010, 12:58

frodeh skrev:Är inte det en Eurofighter man skjuter ner vid ca 3:24?
Jo, av en av Flankerne, men den blir hevnet av F-35. :wink:

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av gunship » 4 februari 2010, 18:57

DAS hit och DAS dit...

det skojjiga med kanonsnutten är att en skjutande kanon kanske plockar planet innan man skickar en missil på den :P

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Tall om F-35 (var Norges val av stridsflyg)

Inlägg av frodeh » 8 augusti 2010, 20:18

Litt kjedelig her i sommervarmen, så jeg oppdaterer litt: For en ganske lang tid tilbake skrev jeg noe om usikkerhet rundt vekten til F-35, men nå er disse tallene ganske godt redegjort for i offisielle utsendelser fra Lockheed Martin og USAF.

A-modellen vil veie ca 13,1 metriske tonn. I tillegg vil full intern drivstofflast være på nærmere 8,4 tonn. Regner man inn våpenlast så vil flyet være langt opp mot 25tonn+ fullt lastet. Skyvekraften ser nå oftest ut til å ligge på 43000 pund i de fleste beskrivelsene, altså 190+ KN (omtrent det samme som en Eurofighter Typhoon).

Med unntak av skyvekraften som er enorm for en enkelt motor, så gir ikke dette revolusjonerende numre i seg selv, men dette er et helt "ren" konfigurasjon, altså ikke noen utenpåhengende/monterte drivstofftanker eller våpen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av Psilander » 9 augusti 2010, 02:07

Ett intressant rykte florerar i flera forum att RN funderar på att överge F-35B och välja antingen F/A-18E/F Superhornet eller Dassult Rafale istället för att därigenom spara runt £ 10 miljarder. Vackrast hade i mina ögon varit en marin Eurofighter eller kanske Gripen men det får vi nog aldrig se eftersom de kärror inte är i grunden konstruerade för hangarfartygsbruk.

En liten källa jag hittade iaf, kan tyvärr inget om ursprunget.
Bild

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av frodeh » 9 augusti 2010, 10:49

Psilander skrev:Ett intressant rykte florerar i flera forum att RN funderar på att överge F-35B och välja antingen F/A-18E/F Superhornet eller Dassult Rafale istället för att därigenom spara runt £ 10 miljarder. Vackrast hade i mina ögon varit en marin Eurofighter eller kanske Gripen men det får vi nog aldrig se eftersom de kärror inte är i grunden konstruerade för hangarfartygsbruk.

En liten källa jag hittade iaf, kan tyvärr inget om ursprunget.
Bild
Jeg har også sett den, men det er litt lite konkret å gå på ennå i forhold til UK's agerende i denne saken. Det underliggende problemet de har er å finansiere utskiftingen av sine kjernefysiske Vanguard/Trident-system, dvs UK's kjernefysiske avskrekkingskapasitet, som har utviklet seg til å bli en uhyre viktig og kostbar sak og dessuten handler om UK's fortsatte eksistens som kjernefysisk makt (de har ikke noe annet enn SSBN-baserte kjernevåpen). Det er mitt inntrykk at de gjør sin plikt og snur hver sten i forhold til økonomien. Å nedlegge RAF har til og med blitt diskutert! Likevel, jeg har vanskeligheter med å se at de avlyser F-35-kjøpet fullstendig, de er en viktig part med en betydelig del av produksjonen i landet. Jeg tror fortsatt det står sterkt i både RAF og RN at det er kostbart å slåss med sub-optimale fly, og risikere å ikke ha luftkontroll, slik som på Falkland.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: UK og F-35-kjøp

Inlägg av frodeh » 20 oktober 2010, 10:00

En liten oppdatering: Det er offentliggjort en utredning i det britiske forsvarsdepartementet som viser at de kutter betydelig i sine styrker, og det ligger nå an til at de endrer sitt F-35-kjøp til C-varianten (katapultassistert take-off) i stedet for VSTOL-varianten (F-35B). http://download.cabinetoffice.gov.uk/sd ... strike.pdf

Utdrag:
"We will change the programme to deliver a fully effective carrier that is interoperable with key allies such
as the US and France. We will:
• fit catapult arrestor gear to enable the operation of conventional carrier aircraft and greater
cooperation with US and French carriers and naval jets;
• buy the more cost-effective and capable carrier variant of the highly advanced Joint Strike Fighter
instead of the Short Take Off and Vertical Landing (STOVL) variant. This has greater range, payload
and versatility than the STOVL variant."

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av gunship » 20 oktober 2010, 23:43

Måste bara titta in såhär efter något år:

hur i hela kan USA låta JSF projektet kosta så mycket!? det är ju som om de ger en vit check för att ha extra allt. planerar de att alltid lägga till det nyaste så kommer det ju aldrig bli klart... :roll:

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av frodeh » 21 oktober 2010, 09:46

gunship skrev:Måste bara titta in såhär efter något år:

hur i hela kan USA låta JSF projektet kosta så mycket!? det är ju som om de ger en vit check för att ha extra allt. planerar de att alltid lägga till det nyaste så kommer det ju aldrig bli klart... :roll:
300+ Milliarder dollar er vel ikke så mye med dagens dollarkurs? :?
Om spørsmålet går på det jeg skrev, så var jeg kanskje ikke helt klar på at dette er altså endringer i den britiske planen for kjøp av fly. Det er mulig at dette vil drive stykkprisen opp noe på F-35B-varianten. Når det gjelder kostnader ellers så har flyet blitt en god del billigere i forhold til USAF's estimater det siste året.

Jeg er ikke kjent med at det er gjort vesentlige endringer/tillegg i F-35's spesifikasjoner de siste årene. Det eneste jeg kjenner til er at det er kommet en variant i tillegg, kalt F-35I ifølge Wiki, som blir 20 fly til Israel og som skal ha noen tilpasninger for at Israel skal kunne plugge sine våpensystemer inn. Ifølge Netanyahu anskaffes disse for å nøytralisere evt trusler fra bl.a. S-300(som Iran har bestilt) og SSN26 (Syria). I tillegg så er det kuttet på utviklingen av en alternativ motor, F-136, som nå har en uviss framtid.

Forøvrig så kan det vel nevnes at innfasingen av F-35A i RNoAF justert fram et par år pga. diverse forsinkelser, slik at de nå etter planen skal kunne beskues her på berget i 2018 og utover.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av J.K Nilsson » 3 december 2010, 12:30

Undrar hur man i från Oslos sida skall kunna förneka Wikileaks? Är det en konspiraition mot Norge för att försämra dom nordiska relationerna? Läs vidare på DN.

Det är tur att Janes beskrev upphandlingen som värdig en bananrepublik, någon hade ju kunnat tro att JAS var så dyr och dålig som norrmännen framställde den som.

En uppgiven men förbannad.
J.K Nilsson

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Norges val av stridsflyg

Inlägg av NIL » 3 december 2010, 13:28

J.K Nilsson skrev:Undrar hur man i från Oslos sida skall kunna förneka Wikileaks? Är det en konspiraition mot Norge för att försämra dom nordiska relationerna? Läs vidare på DN.

Det är tur att Janes beskrev upphandlingen som värdig en bananrepublik, någon hade ju kunnat tro att JAS var så dyr och dålig som norrmännen framställde den som.

En uppgiven men förbannad.
J.K Nilsson
Detta är någonting som kommer att lämna fotavtryck i historien, det ligger någonting och stinker i den här byken.
Jag satt för en tid sedan och drack öl med en överste ur det norska flygvapnet, efter ganska många öl så blev det en del "shop talk"...han hade inte varit inblandad i själva upphandlingen men varit en av "gästtyckarna". Han och många av hans kollegor är väldigt förbryllade över att det blev 35:an. Alla som var insatta i (norsk) flygtjänst ansåg att det var en allt för resursdränerande plattform.
Äh, det löser sig.

Skriv svar